Polska hästar??

C

Caramell

jag har hittat en häst nere i Polen som jag funderar på men undrar lite vad ni här tycker eller vet om polska hästar? varje häst är ju en individ men i allmänt?

Sv: Polska hästar??

Vi har flera hästar imporerade från Polen på vår ridskola, de är jättefina o rida. En av dem är min absoluta favorit!! :love:De är välutbildade o så, åtminstone i lagom nivå för ridskolan (vet inte om de kan alla skolor). Ridmässigt så är de alltså jättefina, men annars så är de väldigt olika individer som alla hästar.

Dock hade två av dem som kom samtidigt i vintras haft en lite traumatisk resa (är ju ganska långt o de åkte ju inte flyg direkt), så de tyr sig väldigt mycket till varandra och speciellt vallacken blir väldigt ängsllig då hans stokompis går ifrån honom. Tydligen ganska vanligt att de knyter starka band till varandra när de står länge så i samma transport en lång sträcka.

Vet inte riktigt om det var svar på dina frågor men det är min erfarenhet av polska importer. Hoppas du hittar en lika mysig häst som min favvo. Lycka till!

jag har ett polskt halvblods sto. hon har en underbar liten figur. men som de flesta vet så har hästarna som kommer från polen,lettland, estland mf. inte alla gånger haft ett direkt bra liv. min häst var en utav dem. men nu efter att ha givit henne massor med tid, beröm, kärlek och omvårdnad så är hon nästan som vilken häst som helst. men självklart finns det säkert supertopphästar därifrån också! jag är iaf supernöjd med cleo :)

Vi har en häst på ridskolan som är import från Polen och i ridskoleverksamheten är han inte mycket att ha då han för det första är smal som ett spjälstaket och har svårt att läga på sig.
Han kan inte speciellt mycket dressyr, typ grunder i skritt trav och galopp.

Hoppa kan han men han är lite speciell att hoppa.
För det första har han dåligt självförtroende. Petar han ner en bom eller vägrar kan det hända att han inte hoppar mer den dagen.
För det andra så hoppar han ordentligt med ryggen, och då han går många mindre avancerade lektioner då han är liten och snäll så blir det många duns i rygen och ryck i munnen för att ryttarna inte är vana att han hoppar så som han gör.

Dock!
Det finns en ryttare, hon är hopprädd och har dåligt självförtroende i hoppning hon med, men tillsammans med honom hoppar dom allt.
Hon är en av de få som klarar att hoppa honom och faktiskt få honom att slappna av och att känna sig trygg, fast det är hoppning på gång.
Minus och minus blir plus som dom sa på mattelektionerna, så mycket hänger självklart på kemin mellan häst och ryttare. :D

Jag har träffat en del polska hästar. Kan börja med att komentera att man inte kan ha polska och lettiska och estniska hästar i samma mening, de har helt olika hästhanterings/avelsfilosofi och är helt olika typer av hästar. Vad gäller polska hästar så finns det olika halvblodsförbund precis som i Tyskland, dock är aveln inte alls lika selektiv och urvalet av avelsmaterial är inte lika bra som i till exempel Tyskland. Men det finns mycket hästar, det gör att man bland de många medelmåttiga ridskolehästarna kan hitta riktiga pälor till tävlingshästar till förmånliga priser. I största allmänhet är polska halvblod i jämförelse med svenska lugnare i tempramentet och "snällare", precis så som ridskolehästar ska va, förutsatt att de är korrekt hanterade. Ska du köpa häst från Polen ska du va noga med veterinärundersökning och rötken och provrida hästen så att du vet att den är redigt inriden.

Lycka till!

Jag ska ta hem en häst som kommer ifrån polen så jag tycker dom är helmysiga :D

Jag har ett polskt halvblod, det är en ädel dam av fullblodstyp. Hon var inte speciellt utbildad när jag köpte henne, men hon är bra och ordentligt inriden. Har inte blivit illa behandlad eller dylikt. Känslig för hjälperna och bra i munnen. Att jag sedan måste lära mig att inte ge för yviga hjälper är ju ett annat problem ;).

Det är en mycket vaken/alert dam med humör. Hon har lätt för att bli spänd och jag behöver jobba mycket med den psykiska lösgjordheten. Det är väl dock inte typiskt just för polska hästar - finns ju svenska hästar med det humöret också...

/Lizzie

delvis knapplån

Det låter väldigt mycket som min häst som också är från Polen. Han har ett supertemperament på det sättet att han aldrig är tittig eller bryr sig speciellt mycket om saker som händer runtomkring, är stencool på tävling osv
Däremot tar det tid innan man får hans förtroende och han tom blir gosig, han är lite misstänksam mot nya människor och är väldigt känslig att rida. Blir lätt spänd och stressad när man rider om han inte förstår eller orkar göra det man vill, men det är en väldigt kul häst att ha för han vill verkligen jobba och alltid göra rätt :love:
Nu har jag inte hoppat honom så jättemycket än men han hoppar med bra teknik och är alltid schysst.

Själv har jag nu haft 3 stycken polska hästar och tycker i regel att får man rätt polsk häst är dom mer än guldvärda.
Min första häst var ett redigt polsktsto som då innan hade stått på ridskola i ca 12 år. Hon var verkligen kanon. Hon var en bestämd dam i stallet och kunde gärna hota med både sparkar och att bitas.

Sedan blev hon pensionär och jag ville självklart ha en ny polskhäst, fick tag på ett 6 årigt sto som var jättefin att rida osv. Men efter att jag haft henne i 2 veckor så attackerade hon mig en dag när jag klev in i boxen. Detta var mycket otäckt! Jag fick byta henne mot en polsk valack sedan som var raka motsatsen mot henne snäll och beskedlig.

Kan råda dig att du noga hör efter hur hästen är i stallet, om säljaren vet något om hästen bakgrund (om du köper den i Sverige). För många av de polska hästarna lever ett riktigt hårt liv. De blir slagna riktigt ordentligt där nere. Antagligen hade min andra häst blivit slagen så mycket att hon helt enkelt trodde alla människor var onda, för när jag sa till henne slog hon bakut tillbaka mot mig i stallet. Riktigt otäck häst. Så var försiktig och som någon annan skrev gör en noga vetrinärundersökning innan du köper.

Men hittar du rätt så kommer det att bli kanon, Lycka till!

Kan råda dig att du noga hör efter hur hästen är i stallet, om säljaren vet något om hästen bakgrund (om du köper den i Sverige). För många av de polska hästarna lever ett riktigt hårt liv. De blir slagna riktigt ordentligt där nere. Antagligen hade min andra häst blivit slagen så mycket att hon helt enkelt trodde alla människor var onda, för när jag sa till henne slog hon bakut tillbaka mot mig i stallet. Riktigt otäck häst. Så var försiktig och som någon annan skrev gör en noga vetrinärundersökning innan du köper.

Men hittar du rätt så kommer det att bli kanon, Lycka till!

Det skiljer VÄLDIGT mycket på hästhanteringen i Polen beroende på vart i Polen hästen är uppfödd. Tror det är i norra Polen där hästhanteringen är mycket bra och hästarnas väl och ve är mycket bättre och viktigare än människornas.

Däremot så finns det områden där hästar alltså inte behandlas speciellt bra.

/Lizzie

Min moder har en häst från Polen, en riktig pärla :love: Det är den enda erfarenheten jag har ;)

Min häst är import Polen 8DD :love:
han är en Polsk Arab

(min BDB så finns bilder http://xxrutiigxx.bilddagboken.se/ )

Orkar inte skriva extremt långt om min häst som är så fantastiskt underbar en häst bara kan bli :angel:

en berättar en bra sak iaf.

som min ridlärare berättade för mig när vi hade kvarka (visade sig att det inte var det sen) i stallet (ej ridskolan då utan ett privatstall 1km bort där jag har min häst)

-att de flesta polska/lettiska/holländska/litauiska/estländska hästarna redan har haaft kvarka eftersom de inte är så noga med sånt därnere i de länderna. och det är ju jättebra! för när en häst en gång har haft kvarka kan den ju inte få det igen.

(dessutom när ridskolan hade kvarka för en herrans massa år sen gick hon runt med en tops och tog "snor" från de sjuka hästarna och smetade i de friskas näsborrar för då blir alla sjuka på en gång då går det fortare över. annars blir ju en sjuk sen blir den frisk sne blir nästa sjuk och några veckor senare blir nästa sjuk. så denna metod var ju faktist rätt smart :idea:
*trådkap* -förlåt )

Dock hade två av dem som kom samtidigt i vintras haft en lite traumatisk resa (är ju ganska långt o de åkte ju inte flyg direkt), så de tyr sig väldigt mycket till varandra och speciellt vallacken blir väldigt ängsllig då hans stokompis går ifrån honom. Tydligen ganska vanligt att de knyter starka band till varandra när de står länge så i samma transport en lång sträcka.

Hej!
Jag väcker lite liv i denhär tråden igen.
Hur mycket, på ett ungifär, kostar det att importera en Polsk häst till exempel då? Och hur går det hela till? Berätta gärna!:)

På ridskolan har vi två polska hästar.. Den ena är f. 2001 och den andra f. 2000.

Eden, f. 2001. Kom till oss hösten 2007. Den ena var lite riden när den kom, men bra riden.. Hade som typ alla unghästar vi köper lite svårt för galoppen och galoppfattningar. Sen var han också väldigt rädd för allt. Höpåsar, stog det en sadel i stallgången var det läskigt, osv. Men idag, ett år senare, är det en av de coolaste hästarna vi har. Det gäller ju bara att vara konsekvent och hålla på alla rutiner så blir de ofta väldigt trygga individer. Tävlar idag dressyr på lokala tävlingar med bra resultat.
23751662.jpg

Sara, f. 2000. Kom till oss juni 2008. Hon var nog g. mycket riden när hon kom men felriden, knäckte bara av i nacken. Idag har hon utvecklats jättemycket! Fattar galopp bra, galopperar lugn, hoppar väldigt bra. Hon går lite lektioner idag med de duktigare eleverna. När hon kom till oss hade hon stora sår över benen (som iof troligtvis beror på transportresan) och var väldigt smal och omusklad.. Så troligtvis har hon kanske inte haft det hundra i sitt förra hem, men hon är glad och positiv och tillitsfull i alla fall..

Hästarna är köpta från en hästhandlare i Skåne för mellan 45000 kr och 50000 kr.

Jag har ett polskt halvblod. Jag importerade inte henne själv utan jag köpte henne från importören. Hon var billig, av diverse orsaker, gav bara 25'.

Som häst är hon urstabil. Har ett väldigt behagligt psyke. Är snäll och lugn i alla lägen men väldigt envis. Vet dock inte om detta är något speciellt för just de polska hästarna.

Min häst är ganska kompakt. Kort rygg och mycket kraft i bakkärran. Troligtvis ingen speciellt polsk egenskap det i heller :D

Hejsan. Läste att du skulle ta hem en häst från polen.

Hur fungerar det där egentligen? jag har nu suttit och tittat på hästar från polen och funderar starkt på att ta hem en därifrån, vissa utav dom är riktigt snygga o Dom kostar ju inget heller.

Har du någon bra hemsida där man kan se deras salu hästar?

Har du kontakt med någon svensk där nere?

Hur fungerar det med transport till sverige? Vad kostar det?

:)

Mvh Emelie

Jag är inte lika possivit till polska hästar som de flesta i den här tråden verkar var. Nästan alla polska jag kommit i kontakt med har det varit nå fel på. De flesta har fått på tok förlite mat under sin uppväxt villket leder till att dom blir underutvecklade och sköra.

Nu dömmer jag inte ut alla polska hästar, men personligen skulle jag aldrig importera en häst därifrån...

Den lilla erfarenhet jag har av polska hästar är min egen, som jag fick hem igår. Han är importerad från polen (har varit i sverige i snart två år) och är korsning polskt halvblod och engelskt fullblod. Jag köpte honom av polackerna som hade tagit honom med sig när de flyttade till sverige. Min häst är ett riktigt fynd skulle jag vilja säga. Inte en enda skavank trots röntgen osv. Världens kanon-psyke också. Hur snäll som helst, beter sig som om han är född i mitt stall trots att han anlände igår. Och just ja, han är endast 6 år. Och en klippa att rida, har enorm framåtbjudning och arbetsvilja men försöker hela tiden samarbeta med mig.

Så enligt mig är polack-hästar rena kapen om man hittar dessa guldkorn :D

kl

Som jag har förstått så har polska halvblod ofta mycket fullblod i sig. Jag har en grabb från Polen och det under det dryga halvåret i min ägo så har det både gått upp och ned. Min grabb är i alla fall klippan själv, inte rädd för något speciellt och han går fram överallt. Han är pigg och positiv men han har också ett väldigt eget humör. Tycker inte om häftiga rörelser i stressig miljö så antagligen har han väl blivit slagen mer än en gång där han tidigare stod. Det är väldigt svårt att säga vad han har gjort tidigare, fick höra att han var riden men inte mycket mer, men det tror jag inte på då han har väldigt lätt för sig och är samarbetsvillig bara man är konsekvent med honom. Jag tänker inte höja polska hästar till skyarna och ska man köpa en häst, särskilt om den kommer direkt från Polen så bör man nog vara extra noga med undersökning innan man genomför köpet.

Nu köpte jag min från Sverige och det är väl drygt ett år han stått här nu, tror jag.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 214
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar