Polly Pad... hur får man den att sitta still?

Mirraya

Trådstartare
Jag har införskaffat en Polly Pad.. tänkte först jag skulle låna kompisens för att se att den ligger still under sadeln osv.. Men, så var jag i affären och tänkte vaf*n jag slår till direkt! Så... hem och red och nä, den ligger inte still - den åker baaaaak...! Jag har lagt den så det mesta av paden ligger framför sadeln när vi börjar och drar upp den vid framvalvet... Men efter ca 20-30 min så ligger padden kant i kant med sadeln framtill...:mad:

Någon som har bra idéer? Sy fast sadelstroppar? Lägga gummi mellan häst och Polly Pad? Limma fast paden på ryggen...:idea::devil: ?

Skulle naturlitvis testar först när jag nu hade tillfälle och köpt en som är sadelformad med strommar istället, men... nu gjorde jag inte så! Hästen verkar gilla paden iaf... men jag kan ju inte stanna och sadle om 700 ggr på en ritt ju!

Sv: Polly Pad... hur får man den att sitta still?

Jag har samma problem med min lädersadel. Med syntet ligger den still.
Jag har lagt en liten bit halkmatta mellan sadel och PP. Då ligger den still.
// Linda

Ja.. det är ju bra... då slipper ma hålla på att sy fast en massa saker.. japp, det får bli nästa försök!

Hade precis samma problem med min förra medryttarhäst, efter en galopp hade man ett ländtäcke istället för en pad :cool:
Det där med halkmattan var jättesmart! :)

Senast ändrad av en moderator:

Förr låg de alltid stilla, men nu behöver de ett par tvättar för att inte glida. Vet inte om de ändrat ytbehandlingen av tyget? Glidmattan var ett bra tips!

Givetvis ska det vara anti halkmatta. Kanske inte är så lyckat att lägga in en hal matta. Men ni fattade ju.
Jag har dessutom bara en liten spillbit på ca 20cm2. Så det behövs inte över hela sadelytan.
// Linda

Jag fattar inte att ni har så stora problem med dem!
Min är aldrig tvättad och den ligger där den ska!

Jag fattar inte att ni har så stora problem med dem!
Min är aldrig tvättad och den ligger där den ska!

Mina 4 första ligger alltid stilla också både med bladsadel och engelsk sadel, men de 2 jag köpte under förra säsongen gled, dessutom snabbt, med samma sadlar och samma häst. Helskumt, men det gick över efter 2 tvättar när de inte var så stela i tyget mer. (Sådär stela/hårda var de tidigare aldrig.)

Mina 4 första ligger alltid stilla också både med bladsadel och engelsk sadel

Stackars pålle!

När man rider bladsadel ska man ha en rejäl pad på minst 1'' och inte en poly pad!

-------------------------------------------------

För att inte komma från ämnet:

Min poly sitter fortfarande som gjuten

Hej! Generalagenten för Polypad i Sverige kommer till simlångsritten. Enligt henne så har du förmodligen den tjocka modellen som Hööks säljer, eller så passar helt enkelt inte sadeln på din häst! Jag har använt poly pad sedan 94 och aldrig haft problem med att den glider! ska nu prova den nya modellen och se hur den funkar!

Stackars pålle!

När man rider bladsadel ska man ha en rejäl pad på minst 1'' och inte en poly pad!

-------------------------------------------------

För att inte komma från ämnet:

Min poly sitter fortfarande som gjuten

Min bladsadel är en Montsegur och generalagenten säljer och REKOMMENDERAR PolyPads till dessa sadlar.

Jag hoppas att du inte har din Poly Pad under en western sadel då för det är ju absolut ingen hit! Men det kanske bara är någon bild som du gillade att ha.
Själv tycker jag inte att Poly Paden är strålande på att suga upp svett. Inte den som såldes för 4-5 år sedan i alla fall, de var ju i bomull! Men de kanske har förbättrat den nu.
Sedan var de inte formsydda innan heller,kanske också ändrats. I alla fall med den på följden att de gärna åkte ner vid manken,om man har en häst med hög manke dvs,och det är ju inte bra det!
Men som sagt det var många år sedan jag försökte mej på dem de har nog ändrats sedan dess.
Mina stallkatter älskar Poly Paden,de ligger på den framför elementet i sadelkammaren.Fluffig och go till dem så användning har jag ju av den:angel:

Gizoba: Om du går inn på siden til PolyPads: www.polypads.co.uk
Vil du se at det er mange ulike modeller du kan velge mellom, også egne til Western.

Tviler på at PolyPads hadde vært så populære, som de faktisk er, om det ikke var fordi de faktisk gjør nytte for seg...

Ja precis som jag skrev så har de nog förbättrats åtskilligt sedan jag började försöka rida med dem.Och degraderade dem till kattmadrass:smirk:
Nu kör jag nästan uteslutande med Skito equilizer pad med ullfiber mot hästen. Outstanding!
Men om jag stöter på någon som vill ha Poly Paddar skall jag rekommendera sidan du skrev ut!
Tack så mycket!:bow:

Ja precis som jag skrev så har de nog förbättrats åtskilligt sedan jag började försöka rida med dem.Och degraderade dem till kattmadrass:smirk:
Nu kör jag nästan uteslutande med Skito equilizer pad med ullfiber mot hästen. Outstanding!
Men om jag stöter på någon som vill ha Poly Paddar skall jag rekommendera sidan du skrev ut!
Tack så mycket!:bow:

Stackars katt!
Nej, jag skojar bara!

Ullfiber är det bästa!
Ska man ha en riktig westernpad ska den vara av ull eller fiber så du har kanske kombinerat det bästa av två världar?

Hej! Generalagenten för Polypad i Sverige kommer till simlångsritten. Enligt henne så har du förmodligen den tjocka modellen som Hööks säljer, eller så passar helt enkelt inte sadeln på din häst! Jag har använt poly pad sedan 94 och aldrig haft problem med att den glider! ska nu prova den nya modellen och se hur den funkar!

Japp, det är den tjocka modellen! Jag löste problemet genom att behålla schabraket på sadeln och lägga både sadel och schabrak sedan över PollyPaden, då satt den helt still och ingen ny utrustning behövde införskaffas!! :idea: :p

Funderar på att istället skaffa en fårskinnsvojlock.. den sitter :devil:fast från början.. :D

Funderar också.. renskinnen, hur är det med dem, glider de?

Liknande trådar

Distans Jag har en bomlös sadel med en pad som jag tror att det är ullfleece undersida på. Undersidan är av lite halvluddigt teddyliknande...
Svar
19
· Visningar
2 680
Senast: mahlmt
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 748
Senast: oki
·
Utrustning Just nu har jag världens sadelproblem... Min nuvarande sadel (Crown Jessica m luft) har blivit för trång (31) och jag letar efter en...
2
Svar
21
· Visningar
2 166
Senast: skogersson
·
Utrustning Hello. Vi köpte en Knights bomlös från Källqvists och är mycket nöjda MEN trodde inte de hade någon pad till sin sadel så vi köpte en...
Svar
2
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18