Pollenallergiska hästar?

D

Dark_Iris

Min systers häst verkar vara besvärad i luftvägarna... Ända sedan pollenblomningen började har hon hållit på att frusta och fnysa hårt och ofta, det kommer inget snor, men lite lite "vatten" ur näsborrarna.

Hon hade lite liknande symptom förra året vis vår/sommar övergången... Men det är värre nu i år.

Kan hon vara pollenallergisk? Finns det fler fall av allergiska hästar?
Vad kan man göra åt det? :confused:

Hoppas någon har något bra tips/svar!

Sv: Pollenallergiska hästar?

Intressant! Jag har samma erfarenhet iår.

Okej...
Tror du det kan vara någon sorts pollenallergi...? :confused:

Ja hästar kan vara pollenallergiska och jag har hört att i år är det extra jobbigt pga att värmen kom så fort så allt har "exploderat"...

Igår på radion sa de att de som var astmatiker och rematiker borde hålla sig inne pga det plötsliga väderomslaget som inte är bra för dessa... :crazy:

Okej, inte bra...
Vet du vad man gör åt pollenallergi hos hästar? :crazy:
Det verkar ju jobbigt för henne att hålla på sådär...

Om jag ska vara ärlig vet jag inte riktigt... :confused:

Min pojke har fått bronkit och veterinären sa att har jag otur kan han utveckla pollenallergi. Jag fråga vad man gör åt det men fick inget ordentligt svar. Men hon pratade om någon andningsmask, som en inhalator för astmatiker. Så dom får "puffar" med kortison. Då behöver man inte behandla "hela" kroppen med kortison.

Men sen beror det väl på hur hästen mår. Är hon mycket besvärad? Hostar? Andas konstigt? Seg att rida?
Man kan ju alltid ringa och rådfråga en vet. Kostar inget. :idea:

Jag tror min valack är känslig på våren.
Han blir mer tungandad och känns trött fortare fast han har bra kondis.

Jag tror även att de kan bli allergiska av gräset när det spirar.

Det enda jag gör är att se till att han dricker mycket, ska jag tävla så får han svettersättning.
Jag har aldrig remont nosgrimma på under våren, och spänner den andra nosgrimman löst.
Inte rida där det dammar eller när det är som varmast.

Min är ju opererad struppipare, och en vår när jag gjorde endoskopi på ATG så trodde de att operationen gått upp, pga av att han var så pass svullen.

Okej, låter besvärligt...

Hon är inte så väldigt påverkad... Men hon frustar och fnyser nästan hela tiden.

Veterinären kommer faktiskt snart upp till stallet, då det föddes ett litet föl natten till idag :D Hon ska kika på dset, osm hon alltid gör :p
Kan passa på att fråga då.

Hästen i fråga rids inte hårt, då hon håller på att byggas upp efter en senskada. Hon tränas nu akademiskt, rids utan nosgrimma och ansträngs inte nämnvärt. Hade hon blivit hårt tränad kanske det hade märkts mer av den förmodade allergin...

Tack för alla svar!

Åh vad skoj med en fölis! :) :love:

Ja, fråga då tycker jag.

Lycka till med hästen och bebisen också för den delen. :)

Låter ju som mitt halvblod...fölr 3:dje året i rad så frustade hon som aldrig förr hela sommaren. För att överhuvudtaget kunna rida använde jag nosnät och det funkade bra.

Nu har det börjat igen...men nu är det höet som hon har problem med. Verkar precis som om hon har näsan för nära mun när hon äter och är besvärad av det hö hon äter,,,viftar o har sig på huvet hela tiden o frustar konstant, ingen hosta eller snor dock...så nu blöter jag höet och det verkar funka bra :)

MEN jag har tagit allergiprov o skickat in få se vad det är.
Går tydligen att behandla i sprutform....men det ta en månad eller så innan svaret kommer..

HUR har det gått för din systes häst?? Slutade det??
Å vad sa veterinären??

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 941
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur