cambello

Trådstartare
Min häst har fått hosta. Han hostar till ett par gånger när man rider fram honom och han verkar irriterad i näsan.
Hostan kom när det blev omslag i vädret och det var varmt ett par dagar. Nu går mina funderingar mot att han är kanske känslig mot pollen?!
Han är för övrigt pigg och i god kondition, tempas dagligen just nu och ingen feber. Äter och dricker bra. Finns fler hästar i stallet och dom visar inga tecken på hosta.
Vad gör ni mer era hästar som reagerar på pollen? Har för mej att han blev lite hostig förra våren oxå.

Sv: Pollen!

Min häst har fått hosta. Han hostar till ett par gånger när man rider fram honom och han verkar irriterad i näsan.
Hostan kom när det blev omslag i vädret och det var varmt ett par dagar. Nu går mina funderingar mot att han är kanske känslig mot pollen?!
Han är för övrigt pigg och i god kondition, tempas dagligen just nu och ingen feber. Äter och dricker bra. Finns fler hästar i stallet och dom visar inga tecken på hosta.
Vad gör ni mer era hästar som reagerar på pollen? Har för mej att han blev lite hostig förra våren oxå.

Det kan ju vara pollen, men det kan också vara en reaktion på damm el dyl. Som du sa har det blivit varmare och luften torrare, vilket gör att dammet från hö etc svävar mer fritt och inte binder till fukten i luften som det gjort tidigare. När din häst hostar i början av ridpassen hostar den antagligen upp slem som den sedan sväljer.

Håll ventilationen i stallet så god som det bara går och duscha eventuellt hö med vatten före givan så kan du kanske utesluta damm i alla fall! Om det är en allergisk reaktion mot pollen bör du kanske rida lite lugnare ett tag eftersom hästens kropp antagligen har lite fullt upp att hantera reaktionen mot pollen...kolla det med en veterinär kanske?

Sv: Pollen!

Testa att ge pepparrot som är starkt så det vidgar luftrören - funkar suveränt på min häst! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 157
Senast: cf234k
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 871
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar