Pollen allergi. Medicin?

P

pollan

Har nu kommit på att min ena häst har allergi.
Har beställt ett nosnät man kan ha när man rider, men hur funkar det igentligen. Ska man alltid rida med det eller bara när man rider i/brevid gräs?
Net%20Relief%20Black.jpg

Sedan medicin. Vad ger man dem för medicin? Har sökt men hittar inte särskillt mycket. Finns det ens medicin för detta? Ska självklart ringa vet på måndag men tänke bara kolla lite här först.

Sedan är det en häst som tävlar väldigt mycket och kanske därför inte kan äta så mkt medicin, med tanke på karenstid och så. Finns det några "hemma-kurer" tex någon ört eller så?
Andra tips ni har om detta? bäst att rida på morgon/kväll osv...

Tacksam för svar av alla som vet något om detta! :laugh:

Sv: Pollen allergi. Medicin?

Jag rider alltid med nosnätet, kan inte rida utan!
Man kan åka till kliniken och ta ett allergitest och påbörja en hypersensibilisering.( ska nästa vecka) Annars är det cortison eller antihistaminer, men då får man inte tävla.

Om ett enkelt nät (som dessutom är öppet i bakkant) skulle kunna utestänga pollen ur inandningsluften borde det även användas av mänskliga allergiker. Så märkligt. Har aldrig sett nåt sånt förr. Å andra sidan är ju pollen ganska stora, så många borde faktiskt "silas" bort.

Fungerar det verkligen?

Häftigt!

Några huskurer mot allergi känner jag inte till, men för en pollenallergiker är luften som bäst på morgonen (fukt binder pollen) och efter regn. Undvik gräs som underlag, i synnerhet blommande.

Hur har diagnosen ställts?

Ja det ska funka iallafall. Får testa när det kommer.

Just vad jag tänkte om morgonen. Får se till att rida på morgorna då!

Hästen är hur pigg som hellst och hostar/fnyser nästan inget alls när jag rider i ridhus.

Rider jag på gräsfält blir han snabbt anfådd flåsar/hostar/fnyser mer.
Han kliar ofta näsan, speciellt när han ätit gräs.

Jag rider alltid med nosnätet, kan inte rida utan!
Man kan åka till kliniken och ta ett allergitest och påbörja en hypersensibilisering ska nästa vecka) Annars är det cortison eller antihistaminer, men då får man inte tävla.

Vad är detta?

Första gångerna MED nosnät så får du räkna med att hästen fortsätter med frustningar eller skakningar eller vad den nu har för symptom...den killar antagligen lite på näsan och det gäller att få den att sitta i bra höjd, så den inte kommer in i munnen för då blir de lite störda o går o munnar på kanten på den...ge inte upp..

efter ett halvår MED nosnät provade jag ta bort detta under ett ridpass, och DIREKT återkom symptomen....men som tur är inte under hela året, utan värst är det på sommaren för min häst som är INSEKTSALLERGISK...å fuktiga höstar inte heller bra...

Hypersensibillisering fungerar så att man injecerar hästen med en liten dos av det den är överkänslig mot, ex. i mitt fall ett mixat "vaccin" av stickmygg, broms och knott...börjar med 0,1 ml varannan dag och ökar väldigt sakta o succesivt tills man är uppe i 1 ml efter ca 7-8 månader ca...därefter får hästen 1 ml varje månad...

Hejsan..
Har samma problem, fick clarityn utskrivet av min vet. Gav honom första tabletterna idag så jag vet inte hur det funkar än! Han ville först skriva ut kortison men då jag är livrädd för att han ska få fång så provar jag hellre clarityn som är ett anti histamin preparat.
Jag kan återkomma om några dagar och tala om om det fungerar.

519 ser inte så glad ut...........
Är h*n dessutom en häst, som pga tävling inte kan äta medicin, så är det nog bäst att du buter snarast.

Det du ska tänka på om du tävlar, är att det inte är tillåtet att ha nosnät på dressyrtävlingar.

Ska man ge antihistamin till sin pollen eller exem häst så skall man ge Cetirizin 0.2-0.4 mg/kg häst. Många vet. rekomenderar en dos på 1 tabl/100kg häst men det blir för lite.

Cetirizinet är testat på häst med gott resultat, man ser högsta upptaget 1-5 timmar efter intag och en liten dos syns 11 timmar efter intag, för att hjälpa hästen dygnet runt så behöver man ge två gånger/dag.
Inga biverkningar har setts. Många blir hjälpta av detta, tyvärr inte min som nu är död bl.a pga sin allergi. Men ska man prova medicin så tycker jag man skall testa sådant som man vet fungerar på de allra flesta enl. tester.

http://www.slu.se/?ID=556&Nyheter_id=6674 Här står lite om det, jag har hela avhandlingen.

När man ger antihistamin så bör man veta att om symtom redan finns så ska tabletterna först häva symtomen och sedan börja verka för att hjälpa så att symtomen inte uppstår.

Senast ändrad:

tack för infon! du vet inte om det är tillåtet att tävla på den medicinen?

Jag tävlar hoppning

Det står inget om det i avhandlingen, och min vet. sa inget om det heller iof. så är det ju ointressant att ens träna en häst som inte kunde andas som min.
Men fråga sin vet. den bör veta eller kunna ta reda på det.

Det du ska tänka på om du tävlar, är att det inte är tillåtet att ha nosnät på dressyrtävlingar.
TR uttrycker det inte så tydligt utan det är upp till överdomare på varje tävling att avgöra om dett anses vara övrig utrustning.

Det går att begära dispens hos SvRF, då kan man bl a hänvisa till att i Storbrittannien (där headshaking är myckiet vanligt och mycket handikappande beroende på längre gräs/insektssäsong) är nosnätet tillåtet av brittiska dressyrförbundet.

Det är troligt att svenska TR i framtiden ändras eftersom FEI numera tillåter öronhuva på tävlingar med insektsproblem.

Att nosnäten fungerar så pass bra på många hästar trots pollenpartiklarnas storlek handlar mycket om att man stoppar den större mängden samt att retningen av hästens otroligt känsliga nos & mule & näsborrar stoppas genom att nätet ligger an mot känselhåren och att luftströmmen förändras av nätet.

Om ni jämför med vindnät på öppna ridhus och tänker på hur stora rutor det är i sådana men ändå kan det vara vindstilla i ett sådant ridhus. The magic of thermo-dynamics!

I dressyr är all annan utrustning än den som anges i TR förbjuden.
Om det är utomhustävlingar med MYCKET insekter kan överdomaren ge en generell dispens för ALLA ryttare under dagens tävlingar att använda flughuva (det är då endast den typ av huva som hoppryttare använder som är godkänd, som ser ut som en trekant, ej den typen man använder på bete och ej heller nosnät). Flughuvan ska då endast användas för att skydda hästen från insekter.

Detta enligt TR med förtydligande från LA-domarutbildaren i Västergötlands distrikt. Eftersom det har förekommit ryttare med flugnät i vårt distrikt, togs frågan upp på den årliga fortbildningen för dressyrdomare, och svaret blev enligt ovan. Alltså att det INTE är tillåtet med flugnät. (Aktuell ryttare hade dessutom sökt dispens för flugnät centralt hos Svenska Ridsportsförbundet och fått avslag på den ansökan).

Alltså att det INTE är tillåtet med flugnät. (Aktuell ryttare hade dessutom sökt dispens för flugnät centralt hos Svenska Ridsportsförbundet och fått avslag på den ansökan).

Det ska stå "nosnät" inte "flugnät" i meningarna ovan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 180
Senast: Skye
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 096
Senast: Nahar
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Lindsen
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka