Politiker diskuterar ridförbud

Sv: Politiker diskuterar ridförbud

Höskörd och hundbajs i trädgården innefattas inte av allemansrätten.

Vilken lag tvingar boende i ett område att hjälpa till med farbara vägar för ryttare då?

Nu har jag bara läst själva notisen i länken, men kan tänka mig att det inte handlar om en hästbajshög eller att de mött ett ekipage och det inte inträffat något...
Med tanke på att de stör sig på hästbajsen och trafiksäkerheten...

Det handlar om allt möjligt; hästbajs, allergi, trafiksäkerhet m.m... Ridskolan har funnits här i drygt 40 år, och hästar långt tidigare. Så det är väldigt lustigt att man helt plötsligt får för sig att allt detta är så stora problem att man behöver förbjuda ridning. Det är inte många som har bott här i över 40 år.. Så alla är väl medvetna om att det finns en ridskola och flera andra stall runtomkring när man flyttar hit! Därför kan jag tycka att det är mycket vettigare att ha en normal diskussion så att det kan bli en kompromiss. Istället för att helt plötsligt förstöra för alla ryttare och dessutom skapa dålig stämning. Det kan man inte kalla en "levande landsbygd" som det är tänkt att det ska vara.

Det handlar om allt möjligt; hästbajs, allergi, trafiksäkerhet m.m... Ridskolan har funnits här i drygt 40 år, och hästar långt tidigare. Så det är väldigt lustigt att man helt plötsligt får för sig att allt detta är så stora problem att man behöver förbjuda ridning. Det är inte många som har bott här i över 40 år.. Så alla är väl medvetna om att det finns en ridskola och flera andra stall runtomkring när man flyttar hit! Därför kan jag tycka att det är mycket vettigare att ha en normal diskussion så att det kan bli en kompromiss. Istället för att helt plötsligt förstöra för alla ryttare och dessutom skapa dålig stämning. Det kan man inte kalla en "levande landsbygd" som det är tänkt att det ska vara.

Så det har inte hänt något?
Det är bara några som fått för sig helt plötsligt att det är si och så och irriterar sig?

Hästbajs plockas upp och allmän hänsyn visas i trafiken på trafiksäkra hästar?

Men jag håller ju naturligtvis med om att komunikation borde vara det första som skett och de som klagar borde klaga i stallet i första hand för att försöka få till ett fungerande samarbete, jag tolkar dig som ni inte hört några klagomål utan helt plötsligt så söktes ett förbud?

Då bör de boende hjälpa till. De bor i ett redan hästtätt område och är medvetna om att de flyttat dit.

Vilket skitsnack.

Sköt om lite ridstigar själva när ni nu ska rida på andras marker.

När jag var barn-på 60 o 70-talet så fanns där inte särskilt många hästar-ska de som inte hade hästar omkring sig då slippa det nu?

Själv bor jag i just detta område.. Har en hästgård som ligger 10 min skrittväg från ridskolan och därmed också ridhuset. Har aldrig varit några problem tidigare att rida genom "byn" till ridhuset. Går förbudet igenom så kanske man, om inte andra möjligheter till vägar görs i ordning, får lasta sin häst ca 4 ggr/vecka och åka i ca 2 min för att ta sig till ridhuset.. Känns väldigt bra för miljön som har varit ett argument för detta förbud...

Har man valt att bo i ett område som alltid har varit fullt av hästar så tycker jag inte att man ska hålla på och gnälla!
Det räcker med en nyinflyttad gnällspik. Minns ett program i serien Grannfejden där den unga familjen inte kunde acceptera hästar på granngården osv... Himmel och pannkaka!

Sätt igång och snacka med människorna! Kolla av vad som är det verkliga problemet och vem/vilka som driver frågan. Har ni otur är det en kommunhöjdare. :grin:

Naturligtvis ska människor visa varandra hänsyn, men det ska inte bara fungera åt ett håll. Så snacka med folk, både dom i samhället och dom i kommunstyrelsen. Framhåll era synpunkter och kom med förslag hur ömsesidiga irritationsmoment ska kunna begränsas.

LIA

Så det har inte hänt något?
Det är bara några som fått för sig helt plötsligt att det är si och så och irriterar sig?

Hästbajs plockas upp och allmän hänsyn visas i trafiken på trafiksäkra hästar?

Men jag håller ju naturligtvis med om att komunikation borde vara det första som skett och de som klagar borde klaga i stallet i första hand för att försöka få till ett fungerande samarbete, jag tolkar dig som ni inte hört några klagomål utan helt plötsligt så söktes ett förbud?

Nej det har inte hänt något speciellt, utan det kom bara helt plötsligt ut ett brev som i princip krävde att man tog upp bajs och klagade på trafiksäkerheten (vilket vi inte har hört något om tidigare) annars kanske hela ridskolan skulle flyttas. Ordförande för ridskolan och några andra stallägare var på ett möte med kommun och några av de som har klagat. Det var tyvärr ingen större idé att diskutera saken utan man hade redan bestämt sig för att försöka få igenom ett förbud. Så ja det kom väldigt plötsligt som jag ser det.

Är det inte rörande att man är så rädd om hästar och ryttare att man vill förbjuda dom att vara på vägen? :bow:
För det är väl inte sina bilar dom är rädda om?

Fråga politikerna om dom tänker ta steget fullt ut och försöka få all ridning på landets vägar förbjuden?! Av trafiksäkerhetsskäl givetvis. Och när dom ändå är igång, varför inte förbjuda allt och alla på vägarna förutom bilar. :idea:

LIA

Bara för ryttare att samla pengar, köpa matta o kross, och arbeta.:cool:

Nja, precis som för alla andra trafikanter har väl kommunen ett ansvar för ryttare/häst? Dvs se till att dessa kan framföras på ett säkert och bra sätt?? Varfär skulle den rätten erhållas av endast bilister/cyklister/gångare? Jag skulle vilja se bilister i allmänhet börja asfaltera vägar och bygga mitträcken..:angel:

Vilket skitsnack.

Sköt om lite ridstigar själva när ni nu ska rida på andras marker.

När jag var barn-på 60 o 70-talet så fanns där inte särskilt många hästar-ska de som inte hade hästar omkring sig då slippa det nu?

Hrmmm, skitsnack?? Vi pratar om att rida genom bostadsområden=kommunal mark. Skilj på äpplen och päron..:grin:

Sen att det optimala skulle vara att kommunen löste det genom att köpa loss ridväg förbi bostadsområdet (och sköta den precis som cykelstigen eller joggingspåret..)...:idea:

Vilken lag tvingar boende i ett område att hjälpa till med farbara vägar för ryttare då?

Ja men vill man ta bort bort problemet med ryttarna så bör man ju bistå med ett alternativ (samma gäller om man vill undvika att folk ska gå in i hagar, man får helt enkelt fixa ett alternativ). Alternativet i dagsläget är inte ok och att skapa förbud bara för att folk påstår att de är allergiska mot hästbajs är ju närmast fjantigt.
Om nu det är så att ryttarna inte puttat undan hästbajset så ska man ge en chans för bättring, inte sniffa på gammal ost (eller bajs).
Det får väl ändå räcka med hetsjakt på djuren. Kan rökarna säga stopp så kan ryttarna det också..

Hrmmm, skitsnack?? Vi pratar om att rida genom bostadsområden=kommunal mark. Skilj på äpplen och päron..:grin:

Sen att det optimala skulle vara att kommunen löste det genom att köpa loss ridväg förbi bostadsområdet (och sköta den precis som cykelstigen eller joggingspåret..)...:idea:

Jag menade den vägen ni kunde ta istället.Att den var andras mark.

Har du hört talas om fordonsskatt?:angel::cool::grin:
Typ i samma andetag som styrskatt eller 2-hjulsskatt.. haha... nej, men faktum kvarstår, ryttare/häst jämförs med cyklister. dvs du får framföra cykel och häst på samma ställen... så för sakens skull...sätt alla tonåringar på att bygga cykelvägar eller varför inte låt dem cykla på 90-vägar ihop med ryttarna?? :banana:

Jag menade den vägen ni kunde ta istället.Att den var andras mark.

Nja, den är väl värre skulle jag säga.. väg i bostadsområde = allmän väg (o jag betalar skatt för att använda den). Annans mark = privatperson som ska betala för ev slitage som jag åsamkar den.. om det är ok ja..annars hade jag tänkt 2 ggr till eller erbjudit mig hjälpa till med underhåll.

Jobbigt, men blir det ridförbud får du väl ta och leda hästen till ridhuset istället. :D

Sen är det så tråkigt att det verkar som man inte gjort något att försöka lösa problemen, innan förbud om ridning kom på tal, eller har jag missat något?

Kram, Maya

Senast ändrad:

Ja men vill man ta bort bort problemet med ryttarna så bör man ju bistå med ett alternativ (samma gäller om man vill undvika att folk ska gå in i hagar, man får helt enkelt fixa ett alternativ). Alternativet i dagsläget är inte ok och att skapa förbud bara för att folk påstår att de är allergiska mot hästbajs är ju närmast fjantigt.
Om nu det är så att ryttarna inte puttat undan hästbajset så ska man ge en chans för bättring, inte sniffa på gammal ost (eller bajs).
Det får väl ändå räcka med hetsjakt på djuren. Kan rökarna säga stopp så kan ryttarna det också..

Okey, jag är ganska allergisk över att kliva i både hundbajs och behöva hoppa över hästbajs högar och tycker det är äckligt.
Och då har jag både varit hund och hästägare större delen av mitt liv.

Man plockar väl upp och städar efter sig och att kräva att andra ska acceptera för de bor i ett hästtätt område, behövs det påpekas för ett så stort stall ens?
Jag inbillar mig att det inte handlar om en hög om det är ett stort stall och de rider där ofta... :crazy:
Okey att hästbajs samsas med älgbajs i skogen, men i ett bostadsområde?

Lite som att alla hundägare i ett område skulle strunta i att plocka upp efter sig och sen kräva att det skulle anläggas en park där hundar kunde bajsa fritt och dessutom bekostas och anläggas av boende i området?
Ja menar, de visste ju att det fanns hundar där när de flyttade dit...

Rent allmänt tror jag att man rider i ett bostadsområde som sista utväg för att slippa ge sig ut på hårt trafikerade vägar när andra möjligheter stängs. jag kan t.ex. ta som exempel att jag nu bytt stall pga att de 2 möjliga ridvägarna stängts pga att en (1) markägare motsatt sig att vi rider över (inte på) hans väg. Alternativet var att behålla en (1) ridväg genom att korsa genom ett bostadsområde. Jag valde dock att byta stall och därmed slipper jag tillsvidare sura blickar från villaägare i den lilla byn på Skåneslätten. Allt för att slippa den tungt trafikerade vägen som återstod...

Typ i samma andetag som styrskatt eller 2-hjulsskatt.. haha... nej, men faktum kvarstår, ryttare/häst jämförs med cyklister. dvs du får framföra cykel och häst på samma ställen... så för sakens skull...sätt alla tonåringar på att bygga cykelvägar eller varför inte låt dem cykla på 90-vägar ihop med ryttarna?? :banana:

Men jösses!:eek:

Inte undra på att folk blir irriterade.

Du tror man får rida på en cykelbana.Att hästen räknas som ett fordon betyder inte att det får framföras på alla ställen där andra fordon får framföras.

Och ser du aldrig någon cyklist på en 90-väg?

Plockar/plockade du upp din hästs gödsel när du rider/red genom byn/villaområdet där du hade din häst förut? Det verkar på dig som du inte gjorde det, från dig luktar det bara rättigheter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 433
Senast: Wille
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka