Politiker diskuterar ridförbud

Sv: Politiker diskuterar ridförbud

Kan man vara allergisk mot hästbajs, det var något nytt :D

Ja de va verkligen något nytt!

Jag bor själv i ett litet villaområde och då och då rider det förbi folk. Och eftersom man är häst&djur människa tycker jag det bara är mysigt. I för sig finns det en bondgård och en hästgård precis i början av villaområdet.
Så det är inte så konstigt att man ser hästar här ibland.
Men vad jag vet så har ingen klagat på varken att hästarna går på vägen eller bajsar och att folk får allergiska reaktioner men det kan beror på att folk utifrån tycker det är en byhåla ute på landet och det är nog inte långt därifrån:angel:

Ja det ska vara Finspång det, byhålornas byhåla, ett ställe som man åker FRÅN och inte till.:grin:

Okej har ingen koll på vad finspång är för nåt, känner bara mest igen orten på namnet. Jag själv flyttade till ett sånt ställe där de som är uppvuxna här vill härifrån...Eller borde va så;)

Själv bor jag i just detta område.. Har en hästgård som ligger 10 min skrittväg från ridskolan och därmed också ridhuset. Har aldrig varit några problem tidigare att rida genom "byn" till ridhuset. Går förbudet igenom så kanske man, om inte andra möjligheter till vägar görs i ordning, får lasta sin häst ca 4 ggr/vecka och åka i ca 2 min för att ta sig till ridhuset.. Känns väldigt bra för miljön som har varit ett argument för detta förbud...

Har man valt att bo i ett område som alltid har varit fullt av hästar så tycker jag inte att man ska hålla på och gnälla!

Håller med allt de du skriver Cyron. Och varför ska man behöva lasta hästen för att åka 2 min? Snacka om att gå emot "rädda miljön"

Med tanke på hästfolkets attityd förstår jag att de vill ha förbud.
Det var ju uppe på diskussion här för ett tag sen och en hel del av dem som skrev ansåg ju bl.a att man inte var tvungen att ta bort bajset efter sig...
Visar man lite hänsyn mot folk som inte är hästmänniskor så blir det inte sådär illa.

Tvivlar dock på att det kommer gå igenom med motiveringen "allergi mot hästbajs" :p

Tyvärr bryr de nog sig inte så mycket om att man tar upp hästbajsen efter sig längre. Har gjort det varje gång sen det kom fram att många störde sig på det. Förbudet kommer nog gå igenom ändå.. Troligtvis med skälet att det stör trafiksäkerheten. Har dock aldrig hört att det skett någon olycka med hästar inblandade här överhuvudtaget tidigare.. Man vill helt enkelt ha bort hästarna, oavsett vilket skäl man anger.

Tyvärr bryr de nog sig inte så mycket om att man tar upp hästbajsen efter sig längre. Har gjort det varje gång sen det kom fram att många störde sig på det.

Alla verkar inte ta upp sitt hästbajs.
Och i förra tråden fanns flera som tyckte det var onödigt, det kunde de boende minsann ta upp själva, förmånligt med gratis gödsel osv.

Nej alla kanske inte tar upp, men jag tycker att det verkar som att det har minskat på vägarna iaf. Det skulle ju vara betydligt enklare om man hjälptes åt och skötte detta. Men de som har klagat på detta är uppenbarligen inte intresserade av att man bara tar upp bajset längre. Annars skulle man inte ta till skäl som allergi och trafiksäkerhet. För hästbajs som stör kan inte i sig få igenom ett ridförbud..

Vad gäller en annan omväg till ridskolan, så visst det finns. Men i princip under hela året (förutom om det har varit extremt torrt) så är den ju supergeggig. Ofta går det knappt att ta sig fram om man inte vill se ut som ett lermonster... Så den skulle helt klart behöva göras i ordning om den ska kunna användas året om.

För hästbajs som stör kan inte i sig få igenom ett ridförbud..

Var inte så säker på det. Ryttare stjälper sig själva genom att inte sköta sig.

Jag tycker verkligen inte man ska behöva tolerera en massa hästskit på vägen i ett bostadsområde.

Var inte så säker på det. Ryttare stjälper sig själva genom att inte sköta sig.

Jag tycker verkligen inte man ska behöva tolerera en massa hästskit på vägen i ett bostadsområde.

Håller med dig :)

*kl*
Tycker dessa ryttare att det är okey med hundbajs oxå?

Lättaste borde väl vara att vara trevlig, plocka upp bajsen och få fortsätta rida igenom?:confused:

Nej det är klart att man ska sköta sig om folk stör sig på det.

Jo jag skulle gladeligen plocka upp det jämt och fortsätta rida igenom, men det är tyvärr inte det som är intressant för de som klagar längre..

Vad gäller en annan omväg till ridskolan, så visst det finns. Men i princip under hela året (förutom om det har varit extremt torrt) så är den ju supergeggig. Ofta går det knappt att ta sig fram om man inte vill se ut som ett lermonster... Så den skulle helt klart behöva göras i ordning om den ska kunna användas året om.

Bara för ryttare att samla pengar, köpa matta o kross, och arbeta.:cool:

Då bör de boende hjälpa till. De bor i ett redan hästtätt område och är medvetna om att de flyttat dit.

:eek: Varför skulle de behöva göra det? :confused:

Om jag flyttar ut på landet, betyder det då automatiskt att jag måste hjälpa boönderna med höskörden eller att grannen hundar få rasta sig i min trädgård?

:eek: Varför skulle de behöva göra det? :confused:

Om jag flyttar ut på landet, betyder det då automatiskt att jag måste hjälpa boönderna med höskörden eller att grannen hundar få rasta sig i min trädgård?

Höskörd och hundbajs i trädgården innefattas inte av allemansrätten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 266
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 433
Senast: Wille
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka