Sv: Polisen utreder olyckan i Borås
Det hela är ju fruktansvärt tragiskt, och som såväl förälder som ridlärare blir jag mycket, mycket berörd och väldigt ledsen. Dock så är det ju så att hästar är hästar och hur säkerhetsmässigt man än handskas med dem kan olyckor hända. Inom svensk ridskola har vi ju genomgående ett mycket högt säkerhetstänk, men ändå drattar ungar av dagligen på landets ridskolor (oftast inte de som är så små att de fortfarande rider med ledare dock, men väl när de ska börja rida själva - vilket de ju faktiskt måste göra förr eller senare om de vill vidare), men i de allra flesta fall går det bra och ingen pratar om ansvarslöshet i de fallen, utan avramlingar är något som man faktiskt lite får räkna med. Minderåriga ledare eller ännu hellre föräldrar som leder är dessutom i princip ett måste om man ö h t ska ha ridning för yngre barn/nybörjare, då ingen ridskola skulle kunna tillhandahålla tio utbildade, vuxna ledare. Det blir alldeles för kostsamt.
Som jag har förstått det så handlar detta om en ganska "vanlig" olycka med en mycket ovanlig tragisk utgång. Hoppas verkligen att berörd ridlärare får stöd och inte utpekas som syndabock, förutsatt att h*n inte har brustit väsentligt säkerhetsmässigt förstås.
Alla mina tankar och sympatier till flickans familj. Det måste vara det absolut värsta som kan hända att förlora ett barn...