Polisen utreder olyckan i Borås

Sv: Polisen utreder olyckan i Borås

Som jag förstått det så hade alla hästar ledare, alla barn både hjälm och säkerhetsväst, vilket avstånd varje ekipage hade till framför/bakomvarande häst framgår inte men förefaller osannolikt att inte den säkerhetsregeln följdes med tanke på den höga säkerheten man kan ta del av.

Det enda som ev kan klarlägga dom faktiska omständigheterna och i slutändan uppvisa bristande omdömme är väl i så fall om dessa ledare va minderåriga eller om det nu va föräldrar utan tidigare genomgångs kurs i ledarskap som brast.

Otroligt beklagligt för samtliga parter men i slutändan kanske det kommer leda till ett helt annan täkerhetstänkande från både förbund, enskilda personer och föreningar. Man får aldrig glömma att det är levande djur man umgås med och även den mest "säkra" individ kan även plötsligt bli osäker och uppvisa sitt naturliga flockbeteende.

Jag hoppas och förutsätter att utredningen kommer fram till att inga djur är säkra djur utan alla djur plötsligt kan uppvisa sitt naturliga beteende och det kan vi människor aldrig garantera att inte en olycka sker, bara genom ökad kunskap minska antal olyckor.

Det hela är ju fruktansvärt tragiskt, och som såväl förälder som ridlärare blir jag mycket, mycket berörd och väldigt ledsen. Dock så är det ju så att hästar är hästar och hur säkerhetsmässigt man än handskas med dem kan olyckor hända. Inom svensk ridskola har vi ju genomgående ett mycket högt säkerhetstänk, men ändå drattar ungar av dagligen på landets ridskolor (oftast inte de som är så små att de fortfarande rider med ledare dock, men väl när de ska börja rida själva - vilket de ju faktiskt måste göra förr eller senare om de vill vidare), men i de allra flesta fall går det bra och ingen pratar om ansvarslöshet i de fallen, utan avramlingar är något som man faktiskt lite får räkna med. Minderåriga ledare eller ännu hellre föräldrar som leder är dessutom i princip ett måste om man ö h t ska ha ridning för yngre barn/nybörjare, då ingen ridskola skulle kunna tillhandahålla tio utbildade, vuxna ledare. Det blir alldeles för kostsamt.

Som jag har förstått det så handlar detta om en ganska "vanlig" olycka med en mycket ovanlig tragisk utgång. Hoppas verkligen att berörd ridlärare får stöd och inte utpekas som syndabock, förutsatt att h*n inte har brustit väsentligt säkerhetsmässigt förstås.

Alla mina tankar och sympatier till flickans familj. Det måste vara det absolut värsta som kan hända att förlora ett barn...

Minderåriga ledare eller ännu hellre föräldrar som leder är dessutom i princip ett måste om man ö h t ska ha ridning för yngre barn/nybörjare, då ingen ridskola skulle kunna tillhandahålla tio utbildade, vuxna ledare. Det blir alldeles för kostsamt.

Här går du direkt in på själva kärnpunkten och det kanske är hög tid att tänka om, det enskilda företagets inkomst i förhållande till kostnad av ett liv för en kund. Dessutom vet jag att det är vanligt förekommande att dessa minderåriga ledare inte för betalt utan ersättning i annan form vilket jag är tveksam till hur skattemyndighetet ser på det förfarandet. Dessutom så är jag ganska säker på att det även anses som barnarbete eftersom minderåriga sällan förknippas med myndig.

Jag vet ridskolor som har kurser för sina nybörjares föräldrar eller annan närstående både med teori och praktiska övningar så att dom senare efter examen får ett intyg "sk säker handledare" där både teori och praktisk framgår. Jag har inte hört en enda deltagare på dessa kurser som ansett att den ringa avgiften för denna kurs ansetts som oskälig i förhållande till den tryggheten det gett deras barn.

Olyckor sker och kommer alltid att ske, det går inte att undvika men det går att förebygga..

Nu vet jag inte själva omständigheterna kring själva ledarskapet på den/dom aktuella inblandade hästarna men skänk även en tanke till den/dom personerna som va ledare på dessa hästar som "brallade ur". Det är ingen utopi att den/dom i denna stund känner stor egen skuld i bristande hantering/kunskap.

Detta får under inga omständigheter bottna i motpartes ekonomiska intresse.

Man kan vinkla ALLT precis som man vill om man vill gå i konflikt... På dig låter det ju som om ridskolor är mycket profithungriga företag vilket i de allra flesta fall INTE stämmer. Snarare är ridskolor ofta företag på den ekonomiska marginalen som driva av ambitionen att man faktiskt gillar barn och hästar och vill lära ut god hästhållning och ridning. Men faktum kvarstår: Det finns inte på något vis ekonomiska möjligheter att anställa personal med lön för att leda hästarna vid en nybörjarlektion - det handlar inte om "ekonomiskt intresse" utan om vad som överhuvudtaget är möjligt! Om man skulle ha anställd och avlönad personal till att leda hästarna kan man helt enkelt inte ha någon ridskoleverksamhet, punkt slut!

Att man undervisar föräldrarna i hur de ska handha häst och vilka regler som gäller är väl däremot en självklarhet!? Om man utformar det som föräldrakurs eller om man undervisar föräldrarna i samband med ridningen får väl vara upp till varje ridskolas organisation? Hos oss har vi dels gratis och frivillig föräldrakurs vid varje terminsstart, och sedan som krav att alla små barn (hästlekis/nybörjare) ska ha en vuxen som ska vara villig att leda med sig, och vi hjälper och utbildar föräldrarna i hur de ska hantera häst. "Certifieringskurs" som du nämner låter inte så dumt - det kanske kan vara ett sätt att få fler att gå på föräldrakurs och ge den mer tyngd.

Att man jobbar ideellt för sin klubb och hjälper till vid ev knatteridning tror jag inte skatteverket har några större bekymmer med. Dock har jag inte satt mig in så mycket i den frågan då den inte är aktuell hos oss då vi har föräldrar som ledare. Då och då ber dock någon förälder om ledhjälp, och då ber vi helt enkelt någon av våra äldre stalltjejer att rycka in, vilket de gör glatt och ideellt. Det är ju som tur är inte förbjudet att hjälpa till... Dessa tjejer är dessutom många gånger så hästvana som de flesta föräldrarna, oavsett om de har gått föräldrakurs eller ej, för hästkänska får man som bekant framförallt genom att vara mycket med hästar.

Nog tjatat, olyckan är FRUKTANSVÄRD, men frågan är om det tjänar så mycket till att leta syndabockar?

Hoppas verkligen att berörd ridlärare får stöd och inte utpekas som syndabock, förutsatt att h*n inte har brustit väsentligt säkerhetsmässigt förstås.

Eftersom det är min hemmaklubb så kan jag bekräfta att ridläraren inte lastas för det som har hänt och att hon och andra berörda får och har fått vederbörligt stöd.

i en annan artikel står att ponnysarna leddes runt av "unga ledare"... sedan står det även att "olyckan hade aldrig gått att förhindra"... "flickan red stallets lugnaste häst" mm mm...

Men själva olyckan, att hon ramlade av, är ju inte det som förolyckade henne. Det var en annan ponny som sprang över henne efter att hon ramlat av sin ponny. Hon blev så illa trampad att hon senare avled...

Well, det hade nog gått att förhindra med äldre personal/mer erfarna/utbildad personal. Men naturligtvis kan det hända ändå, men risken minskar. Jag var inte där så jag ska väl egentligen inte uttala mig.... men jag kan inte låta bli.

Hur som, tragiskt och mina tankar går till flickans anhöriga!

Och jag hoppas detta också gör att fler ridskolor tar tag och kollar över sin egen verksamhet. "Det händer inte mig" kan man inte skylla på....

Eftersom det är min hemmaklubb så kan jag bekräfta att ridläraren inte lastas för det som har hänt och att hon och andra berörda får och har fått vederbörligt stöd.

Skönt! Stackars, stackars alla ni berörda- och mest flickans familj, förstås!!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Rosett
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 205
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25