Polisen haffade tiggare med surfplatta

@Blue Funderade lite längre och surnar faktiskt till över din kommentar. Att jag har en fördom kring att en person som utstuderat sätter åt en tiggare på ett alldeles vidrigt sätt skulle vara medlem i ett parti som (mer eller mindre) är öppet rasistiskt och nazistiskt är väl ändå en jla skillnad mellan att en rasist har fördomar mot invandrare? En person som gjorde som gärningsmannen i detta fallet visar genom sin handling att hans människosyn är precis vidrig. Lika vidrig som det parti jag hänvisade till med starkt fäste i byn där detta utspelades. Sambandet känns mao inte otänkbart.

MEN. Om man vänder på min mening som du gjorde och applicerade rasisters tankar kring invandrare blir det en annan tankegång. Eftersom rasister helt enkelt tycker att alla invandrare är brottsbenägna. Så är det ju inte. Att tillhöra en etnisk grupp betyder inte att man har en viss typ av moralisk kompass. Att däremot tillhöra ett politiskt parti för att få utlopp för sin människosyn och sälla sig till andra men samma människosyn är ett aktivt val.

Så nej, jag tycker inte att min åsikt går att vända på som du gjorde.

@Blue Funderade lite längre och surnar faktiskt till över din kommentar. Att jag har en fördom kring att en person som utstuderat sätter åt en tiggare på ett alldeles vidrigt sätt skulle vara medlem i ett parti som (mer eller mindre) är öppet rasistiskt och nazistiskt är väl ändå en jla skillnad mellan att en rasist har fördomar mot invandrare? En person som gjorde som gärningsmannen i detta fallet visar genom sin handling att hans människosyn är precis vidrig. Lika vidrig som det parti jag hänvisade till med starkt fäste i byn där detta utspelades. Sambandet känns mao inte otänkbart.

MEN. Om man vänder på min mening som du gjorde och applicerade rasisters tankar kring invandrare blir det en annan tankegång. Eftersom rasister helt enkelt tycker att alla invandrare är brottsbenägna. Så är det ju inte. Att tillhöra en etnisk grupp betyder inte att man har en viss typ av moralisk kompass. Att däremot tillhöra ett politiskt parti för att få utlopp för sin människosyn och sälla sig till andra men samma människosyn är ett aktivt val.

Så nej, jag tycker inte att min åsikt går att vända på som du gjorde.
Polisen har dessutom rubricerat händelsen som ett hatbrott = det handlar om rasism. Inte särskilt konstigt att då koppla det till det rasistiska parti som är stort på orten.

Blir så jäkla trött på puckoresonemanget att ideologisk åskådning skulle vara något som en inte rår för i samma utsträckning som ens utseende. :banghead:

Polisen har dessutom rubricerat händelsen som ett hatbrott = det handlar om rasism. Inte särskilt konstigt att då koppla det till det rasistiska parti som är stort på orten.

Blir så jäkla trött på puckoresonemanget att ideologisk åskådning skulle vara något som en inte rår för i samma utsträckning som ens utseende. :banghead:

Det var skrivet lite med glimten i ögat (därav smileyn), samtidigt som jag inte tycker det finns någon större anledning till att komma med fördomar. Finns heller ingen anledning för dig att komma med stereotyper om att muslimer skulle ha ett visst utseende. Islam är betydligt mer en ideologisk åskådning än vad det är ett utseende.

Jaha, du har helt missat att det är den religionen medlemmar i "ett stort rasistiskt parti i Sjöbo" skulle syfta på om de skrev att "mannen mycket troligt tillhör en viss religion med mycket starkt fäste i Rinkeby"?

Du kanske menade att Kristendomen eller någon annan religion är ett utseende? Det gör ju inte resonemanget bättre precis.

Jaha, du har helt missat att det är den religionen medlemmar i "ett stort rasistiskt parti i Sjöbo" skulle syfta på om de skrev att "mannen mycket troligt tillhör en viss religion med mycket starkt fäste i Rinkeby"?
Det har inget med den här historien att göra.

1. En man begår rasistiskt hatbrott
2. Brottet begås i en kommun där SD är skitstora
3. SD är ett rasistiskt parti
4. Kanske, kanske tillhör den rasistiske mannen den fjärdedel(!) av sin kommun som sympatiserar med SD.

SD ogillar islam ja, men det är nog irrelevant i det här sammanhanget för jag tror inte att hatbrottet var motiverat av hat mot islam.

Förstår ni hur mycket tankeverksamhet det krävs av den här personen för att komma upp med den här mästerplanen?
Det här har han inte kommit på på en fikarast. Det har säkert tagit år av planering. Och generationer av inavel.

Jag är inte heller förvånad att det händer just i Sjöbo.

Men kommentarer om inavel på landsbygden är bara tröttsamma. Faktiskt

Det har inget med den här historien att göra.

1. En man begår rasistiskt hatbrott
2. Brottet begås i en kommun där SD är skitstora
3. SD är ett rasistiskt parti
4. Kanske, kanske tillhör den rasistiske mannen den fjärdedel(!) av sin kommun som sympatiserar med SD.

SD ogillar islam ja, men det är nog irrelevant i det här sammanhanget för jag tror inte att hatbrottet var motiverat av hat mot islam.

Inte bara Sd. Svenskarnas parti kraftsamlar i Sjöbo kommun. Partiledaren har flyttat dit bland annat. Det är nog ingen slump att de satsar just i Sjöbo.

Så jag tänkte faktiskt inte på SD i första hand.

Nej det handlade om varför du likställer religioner med olika utseenden (något som inte heller har med historien att göra), men om du inte vill svara på det så får jag väl acceptera det.
Rasism har med utseende att göra. Den här mannen hade knappast gjort som han gjorde om den tiggande personen hade varit vit ("svensk").

Offer för rasistiska hatbrott blir ofta drabbade pga sitt utseende (ej självvalt). Rasister som blir kritiserade blir det för sin människosyn (självvalt). Därför kräks jag på puckade jämförelser mellan antirasister och rasister.

Länk till nyheten

Detta hände alltså i Sjöbo och det är så att man vill kräkas. Det handlar alltså inte om en tiggare som stulit något utan om att en man snott en surfplatta från sin sons dagis, givit den till tiggaren och sedan ringt polisen och hävdat att han sett tiggaren stjäla surfplattan ur en bil. :rage:

Det är så patetiskt och lågt att jag vill kräkas. Skämmes tamefan!!!

@Trani
Jag vet inte om du har förstått än att jag syftar på att du ersatte "religion" med "ens utseende" när du beskrev mitt "puckoresonemang".

Som jag redan skrivit två gånger nu var jämförelsen gjord med glimten i ögat och syftade på att jag inte tycker fördomar från antirasister är bra heller. Jag tror knappast rasister att byter åskådning för att man hävdar att antirasisters fördomar om dem är okej medan rasisters fördomar inte är det. Det skadar liksom legitimiteten och om det inte finns någon vinst med att använda fördomar så kan man lika gärna avstå. Om det är ett puckoresonemang som du kräks på så får det väl vara det.

Det här är linje med politikern i Göteborg som anklagade en utpekad tiggare för att ha överfallit och rånat henne (han släpptes efter förhör, istället åtalades politikern för bl a falsk angivelse)

Sedan var det butikschefen på Hemköp som skvätte vatten på en tiggare för att få henne att försvinna (han nekade men till och med företagets egen utredning visade att det gått till som vittnen berättat).

Och nu detta med surfplattan.

Det som skaver mest för mig är att de här personerna inte ges något riktigt människovärde. De prioriteras ner, man kan göra vad som helst mot dem "för ingen litar ändå på en tiggare". Det är fruktansvärt obehagligt - och det är inte värdigt ett välmående och civiliserat samhälle.

@Trani
Jag vet inte om du har förstått än att jag syftar på att du ersatte "religion" med "ens utseende" när du beskrev mitt "puckoresonemang".

Som jag redan skrivit två gånger nu var jämförelsen gjord med glimten i ögat och syftade på att jag inte tycker fördomar från antirasister är bra heller. Jag tror knappast rasister att byter åskådning för att man hävdar att antirasisters fördomar om dem är okej medan rasisters fördomar inte är det. Det skadar liksom legitimiteten och om det inte finns någon vinst med att använda fördomar så kan man lika gärna avstå. Om det är ett puckoresonemang som du kräks på så får det väl vara det.
Du syftar på rasism i ditt "skämt". Poängen med att jag nämnde utseende är att rasister går på sådant som folk inte rår för, inte kan påverka. Saker som nationalitet, hudfärg och religion (nej man väljer inte vilken religionstillhörighet man får vid sin födsel). Politisk åskådning är något helt annat. Den kan man med rätta ställas till svars för.

Det här är linje med politikern i Göteborg som anklagade en utpekad tiggare för att ha överfallit och rånat henne (han släpptes efter förhör, istället åtalades politikern för bl a falsk angivelse)

Sedan var det butikschefen på Hemköp som skvätte vatten på en tiggare för att få henne att försvinna (han nekade men till och med företagets egen utredning visade att det gått till som vittnen berättat).

Och nu detta med surfplattan.

Det som skaver mest för mig är att de här personerna inte ges något riktigt människovärde. De prioriteras ner, man kan göra vad som helst mot dem "för ingen litar ändå på en tiggare". Det är fruktansvärt obehagligt - och det är inte värdigt ett välmående och civiliserat samhälle.

Å andra sidan låter slutresultatet i alla fall bra i de tre fallen. Det visar att allt inte är helt ruttet i alla fall.

Inte bara Sd. Svenskarnas parti kraftsamlar i Sjöbo kommun. Partiledaren har flyttat dit bland annat. Det är nog ingen slump att de satsar just i Sjöbo.

Så jag tänkte faktiskt inte på SD i första hand.

Och jag tänkte på Skånepartiet :-P vet visserligen inte om de vistas mycket i just Sjöbo men de har ju iaf helt störd syn på många punkter...

Skånepartiet är inte så stora i Sjöbo, det fanns nog inte plats till fler rasistiska partier efter SD, SvP och Sjöbopartiet fått sina röster... :-/

Å andra sidan låter slutresultatet i alla fall bra i de tre fallen. Det visar att allt inte är helt ruttet i alla fall.
Ja, det har du faktiskt rätt i. Jag tänker hela tiden på Lasermannen, där författaren Gellert Tamas många år senare satte in hans dåd i ett samhälleligt sammanhang. Ny Demokrati, t ex, påverkade omvärldsbeskrivningen väldigt mycket.

På samma sätt tänker jag att debatten kring tiggare med t ex politiska förslag om att förbjuda tiggeri kanske är det sammanhang där såna där dåd blir möjliga. Men du har ju helt rätt i att samhället reagerat ordentligt i de här fallen.

Ja, det har du faktiskt rätt i. Jag tänker hela tiden på Lasermannen, där författaren Gellert Tamas många år senare satte in hans dåd i ett samhälleligt sammanhang. Ny Demokrati, t ex, påverkade omvärldsbeskrivningen väldigt mycket.

På samma sätt tänker jag att debatten kring tiggare med t ex politiska förslag om att förbjuda tiggeri kanske är det sammanhang där såna där dåd blir möjliga. Men du har ju helt rätt i att samhället reagerat ordentligt i de här fallen.

Vi har ju faktiskt sju riksdagspartier att vara grymt stolta över, som inte låter debatten alls haverera. Det är en helt annorlunda situation än i våra grannländer.

Något att vara mycket stolt över som svensk. En förebild för hela Europa.

Jag tror du har en poäng. Människor som gör sånt här har problem på något sätt tror jag. Det är inte normalt att komma på en sån här sak. Däremot får de ju sin inspiration nånstans ifrån. Så människor som jag ser som knäppa göds av hatet som finns i samhället.

Breivik är ett annat exempel. Han är ju en knäppskalle men hans galna ideer kommer ju inte från ingenstans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka