@Blue Funderade lite längre och surnar faktiskt till över din kommentar. Att jag har en fördom kring att en person som utstuderat sätter åt en tiggare på ett alldeles vidrigt sätt skulle vara medlem i ett parti som (mer eller mindre) är öppet rasistiskt och nazistiskt är väl ändå en jla skillnad mellan att en rasist har fördomar mot invandrare? En person som gjorde som gärningsmannen i detta fallet visar genom sin handling att hans människosyn är precis vidrig. Lika vidrig som det parti jag hänvisade till med starkt fäste i byn där detta utspelades. Sambandet känns mao inte otänkbart.
MEN. Om man vänder på min mening som du gjorde och applicerade rasisters tankar kring invandrare blir det en annan tankegång. Eftersom rasister helt enkelt tycker att alla invandrare är brottsbenägna. Så är det ju inte. Att tillhöra en etnisk grupp betyder inte att man har en viss typ av moralisk kompass. Att däremot tillhöra ett politiskt parti för att få utlopp för sin människosyn och sälla sig till andra men samma människosyn är ett aktivt val.
Så nej, jag tycker inte att min åsikt går att vända på som du gjorde.
MEN. Om man vänder på min mening som du gjorde och applicerade rasisters tankar kring invandrare blir det en annan tankegång. Eftersom rasister helt enkelt tycker att alla invandrare är brottsbenägna. Så är det ju inte. Att tillhöra en etnisk grupp betyder inte att man har en viss typ av moralisk kompass. Att däremot tillhöra ett politiskt parti för att få utlopp för sin människosyn och sälla sig till andra men samma människosyn är ett aktivt val.
Så nej, jag tycker inte att min åsikt går att vända på som du gjorde.