Polisanmälan

iNHALE

Trådstartare
Snabb fråga.

Om en person känner sig så pass trackasserad av någon som bor i ett annat land att denne funderar på att polisanmäla personen, vart bör denne vända sig? Polisen i sitt hemland eller polismyndigheten i det land som "gärningsmannen" bor i?

Snabb fråga.

Om en person känner sig så pass trackasserad av någon som bor i ett annat land att denne funderar på att polisanmäla personen, vart bör denne vända sig? Polisen i sitt hemland eller polismyndigheten i det land som "gärningsmannen" bor i?

Där trakasserierna skett, skulle jag säga.

Där trakasserierna skett, skulle jag säga.
Det är inte mig det handlar om utan en vänn till mig som blir och har blivit förföljd av en utlänsk person via internet under nästan ett halvår. Personen tar kontakt med hennes vänner via olika sociala medier och sprider diverse lögner om henne för att förpesta hennes relation med andra människor. Personen har även utdelat diverse hot om att denne ska komma till Sverige och göra diverse saker mot henne och hennes familj, så nu vill hon anmäla personen för att försöka få slut på det, men vet inte vart hon ska vända sig riktigt.

Hon kan ju alltid ringa polisen och rådfråga.
Vad jag förstår iaf så har hon ringt och frågat med fick ett väldigt luddigt svar, typ något i stil med att dem inte kan göra något förrän förrövaren står på svensk mark och bryter mot lagen i det läget, vilket låter märkligt i mina öron.

Vad jag förstår iaf så har hon ringt och frågat med fick ett väldigt luddigt svar, typ något i stil med att dem inte kan göra något förrän förrövaren står på svensk mark och bryter mot lagen i det läget, vilket låter märkligt i mina öron.
Personen har ju dock inte begått ett brott i Sverige. Om någon blir lurad på en vara vid utlandsköp tex så är det ju i det landet man ska anmäla. Så jag tror också man måste anmäla i personens hemland eftersom det är där brottet begås.

Tragiskt för din vän, men hur som helst kan hon alltid, eller rättare sagt, ska hon alltid få göra en anmälan.

Sen tror jag inte det kommer att hända så mycket då den ev. gärningsmannen befinner sig i sitt hemland och där är det inte ens säkert han bryter mot någon lag.

Internet blir ju lite knepigt just eftersom man kan befinna sig i olika länder med olika lagar.

Tragiskt för din vän, men hur som helst kan hon alltid, eller rättare sagt, ska hon alltid få göra en anmälan.

Sen tror jag inte det kommer att hända så mycket då den ev. gärningsmannen befinner sig i sitt hemland och där är det inte ens säkert han bryter mot någon lag.

Internet blir ju lite knepigt just eftersom man kan befinna sig i olika länder med olika lagar.
Jo det är ju det. Hon har mått oerhört dåligt av det hela. Har för mig att hon träffade personen på en semester och dem hade en kort flört under den tiden, sen vägrade han släppa henne när hon åkte hem och nu sitter hon här. Det finns liksom ingenting som fungerar, när hans konton stängs ned så gör han nya, när hans användare blockas gör han nya, det liksom bara rullar på helt ohejdat och iom att han hotat att komma till Sverige så börjar hon bli rädd för att röra sig ute ensam om han plötsligt skulle dyka upp.

Dyker han upp här lär säkerligen polisen agera omgående.
Men innan dess tror jag dessvärre inte mycket kommer att hända.

Det är inte mig det handlar om utan en vänn till mig som blir och har blivit förföljd av en utlänsk person via internet under nästan ett halvår. Personen tar kontakt med hennes vänner via olika sociala medier och sprider diverse lögner om henne för att förpesta hennes relation med andra människor. Personen har även utdelat diverse hot om att denne ska komma till Sverige och göra diverse saker mot henne och hennes familj, så nu vill hon anmäla personen för att försöka få slut på det, men vet inte vart hon ska vända sig riktigt.

Är det över internet så mottar hon ju trakasserierna i sitt hemland = anmäl i hemlandet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
658
Senast: Whoever
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 014
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 519
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 055
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar