Polisanmäla

kolblakkur

Trådstartare
Om man skickar in viktiga papper till en förening för dem att granska, och dessa vägrar lämna tillbaka dessa och påstår att de "försvunnit" - kan man polisanmäla föreningen då?

Sv: Polisanmäla

Det är klart man kan, men först krävs att du bevisar att pappret kommit föreningen tillhanda. Så utgår jag ifrån att du skickade detta viktiga dokument rekommenderat med mottagar bevis, sen är väl min åsikt som egentligen inte hör hit. Skicka aldrig original, jag antar att det handlar om det.

Men vissa avelsföreningar etc kräver ju att originalen skickas in... Och då får man ju anta att de har större rutin med handhavandet av sina papper... Slarvar föreningen alt myndigheten bort viktiga papper i original har de förhoppningsvis som policy att ersätta kostnaden av utfärdandet av dokumenten igen. Fast det förutsätter ju att förening/myndighet är medvetna om att det faktiskt är de som gjort fel / slarvat bort papper osv :crazy:

Jodå är fullständigt medveten om att pass måste skicka i original, därför är det desto viktigare att man verkligen rekommenderar handlingen med mottagar bevis. Har de skrivit på för mottagandet, kan man sen ställa krav på föreningen. En polis anmälan kan ju iofs göras, men lär inte leda någonstans.

Så i detta fall får man helt enkelt kräva föreningen på ansvar, att de löser denna fråga eftersom de själva är orsaken till problemet.

Om du har fått hem papper, att de mottagit dokumenten har du ju bevis för att det är så.

Alla vet väl vid det här laget vad det är för förening tyvärr, men jag skulle nog göra som Boj skriver, kräva att de fixar det. Tror inte att polisanmälan kommer leda till så mycket. Annars borde det gå att gå högre, t ex jordbruksverket som väl ytterst är ansvarig för passhanteringen? Eller en runda till i Ridsport kanske?

Frågan är vad det faller under - stöld?

Kanske kan KFM vara behjälplig med handräckning för att få ut handlingarna?

Ridsport har skrivit om spektaklet flera gånger vad jag har förstått :crazy:

Nu finns hästen inte mer, men jag anser fortfarande att jag har rätt till det jag betalt för! Har de slarvat bort det så vill jag ha ersättning.

Japp, det har varit i Ridsport minst ett par ggr.

Självklart ska du ha det du är berättigat till. Hela grejen är minst sagt bedrövlig! Men jag vet inte om polisanmälan kommer ge så mycket, kanske möjligen att föreningen blir lite spak?

Efterlys om det finns fler än du som är drabbade? Kanske kan ni gå ihop? Själv bråkar jag med dom om att jag inte fått rätt utbetalning trots det blev en summa tillgodo. Rätt ska vara rätt!

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 976
Senast: Badtz Maru
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar