Pojke som slåss hos dagmamman

Status
Stängd för vidare inlägg.

Asa_S

Trådstartare
Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det här, så då frågar jag er här...

När ska man egentligen "bry sig om" att ens barn kommer i slagsmål med andra barn? Han är 5 år och det händer inte så ofta, men fler gånger än jag gillar. Hemma är han en klyftig kille som oftast samsas bra med sina syskon även om han är snabb till slutsatsen att han är orättvist behandlad. Naturligtvis har vi pratat om det här hemma när det hänt likväl som andra saker som hänt under dagen, bra som dåliga.

Det här med att man inte får vara dum vet han, och har oftast inga problem med hemma, men alla barn har inte med sig samma sak hemifrån, och även om jag kan prata mycket med min kille börjar jag känna att jag inte kan fortsätta längre, det blir som att han får ta ansvar för vad de andra inblandade gjort också, och det tycker jag är lite mycket för en 5-åring (de andra pojkarna är äldre).

Hur ska jag tackla det här? Ska man se det som en del av uppväxten? Skulle vilja ha ett snack med min och den andra pojken som oftast är inblandad och hans föräldrar men misstänker att de inte tycker att det är så farligt alt ändå inte vet vad de ska göra (han är 8 el 9 år). Senast igår var min pojke hemma hos denne och lekte utan problem. Jag är rädd för att detta beteende ska följa med honom upp i skolan och göra att han inte får kompisar där.

Det är jättesvårt för mig att avgöra vad som orsakat detta och hur allvarligt det är. Vissa låter sina barn slåss så hårtestarna ryker medan jag aldrig låter barnen lösa konflikter genom att vara fysiska.

Jag kan ju inte heller avgöra vad som var rätt eller fel i de konflikter som leder till slagsmål, jag var ju inte där. Så hur sjutton ställer jag mig till det här? :(
 
Sv: Pojke som slåss hos dagmamman

Jag tycker inte det är okej att man låter barn lösa sina konflikter genom att slåss. Går den äldre pojken hos dagmamman eller är det dagmammans barn?
 
Sv: Pojke som slåss hos dagmamman

Nej, den andre pojken är inte dagmammans. Däremot är en av hennes snabb på att reta andra och är ibland tror jag lite av upprinnelse till konflikter, men inte just till att dessa två slåss.

Dagmamman låter dem inte slåss, men hon är ju inte i alla rum samtidigt hela tiden och idag hade tydligen ett tillfälle börjat i ett annat rum medans hon lagade mat och det andra ute. Det är ganska många barn hos denna dagmamma eftersom den andra är sjukskriven (vår ordinarie), så det beror säkert delvis på det. Min pojke har inga kompisar i sin egen ålder pga att vi bor på landet och det är nästan bara tjejer i åldern 1-6 härikring. Med hennes egna är det 10 st när alla är där varav 5 går i F-6, så man förstår att hon inte alltid ser hur saker och ting börjar. Jag tycker hon verkar hålla bra koll på barnen ändå och hon talar alltid om ifall det varit något - och då har de alltid pratat om det tillsammans. Frågan är bara om det är något mer jag som förälder kan göra för att inte det ska bli så här. Han sade att han var tvungen att slåss för att inte den andre ska slå honom, och för att följa mina principer sa jag då att han får inte slå tillbaka iallafall utan ska då säga till dagmamman istället. Men jag förstår ju samtidigt att sannolikheten för att han ska komma loss är liten, han är ganska smal och den andre killen är ju större, och vad jag förstår handlar det också om att inte bli fasthållen. Det handlar ju om egenvärde också att kunna stå upp för sig själv och om inte den andre lyssnar på kommunikation, vad ska han göra? Och han har tyvärr inte så stark självkänsla ens till att börja med så samtidigt tycker jag det är bra att han faktiskt står på sig (det säger jag ju inte till honom, tvärtom har jag hotat med datorförbud om det upprepas. Vad jag behöver är en alternativ handlingsplan för honom, men vad?).

Jag skulle verkligen vilja prata med den andre killen, men risken är att hans föräldrar inte stödjer det, de säger inte flasklock till sina barn när de är ute iallafall, hur det är hemma vet jag ju inte. Samtidigt vet jag ju inte hur allvarliga de här dispyterna egentligen är, det känns ju ruskigt onödigt att dra upp himmel och jord för småsaker, barn som är trötta efter jul- och nyårshelger, jaa, jag vet inte jag... :crazy:

Det bästa kanske är att börja med att fråga dagmamman om hon tycker det är något som behöver redas ut de här två pojkarna emellan, hon som ändå ser dem hela dagarna.
 
Sv: Pojke som slåss hos dagmamman

Jag skulle börja med att dagmamman får säga sitt. De gånger det har varit "tjafs" i förskola/skola så har jag låtit personalen reda ut det. Det finns ju tyvärr föräldrar som tycker att det är bra att deras barn "ger igen" och som nästan uppmuntrar sina barn att ge andra tjuvnyp...

Om man som förälder går på en annan förälder blir det oftast "värre" än om en personal tar upp problematiken.

Tyvärr finns det ju barn som löser de flesta konflikter med "våld" under hela sin skoltid.
 
Sv: Pojke som slåss hos dagmamman

Det är aldrig ok att barn slåss.
Jag skulle resonera exakt som du, inte acceptera att sonen kommer i bråk, oavsett vem som börjar.

Vi bor också lite "off", och jag har med suttit med känslan att våran son skulle bli ensam, han har med gått hos dagmamma.
Däremot så slåss han inte, de dagmammorna som jobbar här, har nolltolerans, likaså skolan, så det blir alltid en konsekvens när barnen blir osams, vilket dem ju blir.

Det kan bli bättre för er, när eran som börjar 6 års, så han får mera jämnbördiga lekkamrater.

Jag skulle gå i taket om ett så pass äldre barn som i erat fall, muckade med min son!

Jag hade pratat med de inblandade barnen, men först med dagmamman om hur hon ställde sig till det.

Min son hari flera år haft en flicka som är kär i honom och är efter honom hela tiden, hon kan hoppa på honom när som helst, hur som helst och slå till, pussa eller kramas.
Han ogillar henne rejält, och ringer hit, även när de är utomlands och våran som är rätt besvärad.....

Det var så infekterat ett tag att det delade upp klassen i två läger.
Och fröken fick ägna lektionerna åt det, i stället för undervisning.

Jag har pratat med den flickan många gånger. Och då har det blivit bättre i perioder.

Jag tycker du ska stå på dig!!
 
Sv: Pojke som slåss hos dagmamman

Till att börja med tycker jag du verkar ha en väldigt sund syn på saker! Många föräldrar idag säger öppet inför sina barn att "så skulle ALDRIG .... göra", och belönar därmed beteendet....
Börja med att prata med dagmamman, hon verkar ju vara bra?! Dessutom vet hon mer om hur dessa konflikter börjar än vad kanske barnen kan sätta ord på.
I nästa skede hade jag försökt prata med den andra killens föräldrar.
Det är som sagt aldrig OK att lösa konflikter med våld- våld föder mer våld, så är det bara!
Lycka till!
 
Sv: Pojke som slåss hos dagmamman

Tack för era svar.

Jag frågade dagmamman i morse om hon tyckte detta behövde redas ut mellan familjerna och hon tyckte det, om det fortsätter. Så jag har faktiskt pratat med pappan ikväll och de hade också pratat med sin pojke. Hur stor skillnad det gör på deras beteende mot varandra och andra återstår att se, men vi har iallafall bestämt att försöka träffas och reda ut det direkt om just slagsmål uppstår igen. Och bara det är ju rätt bra, ändå. Det känns just nu viktigast att vi föräldrar får en bra kontakt till att börja med.
 
Sv: Pojke som slåss hos dagmamman

Det låter ju som att en lösning långt i från är omöjlig att nå i ditt fall....:smirk: :smirk:
Det var ju bra att de hade pratat med sin son också- hoppas nu det verkligen är så också....:)
Lycka till!
 
Sv: Pojke som slåss hos dagmamman

Min pojke har inga kompisar i sin egen ålder pga att vi bor på landet och det är nästan bara tjejer i åldern 1-6 härikring.

Men kan han inte leka med dem, då? Det går väl lika bra att leka med tjejer?:confused:

När jag var liten så lekte jag jämt, varje dag, med grannpojken. Det gick utmärkt, fast jag är tjej och han är kille.
 
Sv: Pojke som slåss hos dagmamman

Han leker mer än gärna med dem, men "utsätts" ständigt för att de väljer varandra. Och så har det varit för honom under hela hans uppväxt sedan han började hos dagmamma. Jag skulle vilja att han fick gå på dagis, men tyvärr nekar kommunen plats i annan kommun, och skulle vi ta vår kommuns dagis så blir det 6 mils extra väg varje dag, och det skulle innebära att de måste vara borta från hemmet 11 timmar varje dag, eftersom jag dessutom har 4,5 mil till jobbet. Helt ohållbart, både ekonomiskt men även socialt. Jag skulle aldrig få träffa dem i vaket tillstånd :cry:

Jag hoppas bara att han får med sig så mycket bra i sin personlighet och självkänsla att han får roligt och fler kompisar när han börjar 6-års till hösten. Men det är extra svårt med små skolor och små barngrupper när könsfördelningen blir så här ojämn, och eftersom han törstar så efter sällskap är jag rädd för att han ska haka på fel typ av gäng. Tror vi ska sätta oss igen, jag och sambon, och fundera på om vi kan hjälpa till att utöka hans bekantskapskrets. Dock är det också lite svårt eftersom vi är inflyttade, så hittills har det inte resulterat i så mycket...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 142
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 815
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 593
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp