Podhaiskys bok

S

sante

Har nu läst början på den svenska versionen av boken klassisk ridkonst, t o m hästens första utbildnings år då det är där jag och min pålle befinner oss.

Jag känner att jag har gått på för hårt på min häst, då jag kan mer så har jag försökt få henne att komma så långt, allstå helt fel!
LÄste att de grundläggande arbetet kommer man att få igen under hästen utbildning, första året är hästens viktigaste år, här sätts grunderna för en fortsatt kommunikation, man bygger upp hästen både fysiskt och psykiskt!
Jag tycker om hans sätt att beskiva hanteringen av en unghäst, det finns inget tvång någonstans utan allt går efter hästens förutsättningar att kunna åstadkomma något, man gör allt lättsamt med hästen.

Det känns bra att ha läst den och jag ska gå tillbaka och läsa den, när jag känner att jag rusar iväg, lätt hänt, jag ska fortsätta lyssna på hästen som jag gjorde under inridningen, jag ska låta det ta tid och jag ska få ett underbart samspel med osynliga hjälper...jag ska göra en konst av ridningen!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Podhaiskys bok

Gjorde liknande för ett tag sen, började läsa den svenska.
Det som var fram till att hästen börjar tränas var i mitt tycke ok. Men när den ska göras till ridhäst så går våra meningar och metoder isär.
Kort, kopiera inte nån, läs och försök förstå tanken.
Använd tanken.

Skulle du kunna berätta om dessa? :D Tycker du brukar ha mycket intressanta åsikter! *fjäsk fjäsk* Nä, allvarligt så tycker jag iaf det och då är det intressant att höra hur du reagerar när du läser det.

Ja, berätta gärna.

Det handlar mycket om själva helheten, och jag fick mycket bra förklarat hur det fungerar och kan nu gå efter riktlinjer...jag tar lite info här och där och försöker sätta ihop det till något bra..men jag vet att jag "tänkt" för mycket framåt!

Kan hålla med om att det fanns vissa saker jag inte gör, men den visar mycket helheten...man får läsa mellan raderna.
Jag har ju mina egna sätt när det gäller inridningen, longering, lära hästen flytta för skänkel...

Nu är det ju ett tag sen jag läste den.
Men det som fortfarande finns i minnet är longeringen. Tex. så ska unghästen longeras på så rakt spår som möjligt pga. olika saker. Alla dom saker har jag redan löst i corallen. Så all den förarbete han skriver om är liksom onödig på mitt sätt.
Att olika metoder utvecklas är naturligt. Ibalnd blir metoderna identiska och ibland väldigt olika. Olikheter uppstår nog mer där det finns en tradition. Många gånger en tradition som inte går att härleda mer.
Ur det följer att något som var rätt en gång för 400 år sen på just den hästen den dagen behöver inte ha något samband med det som skedde idag, här, på denna häst.
Nån som hört ordet, erfarenhet?

Hur jobbar du i corallen?

Erfarenhet :confused: ...jag är 24 år och äger min första egna häst som dessutom är 1½ år gammal...har haft henne sen dag ett men hon är en guldklimp...så nåt måste jag ha gjort rätt :D

Hon går fram överallt, är van vid det mesta, tömköres...nu har vi precis flyttat till ett stall där det finns en rundcorall kan man väl säga, de kallar det longervolt men det är väl samma sak nästan...

Jag vill väldigt gärna öva med henne lös...jag vill att vi ska lära oss bli mer samspelta...eller det är väl jag som ska lära mig signalerna förstås... :angel:

Jag arbetar mina hästar lösa i corallen, då lär jag dem att stanna, gå igång, övergångar, tempoväxlingar med mitt kroppspråk. Detta lärde jag med av en dam som håller på med NH.

Sen när de kan gå på volt så börjar jag att jobba dem med kapson så jag får lite mer böjning, på lina så att de inte tar stöd av väggen som de gärna gör, och spänner in dem lite så att de ska börja jobba på bettet.
Det gör jag och tycker att hästen blir väldigt lyhörd för rösten och mitt kroppspråk. Man bygger upp en kommunikation mellan häst och människa !

Jag var 19 när jag köpte min första egna häst, då vad hon 1.5 år...nu är hon 5 år och jag tycker att det har gått bra, tack vare hjälp från instruktör och att vi tillsammans kommit underfund med varandra..men man blir aldrig fullärd...tycker jag lär mig något varje dag!! :)

Jag tänkte beställa en bok av Podhajsky på Amazon, men undrar vilken av dem som är den bästa? Han verkar ha skrivit flera, men några verkar vara i olika upplagor. De är naturligtvis på engelska (visste inte att den fanns på svenska). Spelar ingen roll om den är på svenska eller engelska. Var finns den svenska och vad heter den?

Supertack! Ska genast ladda ned. Fantastiskt att någon tagit sig besväret och gjort detta helt gratis!!

om det är någon som ändå är intresserad av den engelska boken av Podhaisky så säljer jag den billigt. Det är alltså samma som den som finns översatt till svenska. Men det är lite fina bilder i början av boken. :bump:
Hör av er i så fall!!!

Har läst Podhajskys ridlära och tycker den är väldigt bra. Jag är också på första utbildningsåret med min häst och just vikten som läggs vid det grundläggande arbetet är så bra. Många har för bråttom under inridningen tycker jag och det återspeglas senare då grunden är för dålig för att bygga vidare på.
Egentligen är det inga konstigheter alls som står men ibland är det bra att bli påmind om att det inte behöver vara så krångligt utan att det enkla är tillräckligt bara det blir rätt utfört och riktigt befäst.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 338
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama