poblem med en hund i stallet..

LadySara

Trådstartare
istallet finns en hanhund av strl stor. han är en cane corso (stavning) väger sisådär 70 kg. är en väldigt dominant herre som inte klarar av andra hundar alls. får sprutor för hormonerna.

nu till problemet. jag tycker itne om hunden alls men då den finns i stallet å är lös där så har jag inget annat val än att träffa den. jag ignorerar honom helt enketl. idag när jag gick ut ur stallet med skottkärran å skulle tömma den så åkte jag nästan ibackan då sprnag han bakom mig å flög upp på min rygg med tassarna uppe på mina axlar. han försöker hela tiden då jag är där få min uppmärksam het men då ja itne får de som han får från alla andra ja då ska han upp på mig å rida. är så jäkla less men vet itne vad jag ska göra åt det. varför är han tvungen att försöka riuda på just mig respektlöst? känner han att han e högre i rang än mig ?? eller vad?

har själv 2 dominanta hanar hemma men har aldrig nånsin haft några som helst problem med att de vill rida. har änen många andra han i olika raser runt mig bland vänner å bekanta men inget problem där helelr??+ funderingar tankar??

Sv: poblem med en hund i stallet..

Att vara ignonerande och oberörd är en domenanshandling i sig. "fjäskande" och gullande i för stora obegripliga doser på hundens vilkor är ett underdånigt beteénde och sätter automatiskt hunden i en högre position, då hunden styr när det skall "fjäskas" samt att det facktist gör det. Inga gruppledare springer runt och fjantar för sina ranglägre flockmedlemmar.

Hunden kanske blir frustrerad av detta och gör sitt för att dominera även dig?

Tala om för hundens ägare att hålla hunden kopplad eller borta från stallet! :mad:

Snart blir det halt också, tänk på olycksrisken. Strikt hundägaransvar gäller. Trakasserar hunden stallgästerna kan den inte gå lös.

Jag skulle kräva att ägaren höll sin hund under uppsikt så den inte kunde störa mig..

Jag vägrar ha hundar kring benen i stallet och som dessutom hoppar upp på mig, nej fya..

Har dessutom stor respekt för okända hundar och jag skulle finna situationen du varit som oerhört obehaglig..

Senast ändrad:

Att dina och dina vänners hundar inte håller på med att dominanshandlingar kan ju bero på att det är ordning i rangskalan.

Min erfarenhet av ridande hundar är just det, att det är obalans i flocken och att dem inte är säkra på sin plats. Ena stunden förväntas dem leda flocken och andra stunden så skall dem underordna sig. Resultatet blir en testande och vilsen hund.

Ja, det kan jag också skriva under på... Men eftersom hon skriver att den är i stallet så tog jag för givet att den bor där? Hos stallvärden ...

Och det där är kännsligt.. Har haft samma problematik i stall jag haft häst i.

Senast ändrad av en moderator:

Det må vara känsligt, men jag är rädd för okända stora hundar och då spelar det ingen roll om det är stallvärdens hund.

Man behöver ju inte vara otrevlig när man säger till eller hur?

Nej, absolut behöver man inte vara otrevlig ... Men i den situvationen, när man hyr in sin häst hos någon så är det ju lite upp till hyresvärden vad den kan erbjuda.

Är stallet beläget på någons gård, där ägarna har hundar lösa så är det lätt för stallägaren/hyresvärden att tycka att hyresGÄSTERNA får finna sig i det dem har att erbjuda. Att en hyresgäst inte kan bestämma hurvida hunden skall vara lös eller ej.

Är man den ende som är missnöjd så kommer man sällan någonstans. Kraven man kan ställa står också i relation till vad man betalar och för vad. Många faktorer som spelar in.

Hur som haver så är det ju et problem som kan ifrågasättas. Är man hundrädd så är man. Och även om man inte är hundrädd så finns det ju gränser för vad man ska behöva stå ut med, självklart.

Tycker bara att det är märkligt att folk har hundar utan att se till att dem inte stör någon. Det ansvaret tycker jag att man har även om man är på hemmaplan och har gäster.

Problemet har ju igentligen inte varit att det är lösa hundar i stallet utan att det är lösa hundar som det inte är ordning på. Och hur man än tar upp ämnet så innebär det också att man utfärdar kritik mot hundens ägare (som inte har ordning på den). Och det är det som är kännsligt och obehagligt. Är man sedan gäst (om säväl betalande hyresgäst) så är det ju lite så att man får ta det som kan erbjudas´(naturligtvis beroende på vad man betalar och för vad).

Har man hyresvärdar som inte kan svara upp till ens behov så får man jaga efter en annan stallplats osv. Även om man inte är otrevlig så kan det vara ett kännsligt ämne, svårt att nå ett bra reslutat.

Jag menar, har man en 70 kg stor hund som tillåts hoppa på folk (springa utan tillsyn?) Så kan ju inte omdömmet och förmåga till ett vettigt resonemang vara på topp i andra sammanhang heller?:confused:
Och den ende vettiga lösningen är ju i detta fall samförstånd och förståelse.

Uj vad jag spekulerar;)

Min kompis leonberger gjorde så på mig. Jag placerade en välriktad bakutspark på hans ädlare delar, det hände aldrig igen.

Sen att man inte ska behöva deala med andras ouppfostrade hundar om man inte själv vill är ju en annan femma...:crazy:

Det är ju så där .. Ibland får man ta saken i egna händer för att överhuvetaget kunna vistas i vissa miljöer. Har en bekant med en liten, bitande odräglig hund som jag har fått "trycka" till några gånger. En hand över halsen och hunden på rygg för att inte behöva bli biten upp till låren. Jag tycker för min egna räknings skull inte att just det var ett jätte problem men att ägaren sen inte förstod att det var hennes jobb igentligen och att hon till råga på allt tyckte jag gjorde fel ...

Att då säga att hon får hålla hunden ifrån mig, ta ansvar över vad hunden tar sig till själv om jag inte får försvara mig. Tog liksom död på det vissentliga samtalet, och förutsättningen till en vettig relation. Har man då häst i samma stall, där man förväntas sammarbeta så kan det ställa till problem.

Sen blir man ju förbannad när man tänker på alla dessa människor som har en gnutta rädsla för hundar som till råga på allt måste tackla sådan här problematik ...

Nu vet vi ju inte om det är ägaren till stallets hund eller om stallet ligger på en gård, vi får avvakta tills TS kommer tillbaka och förklarar.

Spelar ju igentligen inger roll .. Hela grejen är ju den att folk inte kan hålla ordning på sina hundar. Sen spelar det ingen roll vems hund det rör sig om.

Det är bara jag som storklade in på förutfattade meningar om hur det låg till...

Nej för mig spelar det ingen roll ;)

Jag hade iaf sagt till oavsett vem som var ägare hunden..

Men du.. har hunden ingen ägare som det går att prata med?
Eller, det är väl en dum fråga, för om den hade haft det hade du ju inte skrivit här.

Du gillar inte hunden och vill inte ha med den att göra, och egentligen skulle du inte behöva göra nånting alls, men om du nu inte kan få ägaren att ta hand om sin hund kommer här ett förslag:

Ha med dig hundgodis, be hunden sätta sig, koppla den, ge den godis som belöning för sin lydnad och låt den sitta fast så länge du är i stallet. Har ägaren problem med att du binder hunden kan du ju förhandla om att h*n ordnar en annan lösning ;)

Att ta strid med hunden ska du inte ge dig in på om du inte är säker på att vinna striden.

*kl*
jösses va många svar..

det är inte stallägarens hund utan en vän till henne som har 2 hästar i stallet. sedan så ligger stallet ensamt en bit i från stallägarens hus.

jag jobbar även med denna person ibland. tyvärr så tror jag itne att ngn annan än jag ser honom som ett problem för de är bara mig (som jag vet) som han verkligen hoppat upp på bakifrån.

det är ingen person som man vill stöta sig med risken finns då att jag får flytta min häst å hon är ingen häst man gärna flyttar så jag känner att jag har ett jätte problem. vet inte hur jag ska ta upp det. jag själv tror att han anser mig som dominant eftersom jag itne berövar honom med en blick å att han då vill på sitt sätt dominera mig?? kan de stämma?? å eftesom alla andra gullar å klappar å gosar med honom så känner han inget behov av att dominera dem för han ansersig redan vara högre än dom?? kan de vara så??

de är i gund å botten en lydig hund. säger jag till den att sitta elelr ligga eller stann så gör han det men jag anser att jag tine ska behöva säga till honom att ligga stilla för att jag ska kunna gå utanför stallet å tömma skottkärran..

skitsvårt hur man ska göra... oj blev lite långt.. förlåt för slarvfel..

Men varför kan du inte med god ton förklara för ägaren att du har problem med hunden?

Man behöver ju varken låta barsk eller frostig när man tar upp det, utan förklara att du finner honom lite tramsig när han ska hålla på och hoppa på dig?

jag vet att jag borde kunna tala med ägaren, men i de här fallet är jag tokfeg, då ägaren är en sådan som itne ser några som helst fel på sina djur. och hon är en känslig person som tar illa vid sig så fort ngn säger ngt "illa" om hennes djur. men för att kunna vara i stallet så måste jag ta tag i det.

*grattis föresten har nog glömt att gratta till magen*

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 612
Senast: cello
·
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
3 212
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund I somras övertog jag en hund som nu precis har fyllt 6. Visste redan då att hon inte kunde vara själv men tänkte med gott mod att...
Svar
1
· Visningar
1 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka