poänguppskattning

boccia

Trådstartare
Tittade igenom mina gamla hästpapper, och hittade då protokollet från mitt ena stos stamboksföring. Eftersom hon var gammal vid tillfället för stamboksföringen (17 år) så fick hon inga poäng, och nu är jag lite nyfiken på vad hon skulle ha fått (på ett ungefär) ifall hon hade tilldelats poäng.

Så....ni avelsinsatta.... Fram med era gissningar (och kommentera gärna häst + betyg också ;))

Här är iaf bedömningskommentarerna:

Typ: Elegant av det mindre slaget
Huvud, hals, bål, kors: Vackert huvud, väl ansatt hals, kort kors
Extremiteter: Nöjaktigt korrekt
Skritt: Avspänd, vägvinnande
Trav: Oengagerad

och bilder från bedömningsdagen

lussan010.jpg

lussan011.jpg

Sv: poänguppskattning

typ, 7 eller 8, litenhet drar ner poängen oavsett resten
hhh, 7 eller 8
ben, 8
skritt, 7 eller 8
trav, 6

Ok. Gör ett försök.
Typ 7 (liten drar ner poängen)
HHB 7 (pga korset)
ext 7 (brukar vara den formuleringen då)
Skritt 8 (men kan vara en 7a)
trav 6 eller 7

B premierad.

Typ 7
HHB 7
Ext 8
Skritt 7
Trav 6
Detta är vad jag tror tillsammans med kritiken och korten

Kul att några vågat sig på gissningar :)

Svarar vad jag trott om poängen:

Jo, att litenheten drar ner lite vet jag ju (hon var 158cm btw), men efter vad jag hörde av domarens diskussion under bedömningen så har jag tolkat det som en 8:a (okej, man är alltid lite partisk när det gäller ens egen häst)

Korset ser inte jag som en nackdel (eftersom jag gillar just den modellen på hästar ;)) men vet att det självklart är "negativt" med just "kort kors", så en 7:a har jag nog trott där

Benen vet jag flera som varit imponerade av (erfarna avelsmänniskor) så där hade jag själv chansat på en 8:a

Skritten vet jag är bra, men har haft svårt att avgöra mellan 7 eller 8

Traven för dagen var absolut max en 6:a (ville knappt gå framåt, min normalt superpigga häst) Jag TROR att det berodde på att hon skulle trava FRÅN sin fölis, men det är ju ingen ursäkt. Var väldigt besviken på just travbetyget, eftersom hästen normalt har en väldigt vägvinnande och luftig trav med bra påskjut. Typiskt att hon inte ville visa domaren det, jäkla häst :mad:;)

Japp, B-premierad blev hon
(och båda hennes döttrar också när de visades med 35 resp 36p)

Senast ändrad:

Efter jag skickat inlägget så var jag pg att skriva ev en 8 på skritten så där torde det vara 7-8 dock inte en 8 på Typ .

Dock ska man veta att en 7 på gångarter är faktiskt bra :-)

Mina gissningar

Typ: Elegant av det mindre slaget 7
Huvud, hals, bål, kors: Vackert huvud, väl ansatt hals, kort kors 7 / 8
Extremiteter: Nöjaktigt korrekt 7
Skritt: Avspänd, vägvinnande 7 / 8
Trav: Oengagerad 6

Kommentarer
Litenheten drar ner från en 8a till 7
HHB låter bra så därför troligen mer en 8 kanske
Benen är säkert olika men de ggr de stått nöjaktigt korr har jag sett mest 7or
skritten "ser" bra ut men ändå svårt att säga därav 7 / 8
och traven som du säger max 6 ;)

Senast ändrad:

Kul att fler svarat!!! :)

Jag har använt en av hennes avkommors premieringsprotokoll (bedömd 7 år senare av samma domare med 36p) som "mall" när jag gissat poängen (relativt liknande kommentarer enligt mig, men å andra sidan är jag inget "proffs" på att tyda bedömningskritik)

Typ: långlinjerad, ngt lågställd 7 (för mig så hade stoet bättre kritik, och med tanke på att denna avkomma var ännu mindre, bara 154cm, så har jag gissat 7 el 8 på typ)

HHB: ganska välansatt hals, lång manke, ngt brant bog 7 (även här anser jag stoet ha bättre kritik)

Extr: ngt tät fram, välbenad fr sidan 8 (hennes mamma hade bättre benställ än avkomman)

Skritt: vägvinnande avspänd skritt 8

Trav: energisk, ngt markbunden 6 (mer energi än sin mor, däremot markbunden vilket hennes mamma inte var)

Liknande trådar

Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·
Avel Jag ska betäcka mitt sto, hon är efter Warsteiner, Lemon, Klass 1 . Har bestämt mig för Bocelli eller Zuidenwind, har en favorit men...
Svar
16
· Visningar
4 456
Senast: bravur68
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338
S
Avel Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 764
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!