J

johanna_h

hallo alla ni som håller på med PNH:) det är så att jag funderar på att köpa de första filmerna men har lite funderingar först om det är någon som kan svara på dessa:)

vad är skillnaden på eran relation med hästen och hästens beteende innan ni börja med PNH och efter att ni utövat det ett tag?

känner ni er säkrare när ni umgås/rider/sköter eran häst?

vad fick er att börja med PNH?

//johanna
 
Senast ändrad av en moderator:
Det redan finns en stor tråd om detta som hetter "PNH-någon?"

Men jag svara ändå...


vad är skillnaden på eran relation med hästen och hästens beteende innan ni börja med PNH och efter att ni utövat det ett tag?
Jag har märkt att det ta mycket mindre tid med vissa saker att får hästen att lyssna till vad jag vill. Att jag har mycket lättare att förstår hästen varför den t ex krångla eller att jag får motstånd. Det har hjälp mycket att tabort mina dålig vanor bort och mest har jag märkt att jag själv känna mer säkert/självförtroende med främande hästar vid ridning (hade ett dålig olycka ett tag sen med en häst) för det inte bara hjälpa hästen de jobba på dig, att du är i den "right frame of mind" för vad du ska göra.

känner ni er säkrare när ni umgås/rider/sköter eran häst?Mycket säkrare. När man går genom kursarna så som sagt ovan är ni båda två under utbildning. Man får lära så mycket om deras mental nivå att du kan lösa mycket saker fort, lugnt och säkert så att allt hantering blir mer trivsamt för båda. Du får en mycket lugn och arbetvillig häst. Sen hur man vill rider längre up i nivåer är up till dig. De flesta stanna vid Level 2 men om man vill tävla eller använder hästar till ett yrke så försätter man så uppåt.


vad fick er att börja med PNH?
Pat och jag kommer från grann stad jag trännat med honom innan han bliv kännt (i 80 talet). Sen flyttade han så var det ingen mer för ett tag. Det var någon här i sverige som hade "the seven games" video (som jag tycker är en skämt gemfört dem nya Levels paket) och sa "hej jag känna igen denna person". Gick in på internet och viola!

Jag har läst och provat andra inte att de inte kan eller att de är dålig, de bara inte passade mig. Sen är det ingen annan som du kan lära så mycket genom ett hem study paket och vara hemma på gård eller på egen soffa.
 
Sv: Pnh

Nya level paketet är underbart bra. Fick mig en hel del skratt och tankeställare när jag gick igenom det.

Mitt största problem med PNH är kostnaderna! Det är synd att något så bra ska behöva kosta så mycket och därmed bli så svårt att få tag på. Sedan märker man sina brister som människa, jag har svårt att utveckla saker på egen hand, så level 2 paketet hade suttit fint nu. Men det har jag under inga som helst omständigheter råd med, så det blir till att försöka klura ut saker själv. Men jag är övertygad om att level 2 paketet skulle ge mig bra mycket mer än level 1 paketet (och redan det gav mig en massa (fast vid det laget hade jag redan praktiserat det ett tag och läst 101 sidor om det, så mycket i första paketet var repetition för min del.))

Själv gjorde jag en jättemiss när jag höll på med vårat svåraste moment i level 1, och efter det har jag och hästen haltat på med "vanlig hantering" istället (matte orkar inte vara en bra ledare just nu.) Men man märker, trots att jag lagt på tok för mycket bra på hyllan, att min häst har mera tillit och respekt för mig än innan. Jag brukade undvika longering eftersom han blev uppstudsig, men nu har jag aldrig problem med det. Jag har fått en helt annan respekt för hästen, och jag vågar lita på min instinkt när jag får signaler från hästen att jag behöver backa, vara snällare eller ta det lugnt. Tidigare kände jag ofta att jag var "mesig" som lyssnade på hästen, men numera vet jag att så inte är fallet. Respektera din häst och du får så otroligt mycket mera tillbaka. Kör jag över min häst omedvetet numera får jag igen det ganska snabbt; han har lärt sig att kräva mera av mig; och detta är en sporre för mig att bli än bättre.


Jag började med PNH för att en vänlig bukefalos-själ (då "stallet.se") tipsade mig om detta till min huvudskygga sköthäst. Den respons jag fick var otroligt, på bara loppet av några sessioner (som trevande nybörjare fick jag alltså jättabra resultat på denna häst.) Kände i och för sig igen en hel del från barndomen också (uppvuxen på hästgård med westernhästar och morsa som höll på med mycket horsemanship; men hennes intresse för hästar försvann innan jag var gammal nog att öppna upp ett intresse för att lära mig.)

Går inte att jämföra säkerhetsaspekten innan och nu. Jag är ganska försiktig för att jag har en stor respekt för livet och tycker det är ganska naivt att vara totalt oförsiktig runt hästar. Vad jag trodde var "rädsla" har med kunskap och träning förvandlats till "viss sund överlevnadsinstinkt". Det finns ingen ära i att hoppa upp på en bråkig häst, eller en häst man inte alls känner med risk för att göra illa sig. Jag håller på med hästar för samspelet, inte ridningen som motion. Så jag känner mig säkrare av den simpla anledning att jag inte längre pressar mig att göra dumma saker bara för att andra inte ska tro att jag är ridrädd.
 
Sv: Pnh

JAg màste erkänna att jag tycker det hella är lite tramsigt, inte för att han är en dàlig trännare el sà, han lär ut hästhanering med goda grunder, och alla BRA hästhanterare kan dom, det är samma grundläggande principer som bygger all framgàngsrik träning.

Sà vad han gör är att ta en rysligt massa pengar för att lära ut välldigt grundlägganed saker, som mànga kan men inte lägger ned sà mycket tid pà för de behöver inte, det har en bra grund bàde dem själva och hästarna de tränat.

Men jag säger inte att du inte ska göra en rik man rikare, köp hans paket och börja träna det gör dig gott, el läs hästböcker bàde NH och andra, tittar du lite närmare sà ser du att alla BRA böcker och tränare i princip följer samma principer.

De skiljer sig lite beroende pà vad tränaren har valt att rikta in sig pà. en dressyr el hoppryttare behöver inte ha en häst som gàr in i trailn för att han pekar pà trailen. Det är förbjudet pà tävlingsplatser och de vill inte riskera att deras dyra hästar springer iväg och trammsar med grannen.

Men För amatörhästägaren kan det vara skojigt att lasta pà det visset sà varför inte.
 
Sv: Pnh

Undrar om du inte missuppfattat? Eller är okunnig i ämnet? Jag blir inte klok på om du likställer ALLA andra hästtränare, oavsett de arbetar enligt NH eller den Etablerade Hästhanteringen? :confused: Eller sätter NH mot EH?

en dressyr el hoppryttare behöver inte ha en häst som gàr in i trailn för att han pekar pà trailen. Det är förbjudet pà tävlingsplatser och de vill inte riskera att deras dyra hästar springer iväg och trammsar med grannen.
INGEN behöver ha en häst som går in i trailern när man pekar på den. Men ALLA har stor glädje av att slippa linor och kedjor mm för att få in sin häst i den (och att stå stilla där).
Att "peka in" sin häst på tävlingsplatser är förbjudet är en nyhet för mig. När kom det förbudet? Annars är det faktiskt så att trams försvinner och risker minskar med det hanteringssättet.

PP är ingalunda den ende att vända sig till, för att lära sig hästhantering á la NH. Det finns ett antal duktiga instruktörer, både svenska och utlänska, men han är den (vad jag vet) som gett ut mest material för hemmastudier.

Vad jag saknar i såna här trådar är insikt i filosofin som all NH grundar sig på. Men det kanske kommer "bakvägen" med ökad kunskap? :bump:

LIA
 
Sv: Pnh

JAg likaställer inte ALLA hästränare, Jag säger att alla BRA tränare bygger hästhanteringenoch ridningen pà samma principer, vilket inte betyder att jag tycker att ridskolelärararen "pernilla som rider intermediör" är en bra tränare.

När jag säger bra träNare är det träNare som respekterar principerna, har bra system att jobba efter, som inte hittar pà dàliga lösningar och genvägar. (senvägar)

JAg har varigt precis som du, helt uppslukat av NH, men när mina ögon öppnas lite ser jag att alla BRA hästhanterare bygger pà samma principer. Alltsà de personer som skulle kunna kallas för mästare.

Fast de har hästarna för olika syften, vilket ger olika utförande av samma principer.

Och vad gäller lastning pà tävlingsplats, enligt tr fàr du inte lasta ur din häst utan träns pà och jag skulle inte tro att de tillàter hästarna att springa fria.
 
Sv: Pnh

Föresten bra tränare brukar inte använda sig av sàdana redskap, och om de gör det kan det ha nàgot att gröra med att Hästen är välldigt svàrhanterad och skulle blivigt köttfärs el kattmat om häSten hamnat hos en glad amatör och att de kasnke inte har tid att ta i tu med ett problem som fungerar hyffsat.

även fast de borde ta itu med problemet.
 
Re: Sv: Pnh

Hmm jag tycker det làter som att du inte riktigt vet vad du hàller pà med, (ursäckta vill inte vara otrevlig)
:rofl: Jag hade precis det samma tänke i denna tråden om dig.

JAg màste erkänna att jag tycker det hella är lite tramsigt, inte för att han är en dàlig trännare el sà, han lär ut hästhanering med goda grunder, och alla BRA hästhanterare kan dom, det är samma grundläggande principer som bygger all framgàngsrik träning.

Sà vad han gör är att ta en rysligt massa pengar för att lära ut välldigt grundlägganed saker, som mànga kan men inte lägger ned sà mycket tid pà för de behöver inte, det har en bra grund bàde dem själva och hästarna de tränat.

Men jag säger inte att du inte ska göra en rik man rikare, köp hans paket och börja träna det gör dig gott, el läs hästböcker bàde NH och andra, tittar du lite närmare sà ser du att alla BRA böcker och tränare i princip följer samma principer.

Om du visst mer om PNH så skulle du vet att ja alla tränare börjar med bragrundar (inget konstig med detta) men i PNH så får du lära att komma så långt du vill. Grundarna är bara ett litet % av vad finns. Jag skratta när folk som är ANTI-PNH klaga på hur mycket pengar han känna. Avandsjuk? Det faktis är billig gemfort vad det skulle kosta att åka till en tränare en till två gånger i veckan.

Att de följer samma princeper är inget fel heller. Tycker det är bra med olika tränare som sprider samma info. Att en tränare kanske inte gå ihop med vissa människor så finns det en som gör det.


De skiljer sig lite beroende pà vad tränaren har valt att rikta in sig pà. en dressyr el hoppryttare behöver inte ha en häst som gàr in i trailn för att han pekar pà trailen. Det är förbjudet pà tävlingsplatser och de vill inte riskera att deras dyra hästar springer iväg och trammsar med grannen.

Jo en dressyr eller en hoppryttare BEHÖVER en häst som de kan lasta med att peka på transporten, problemet är att de kan inte. Jag är ingen dressyr människa själv men har varit på ett par tävling för att lära mig nya grejer hela tiden och på de tävlingar har jag sätt hade de de mest ouppfostrade hästar av allt. Även med träns på. Hästar som springer lös, 5 st personer att lasta en häst, folk som ryker i munen mm. Men om det är hur du vill har det, lycka till.

Fast den är inte förbjudet inom western och de också har dyra hästar .:smirk: Men kankse de har lite högre standard än andra. De har mer ply så de är inte lika orolig att deras hästar trammsar med grannen.



Men För amatörhästägaren kan det vara skojigt att lasta pà det visset sà varför inte.[/
Du, Jag jag hållat på med hästar längre än du har andas i denna värld och jag tycket det är fortfarande "skojigt" att lasta min häst att bara öppna dörren och peka på transporten (tränslös och ingen grimma).:smirk:
 
Sv: Pnh

Bra sagt, CaliforniaSwed. Är man så rädd om hästen att man inte kan låta den lasta sig själv utan hellre tar till linor och kedjor, då har man inte alla hästar i stallet.
Och allt detta slitande och bankande när man rider.. jaja, jag antar att det är "vackert" och "bra ridning". Det är ju det man får lära sig.
 
Sv: Pnh

JAg har varigt precis som du, helt uppslukat av NH, men när mina ögon öppnas lite ser jag att alla BRA hästhanterare bygger pà samma principer. Alltsà de personer som skulle kunna kallas för mästare.
Att jag är uppslukad av NH får stå för dig. Jag förstår fortfarande inte vilka hästhanterare du talar om. Det stora flertalet EH-tränare arbetar INTE efter dom principer som NH-hanterare gör, så utveckla gärna!

Och vad gäller lastning pà tävlingsplats, enligt tr fàr du inte lasta ur din häst utan träns pà och jag skulle inte tro att de tillàter hästarna att springa fria.
Vem har talat om att lasta ur utan träns??
Vem har talat om att hästar springer fritt??

Föresten bra tränare brukar inte använda sig av sàdana redskap, ... ...
Det här inlägget begriper jag inte heller. Ingenting av det, faktiskt.
Förklara vad du vill ha sagt.

LIA
 
Sv: Pnh

vad är skillnaden på eran relation med hästen och hästens beteende innan ni börja med PNH och efter att ni utövat det ett tag?
Vi har mycket roligare ihop, hon är mycket mycket gladare. Det har ju blivit mer varierad träning. Lyssnar bättre på mej, känsligare för hjälper.


känner ni er säkrare när ni umgås/rider/sköter eran häst?
Absolut :)

vad fick er att börja med PNH?
Visste ingenting om det innan jag kom till en praktikplats i Ullared och blev fast! Hade med mej min häst då och såg vilka framsteg vi gjorde på två veckor, det blev en helt annan häst :love: :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 951
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp