PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

hihi, bra att nån håller på med sina hästar i allafall *avundsjuk* Jag vill oxååå, hoppas få mera tid i vår här o det blir ljusare ute o lillhästa får hålla sig frisk...

Du skrev bra om filmen. Jag har inte hunnit kika nåt mer men det jag sett gillar jag. Han var tuff som vågade sig på barbacka, men det är ju typiskt honom. Acceptera ryttaren först...Annars gör dom ju på ungefär samma sätt, men som du sa att Pat gör det på ett mer "dignity" sätt för hästen. Och han hade ju en lugnare häst som han kunde ha valt *hehe* men den kunde hans mormor ta eller va sa han? Skojiga kommentarer =) Nja ska bli spännande se resten.

Jag hittade en supervid sadel på traderalla idag som jag la bud på (37 i bom) Men jag vann den inte *moorrr* Måste ju tala om det, missen jag gjorde......

Ja den video hade vi i vår lilla PNH tråd video club så säga och det försvann med Diny.:cry: plus två andra. För mig det bara bevisade att jag valt rätt guru att lära av.:D

Föressten såg du att Filo ska säljer hennes Fluidity sadel? För små kanske eller fel färg (:angel::grin: stina:p)

Marks: jag med är avis att du gör nåt med dina.:( jag gör absolut inget med mina än att titta på de ut fönstret. Men nu kom lite snö så kanske vi kan börjar röra oss utan att ramla.

Satterstina: det bruka ligger still ett tag och sista dagen bruka flygger iväg med bjudningar. Om inte du får vad du vill låt det går en gång till det brukar gå upp i prisen då. Har HK varit till dig eller Alyssa. Hon kom inte till mig sen att låg på min döds säng förra veckan...

Minda: Glad du fick din "kit"! :banana: nu kommer det roliga att titta på allt du har (dvder) och sen märka skillnaden i din häst.

Annamon: Nu är jag osäkert med vad exakt du menar men jag tror jag vet (hur flumsy var det?:crazy:) men det bästa jag kan råda är att du köpa lite dvder eller även bättre gå in med Savvy Club så du kommer åt deras förråd av information, artiklar och video mm att läsa och titta på.

oj nu ska jag ut och vattna hästarna.

Nix Pix, hon har vi inte sett eller rättare sagt jag... Vet inte om alyssa haft besök..
Skönt att höra att du e på benen igen!:D Underbart med lite snö:love:
Men jag törs inte lova att det blir något gjort för det..
Två dagar nu ska han jobba över antar jag så jag e inte ute och mockar dynga förrän kl 20 på kvällen..suck..:crazy:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ja den video hade vi i vår lilla PNH tråd video club så säga och det försvann med Diny. plus två andra. För mig det bara bevisade att jag valt rätt guru att lära av.

Föressten såg du att Filo ska säljer hennes Fluidity sadel? För små kanske eller fel färg ( stina)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ja precis, håller med dig:bow: Vad tråkigt, är inte Diny kvar alls på buke? Visst var det en NEC film o vad mer då?

Nej...fel färg, stl vet jag inte o jag har inte såååååå mysse pengar heller :crazy:

Nu ska jag åka hämta lillkillen på dagis :bump:

Hejs svejs!

Kanske vore en god ide att gå med i savvy club men har inte blivit av(och tyvärr verkar det ganska dyrt...)

Näsch, jag tycker inte det är så dyrt med tanke på vad man får..Gå med du ett tag o se, man kan ju alltid gå ur när man vill. Vet inte vad dollarn ligger på nu men jag har betalat 120-145 kr per månad.

Viktoria

KL Föresten, ni som varit med läänge i Savvy club, får man en ny pärm o almenacka nu inför årsskiftet?

nej tyvärr får man inte nåt extra. I början fick vi en extra jul/ny år dvd men det har de slutat med. :grin:

Nej Diny har försvunnet helt. Har ringt, lämnat meddelande och även skickat brev. Nothing!:cry: Jag vet hon var skjuk ett tag så jag hoppas att hon är ok. Tur hade Marks kopiera NEC och Zero to Hero för mig så kanske jag kan kopiera de igen och vi prova en gång till. In a whisper tror jag kan får tag på igen också. Men det är det här kopiera saken som stoppa mig.:angel:

Annamon:
Kanske vore en god ide att gå med i savvy club men har inte blivit av(och tyvärr verkar det ganska dyrt...)
Den missat jag helt att du skrev det :o

just nu är $$ 8.2 så det kostar ca 205:- per månad men hela tiden jag har varit med i nästan 4 år så det är den första gången (tror jag) att det har stiget över vet för ett tag var det bara 120:- för ett tag- men för det mesta har det stanat runt 150:-.

Jag har märkt att $$ är på väg ner igen.:banana: Det gör det så vi kan köpa mer pnh grejer billigare igen.:angel:

Hej alla :)

Här är det som bäst stendött på Parelli-fronten... hästarna går i hagen och jag sitter fast med barnen. Men i nästa vecka kommer mormor... min räddning :)

Är det nån av er som har eller har prövat bareback-padden? Jag behöver förbättra min sits och att rida mer barbacka vore ju super! Tyvärr är det ju lite halkigt utan nåt att sitta på.
Shopoholicen i mej är på G :angel: Men det är som jag brukar tänka: "Doftljus och hästgrejjer kan man aldrig få för mycket av"

Lotus: På bilderna där lilla Emma red på Nokke, är det ett schabrak du har på honom?

Jag satt och spånade lite på forumet och ser att en del måste starta trådar om våra inlägg (nämner inga namn Axel).. Varför reta sig på Nh? Vad e det för fel med det? Vad var det handlade om, jo Undemanding time med hästen..
Nu kommer väl h*vetet bryta lös här men.. Om man inte gillar NH varför hacka konstant?:confused: E det inte bättre att ödsla energi på något man gillar istället?:idea:

Sitter och kikar ut på mina gofisar nu, de e sååå fina! Här e det lika stendött med träning men kanske helgen.. Jag hoppas ni andra får en fin helg!:D
jag hinner nog inte kika in hit i helgen.. Hovslagare och hö hämtning!:o
Jag har lyckats smitta en Frieserälskare till PNH! Tycker det e jättekul att fler ser vad ROLIGT man kan ha med sina pållar!:bump:
Sadeln ligger nu på Obe och han verkar helt ok med den..HK, var e du???:angel::D
Måste få mig ett hackamore snart..

Hur kan jag jobba med nh på en häst som jag inte kan ta ut. Vi inväntar hovslagarn för hon har så ömma fötter. Hon går i hagen men jag tänkte att det är dumt att ta ut henne och hålla på och backa etc etc..

Några tips på övningar jag kan göra i boxen?
De jag har kommit på är:
Friendly game
flytta med tryck (kommer inte ihåg vad den hette)

Men sen är jag fast. Några tips??

Jag skulle nog vänta tills hon mår bra först! Friendly game, bara sitta och mysa hos henne, Ge lite leksaker att pyssla med..:D

Du kan ju t.ex. öva på att

Lyfta hovarna genom att ta tag om kastanjen, och så kniper du om enligt faserna... släpp taget genast hästen reagerar genom att ens lite flytta eller lyfta hoven :)

Sänka huvudet genom att med handen ta tag i nacken bakom öronen, tyng inte neråt utan "knip om" enligt faserna... dsv börja lätt och ta stadigare tag vartefter... genast hästen sänker huvudet ens en aning låter du handen glida till manken, sen tillbaka till punkten bakom öronen... snart fattar hästen vad den ska göra för att du ska behålla din hand vilandes på manken = sänka huvudet :D

Lite svårt att förklara såhär i skrift men kanske du förstår hur jag menar :)

Hoppas hästen kryar på sej och jag håller med Satterstina, har hästen väldigt ont ska du nog vänta till ett bättre tillfälle då hästen är okej :)

Ja jag tänkte samma sak som du och tänkte skriva något i den tråden men jag orkade liksom inte. Personen verkar bara vara ute efter att vara motvals. Det som tilltalar mig med parelli är ödmjukheten mot hästar och människor men somliga människor vet redan allt och måste tyvärr tala om det för hela världen...

Non-Demanding time, Un-demanding...Ah va fan...haka upp sig på det? Det är väl bra...Varit på väg flera ggr o skriva att dom skulle se Level 1 o då skulle de nog garva ihjäl sig. Asså, en del människor på kursen kan INTE hästar allas, överhuvudtaget ju. Där är det verkligen "ta hästen i hagen, släng på sadel o träns, hoppa upp, kicka i sidorna o ta i tyglarna för att stanna". Och det finns inget annat lixom o så oj, får de problem med hästarna.
Eller hur? SSHhhhh :grin:
Det är ju jättebra att låta folk veta att man kan ta sig tid o bara vara med djuren oxå.
Hmm, att vi börjar slänga ur oss amerikanska/engelska ord tom tänka på engelska ibland det är väl inget att haka upp sig på?

Nu har jag sett färdigt Whisper filmen *haha* Gillade den hästen han plockade ut(RB extrovert mest). Pat är lite shoowig ja *flin* ställer sig på hästens rygg o tar av sig sin svettiga skjorta o kastar ut den(splasch) o hästen bara står där. Roliga små bocksprång där oxå *yihaa*

Satterstina: Vad är det för sadel, jag tror jag missat nåt?

Tibicia: Shopoholicen i mej är på G Men det är som jag brukar tänka: "Doftljus och hästgrejjer kan man aldrig få för mycket av"
:rofl: hehe, samma här.I :love: doftljus av en viss dyyyrt märke...

Näää, det e min gamla sadel som jag använt till Tuss.. men den e inget att rida i! En billig sadel.. Brar för att slänga upp på ryggen och flippifloppa stigläder och sånt..:D
Engelska ord e så mkt bättre att förstå än svenska. Svårt att få till ett bra svensk översättning ibland tycker jag..

Var ute och lyfte Obes hovar och han blir värre och värre. Nu lägger han sig helt på mig! Han landar ju mjukt anser han.. Man får massera benen och första gången man lyfter, kabrak så kommer han över en! Så massera lite till och pinch (engelskt!) han lyfter och jag "fångar" benet och fortsätter massera. Men den sekund jag slutar, kabrak så e han över mig igen..
Vad ska jag göra? Han gör väl så för han kör porcypine game mot mig?
Jag tycker jag gör enligt konstens alla regler men han bara ser mig som en saccosäck.
Antar att jag inte har hans förtroende för mig men hur länge ska jag massera och lyfta och.. eller e det dominans? Min lilla plutteskrutt?:angel: Hmmm... Han gillar att slå ner saker med sina framben, har han bråttom så kommer dem farandes.. Jisses vad den hästen kan lyfta högt, märks att det e Frieser.:rofl:

ObeochHobbe009.jpg
[/IMG]

Senast ändrad av en moderator:

Det är därför jag verkligen älskar "våra" trådar, här är det ingen smutskastning och så ska vi hålla det. Retar sig andra på vad vi säger så låt dem göra det och vi kan sitta och fnissa åt all energi de slösar på detta istället för att koncentrera sig på sitt :D

Håller helt till fullo med!:bow:
They don´t know what they are missing out on.. (engelskt igen, om det e rätt stavat?!):rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 465
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar