Pneumabort-K

Sv: Pneumabort-K

gylle skrev:
Man skall ge en extra stelkrampsspruta till det dräktiga stoet ca en månad innan beräknad fölning oavsett hur mkt stoet är vaccinerat mot detta innan, detta för att den går över till fölet och ger dem en viss immunitet mot stelkramp från födslen (tyvärr är ju stelkramp ganska vanligt på föl och därför gör man så).
Hmmmm..... Det har inte vet. nämnt... Jag måste nog höra med henne.. Men hon har kanske inte hunnit säga det ännu eftersom det trots allt är 4 mån bort...
Men tack för att du skrev det:D

Sandy har en registrerad avkomma f. 28/6-95
Tokapi-Elbaek, 9506885 DSP, fux, e. Wolferhoeve´s Wendro NFH 47 (alltså renrasig newforest).

Sandy själv är visad som 3-åring med följande omdömme:

Hestens bedømmelser

Ident: SDH 38
Hestens avlsforbund: D.S.P.
Land: Danmark
Navn: SANDY

Bedømmelse: Eksteriørkåring
Avlsforbund: D.S.P.
Sted: Kolding
Resultat: DH
Dato: 24-07-1993
Kortvis: DH 688 77 767 7
Langtvis: Stangmål 134
Rapportvis: Kåret den:93-07-24
Sted:Kolding
Resultat:DH
Stangmål:134
Gjordmål:159
Pibemål:16.5

Beskrivelse:
Middelstor kat.II hoppe af god type. God dybde og bredde. Smukt, udtryksfuldthoved. Lidt lavt ansat hals. God skulder og manke. God overlinie. Godt, velformet kryds. Gode lår. Lemmerne passende føre og tørre. Bevægelsen god i skridt og galop, middel i trav.
Krop: 6 8 8
Lemmer:7 7
Bevægelse:7 6 7
Helhed:7

För övrigt har hon även en helsyster f.91 som heter Sanne.

wow..

nu vet vi vad det stod på vaccintyget, inte Elback utan Elbaek, efter Elbaek gård.. där fölet är fött då..

*mycket intressant*

finns det något mer om fölet eller är det bara att googla nu då.. :D

*tycker att detta är JÄTTEspännande*

Senast ändrad av en moderator:

Å vad spännande, kan du övers'tta. Jag förstår typ mindre än hälfen :D

gylle skrev:
Båda sorternas vaccin mot virusabort används fortfarande. Dels det gamla som är enbart mot virusabort ges i 5, 7 och 9 mån.
Dels det nya som är ett kombinationspreparat både mot virusabort och hästinfluensa. Dock skall detta inte alls ges som du säger utan först görs en grundvaccinering vilken skall påbörjas INNAN dräktigheten, då ges två sprutor med ca 2 månaders intervall sedan skall nästa ges efter 6 månader därefter vaccineras hästen som vanligt en gång om året med detta medel.
Man skall ge en extra stelkrampsspruta till det dräktiga stoet ca en månad innan beräknad fölning oavsett hur mkt stoet är vaccinerat mot detta innan, detta för att den går över till fölet och ger dem en viss immunitet mot stelkramp från födslen (tyvärr är ju stelkramp ganska vanligt på föl och därför gör man så).

Det var ingen som sa något om en grundvaccinering, inte ens när hon inseminerades. Stelkramp vet jag att och varför de ska få, som sdu kan läsa i mina tidigare inlägg. Hursomhelst gick allt bra och fölet är och har varit en pigg liten krabat sedan födslen.

vad jag ser av det där är hon 2 cm högre och 60 kg tyngre idag än vad hon var förr.. :p

Beskrivelse:
Middelstor kat.II hoppe af god type. God dybde og bredde. Smukt, udtryksfuldthoved. Lidt lavt ansat hals. God skulder og manke. God overlinie. Godt, velformet kryds. Gode lår. Lemmerne passende føre og tørre. Bevægelsen god i skridt og galop, middel i trav.

Medelstort kat II sto (danmark går efter internationella måtgränser på ponny) av bra typ. Bra djup och bredd. Vackert uttrycksfullt huvud. Lite lågt ansatt hals. Bra bog och manke. Bra överlinje. Bra välformat kors. Bra lår. Bra benställ. Gångarterna är bra i skritt och galopp, medel i trav.

Tyvärr finns inga ytterligare upplysningar om avkomman, den är inte visad eller har placeringar på distriktsplan eller högre (motsvarande vår regional).
Uppfödaren heter förrästen Maren-Margarethe Nielson glömde skriva det innan (till avkomman alltså).
Prova att googla har ni tur hittar ni något om avkomman. På svenska ridsportsförbundet finns en länk till det danska ridsportsförbundet, där kan man också söka på resultat.
Lycka till !

Tack det ska jag göra.

Vilken trevlig liten dam jag har :)

ähh, hon är juh så smärt och fin nu.. behövs inte bantas något mera :p

jao, det är juh några kg som är borta sedan sommaren.. hon var juh fet då :)

Juli
{62c9bc10-b5bf-46b7-90ed-514ba0d45ecd}.jpg

Oktober
{4423e34c-f4c6-42e6-8950-2778a7248288}.jpg

Alltså den där hårbilden är inte särskilt charmerande :p

Vad smäcker hon har blivit:D
Förresten har ni försökt laga hästen med tejp:angel:

Nej det är krita för att vi skulle veta vart vi inte ska gå med rakmaskinen :)

Tackar :)

Å du menade dom, nä dom är till för att markera utvart vi har mätt någonstans, funderar på att köpa westernsadel, men det är svårt eftersom att hon har kort rygg å en 8 i westernbomvidd d.v.s. full quarter bom.

Jag misstänkte något sådant, men man kan ju aldrig vara säker:angel:

vad tycker du om den bedrövliga manen på henne då? skulle hon passa i ståndman tror du? *bara frågar* :D

Går det att få den att stå??
För jag har upptäckt att alla inte har stå man naturligt (t ex kallblod:mad: )
Men annars skulle det nog vara läckert för det skulle göra att halsen ser grövre ut;)

jo det går nog, manen är ganska så tjock (de e juh en New Forest), och hästen går inte att rycka utan lugnande eller brems.. sedan har manen börjat trassla in sig i händerna när man rider.. :(

Prova:bump:
Det växer ju ut ganska fort om det nu skulle se gräsligt ut:D

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 207
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV