Pluggtråden

Linn-Nora

Trådstartare
Kanske finns redan en sån här tråd?
Har letat men inte hittat 😳

Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från Corporate pengahets bolag och utbilda mig till Socionom. För det måste jag läsa matte 2. Och högskoleprov.

Är det någon mer som pluggar?

Någon som haft svårt för matte men löst matte 2 ändå?

Känner att jag måste klara det. Och jag måste skriva bra på HP.

Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från Corporate pengahets bolag och utbilda mig till Socionom. För det måste jag läsa matte 2. Och högskoleprov.

Hej!
Jag pluggar till tandhygienist, är inne på andra året nu.
Jag läste upp naturkunskap 2 på distans för att ha behörighet och gjorde högskoleprovet då jag inte hade så bra betyg från gymnasiet. Jag är själv värdelös på matte, men klarade matte B eller om det var C på gymnasiet så jag hade behörighet. På högskoleprovet ska jag vara ärlig med att jag chansade mest på matten, men skrev bra på de andra delarna så gick okej ändå.

Läser matte nu
Är så värdelös
Ekvationer, problemlösning och algebra.
Vet inte hur jag ska klara tentan

Socionomprogrammet ligger inte jättehögt på HP om du kollar på antagninsstatistik. Till exempel 2023. I Göteborg var det 1.0 i första antagningen och 0.9 hp i andra antagningen. I Falun var det 0.65 hp i första och 0.55 hp i andra antagningen.

https://www.uhr.se/statistik

Kul med fler som pluggar! 😁
Vi får slita tillsammans!

Matte är så knepigt, det är ju kul när man fattar, men sjukt tråkigt när man inte hör det och för att fatta måste man plugga. Eller så är det för mig 😅
Jag har en gång fått bra på iQ test, Obs ej Einstein, men ändå över medel. Så jag tycker jag borde klara det. Men min hjärna lägger in bromsen på grund av tråkigt..

Högskoleprovet har jag för 10 år sen skrivit 0.8, utan att plugga, så jag hoppas ändå skriva 1.0 åtminstone. Skolan jag vill in på hade 0.75 eller så tror jag. Men jag tänkte plugga till det denna gången och hoppas det går.
Känner att jag äntligen vet vad jag vill bli när jag blir stor och det är härligt. Trist att minska sin inkomst så mycket bara ett par år framöver. Men hellre det och må bra!

Hur mycket får man jobba och ändå behålla fullt csn förresten?

Läser matte nu
Är så värdelös
Ekvationer, problemlösning och algebra.
Vet inte hur jag ska klara tentan

Matte är så knepigt, det är ju kul när man fattar, men sjukt tråkigt när man inte hör det och för att fatta måste man plugga. Eller så är det för mig 😅
Jag har en gång fått bra på iQ test, Obs ej Einstein, men ändå över medel. Så jag tycker jag borde klara det. Men min hjärna lägger in bromsen på grund av tråkigt..

Man behöver verkligen inte ha ovanligt hög IQ eller vara specialbegåvad på något sätt för att bli tillräckligt bra på matte för att klara gymnasienivå eller skriva helt okej på högskoleprovet. Däremot behöver man lära sig hur man gör - alltså hur man bryter ner problem i mindre beståndsdelar och löser dem metodiskt ett i taget. Själv lärde jag mig tyvärr detta först på universitetsnivå (är civilingenjör, så har verkligen läst onödigt mycket matte....). Då hade vi en övningsledare som var doktorand i matematik och han kunde verkligen förklara hur man bröt ner de till synes olösliga problemen till mindre delproblem som var helt hanterbara - jag önskar att den typen av problemlösningsundervisning fanns redan på gymnasienivå, det hade hjälpt så många att bli bättre på matte!

Och så tror jag ärligt att väldigt många hindras av sina egna hjärnspöken när det gäller just matte - "matte är tråkigt", "matte är svårt", "jag är inte matematikbegåvad" osv osv. Och självklart har inte alla intresset eller fallenheten för att bli riktigt, riktigt bra på matte, men jag vill påstå att alla kan bli tillräckligt bra. Man behöver lära sig vissa metoder och de måste självklart pluggas in. Och sedan behöver man lära sig när man ska använda vilken metod, vilket man lär sig genom att öva. Så om man tar en vanlig mattebok för gymnasienivå (oavsett om det är en grundläggande kurs eller en mer avancerad), så bör man kunna lära sig innehållet genom att metodiskt arbeta sig igenom den - läsa, plugga och förstå teoriavsnitten och sedan lösa de följande problemen. Det kräver kanske en annan sorts ansträngning än att t.ex. lära sig innehållet i en textmassa (vilket även jag tycker är enklare), men det är INTE omöjligt! Kan man få tag på någon som kan hjälpa en att förklara och stötta när man kör fast är det givetvis ovärderligt!

Heja er! Det krävs hårt arbete men ni kommer att klara det!!!

Kul med fler som pluggar! 😁
Vi får slita tillsammans!

Högskoleprovet har jag för 10 år sen skrivit 0.8, utan att plugga, så jag hoppas ändå skriva 1.0 åtminstone. Skolan jag vill in på hade 0.75 eller så tror jag. Men jag tänkte plugga till det denna gången och hoppas det går.
Känner att jag äntligen vet vad jag vill bli när jag blir stor och det är härligt. Trist att minska sin inkomst så mycket bara ett par år framöver. Men hellre det och må bra!

Hur mycket får man jobba och ändå behålla fullt csn förresten?
110 995 inkomst/halvår

Inte så krävande utbildning på så vis men ska börja en 1årig yrkesutbildning till hundtränare/coach i januari. Största utmaningen är ju att bli såpass bra att jag ska kunna ha hund som delvis inkomst i framtiden. Men vägen dit är lång och det här är ju bara första steget :) så får se vart det hamnar. Om inte annat så kommer jag i alla fall få jättemycket kunskaper att ha nytta av i min hobby :love:

Trodde det var färdigpluggat i våras när jag tog examen som behandlingspedagog, men nu är jag precis i uppstarten av "Äldreomsorgslyftet", så om 1,5 år är jag uska också om jag klarar att plugga och jobba samtidigt 😅

Jag pluggar en yh-utbildning inom kvalitetsteknik inom batteriindustrin. Pluggade först upp en behörighetsgivande gymnasiekurs, industri nånting, och nu pluggar jag på utbildningen sedan i augusti.
Det har varit mycket matte, men den är på gymnasienivå så egentligen inte så svår. Men tillräckligt svår för mig som helt förträngt matten jag pluggade i gymnasiet.

Det har gått hyfsat hittills, klarat alla prov och inlämningar, så det har varit skönt. Men nu börjar det falla ihop lite och jag är inlagd på sjukhuset. Så kommer missa två prov som jag får hämta igen sedan.

Jag pluggar en Yh utbildning till steriltekniker. Inte mitt drömjobb men jag orkar inte jobba på "golvet" i vården mer. Det blir inget kvar till mig när patienterna fått sitt.
Hittills har jag läst en kurs, mikrobiologi och vårdhygien, vilket var jätteintressant.
Nu håller vi på med kursen Rengöring och desinfektion vilket är mycket teknik och läsande av standarder för de olika maskinerna man använder. Inte min kopp te men allt kan inte vara kul jämt.
Läraren är bra men examinationsuppgifterna känns väldigt ambitiösa och en smula luddiga. Den här omgången är det sammanlagt 8000 ord som ska skrivas på en månad parallellt med föreläsningar 2 gånger i veckan och studiebesök med resa och övernattning.
Jag är gravid och kommer gå på föräldraledighet lagom till LIA i februari men mina klasskamrater måste göra förberedelser för det också.
Det känns stressigt, kanske för att jag tycker att ämnet är tråkigt/svårt? Mikrobiologin var mycket enklare men den var ju kul också 😄

Distansplugg är iaf helt min grej! Älskar att kunna lägga in plugget när det passar mig under dagen. Nån dag hoppar jag över helt för att nästa dag lägga extra tid. Vissa veckor blir det lite plugg, andra massor beroende på vad som händer i övrigt i livet.
Och jag kan göra en massa annat samtidigt. Ofta viker jag tvätt, städar, lagar mat eller plockar lite allmänt under tiden jag lyssnar på föreläsningar.

Jag pluggar lite till och från under tiden som jag arbetar. Har idag inga planer på att byta jobb men vill alltid kompetensutveckla mig så nu väntar jag på besked om jag kan studera några kurser till våren.

Jag är utbildad undersköterska på vuxenutbildningen, socialadministratör på YH och beteendevetare på universitetet så någon annan utbildning är inte aktuellt.

Jag läser till civilingenjör och är på slutspurten nu, skriver mitt examensarbete (folk brukar tycka det är lite oklart vad det innebär, men typ masteruppsats?) just nu. Det går långsamt så toppen med en tråd att skriva med andra som också pluggar 😄

Idag känner jag mig så jävla korkad.
Hur ska jag nånsin förstår funktioner... Känner mig så dum

Idag känner jag mig så jävla korkad.
Hur ska jag nånsin förstår funktioner... Känner mig så dum
Då är vi två. Jag gjorde bort mig fullständigt i excel idag. Fick superbra p-värde och var överlycklig, skrev ihop i resultatet i min uppsats, klistrade in grafer och diagram. Sen upptäckte jag att när jag klistrade in värdena i excel så hade jag kopierat formeln, och inte värdena, så resultatet var helt fel. Istället fanns ingen korrelation och jag fick radera 2 A4 med resultat ur min uppsats...

Bara att börja om.

Jag använder chatgpt mycket för att hålla motivationen uppe. Man kan be den vara peppig och hjälpa en hitta vägen framåt. Den kan säkerligen förklara funktioner också, om du vill det. Men givetvis måste man dubbelkolla allt den säger, för den har inte alltid rätt.

Jag läste upp både Matte 2&3 i våras. Jag skulle vilja tipsa om Jonas Vikström som har hemsidan och Youtube-kanalen Vidma, utan honom hade jag inte klarat av det! Tycker han var otroligt duktig på att förklara grejer. Lyckades även skriva 1.15 på högskoleprovet i våras (även om matten för min del kanske inte blev den starkaste delen..)

Youtube-kanal Vidma
Vidma.se Ma2

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 086
Senast: malumbub
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 163
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 971
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 530
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Favoritdrinkar
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Tittar in i ditt kök del 27