Sv: Plugga med häst, går det??
kl
Det går absolut, men beror helt och hållet på
vad man pluggar och vad man är beredd att offra.
Jag läser (lite mer än) heltid på veterinärprogrammet och det är rätt tufft att få tiden att räcka till. Eftersom det inte är gratis att ha häst så jobbar jag dessutom extra ett par helger i månaden, vilket är en förutsättning för att jag ska ha råd. Med en mycket snäll & förstående sambo så går det ihop ekonomiskt - han betalar bulken av boendekostnaderna och jag betalar det jag kan helt enkelt. Hästarna (två stycken: en uppstallad och en unghäst på lösdrift) betalar jag självklart helt själv.
Men med alla hästkostnader + bensin + mobil + övriga vanliga utgifter + studielitteratur + allt annat som kostar i livet så gäller det att vara beredd på att göra vissa uppoffringar för att få det att gå ihop.
Det svåraste för mig är dock tiden.
Har tidigare pluggat och haft häst, då på socionomprogrammet, och det var hur lätt som helst. Mycket icke-schemalagd tid och man kunde disponera dagarna väldigt mycket på egen hand. Det som skulle läsas in var enkelt och litteraturen inte speciellt knepig.
Kan säga att det är aaaaningens tuffare nu...
Nu är jag schemalagd ca 9-15 (minst!)
varje dag och har ytterligare ett par timmars lästid som man måste klämma in utöver det. Med hästar, jobb och en sambo som man vill träffa ibland också, så är det inte helt enkelt att hinna med allt utan att stressa ihjäl sig.
Jag står därför helinackorderad, vilket såklart är dyrare, men jag skulle inte fixa studierna annars. Nu kan jag åka till stallet och rida, utan att behöva ta hand om andras hästar & byta täcken & fodra & släppa ut osv. De dagar/perioder när man har asmycket att göra (typ tentaplugga) så vet jag att han är väl omhändertagen ändå, och jag kan bara släppa det åtagandet helt och hållet. Det är fn enda sättet som jag kan ha häst på, men det innebär självklart att jag inte har råd med så väldigt mycket annat utöver det.
Så det gäller bara att hitta en lösning som funkar för dig. Men visst går det att ha häst när man pluggar! Och det är lätt värt det för mig i alla fall...