Plötsligt seg och slö

hekla

Trådstartare
Vill gärna höra om det är flera som märkt av kraftig slöhet vid ridning den här årstiden. Har upplevt detta med min vallack (20 år) då - och då - och funderar ihjäl mig på om det är pälsfällningen/värmen/träningsvärk ???? Eller en kombination :crazy:

Vissa dagar vid 0-grader o kallare är han märkbart piggare. Har börjat med B-vitamin + extra havre. Men det känns ganska hopplöst när den här koman inträder helt plötsligt. Han är frisk för övrigt kan nämnas. Men har haft en snedhet i korset som han blivit behandlad för ganska nyligen. Hur har ni det med era pälsklädda godingar i denna värme?:confused:

Sv: Plötsligt seg och slö

Jag antar att han inte är klippt?
Jag upplever min 13-åriga valack mycket segare när han inte var klippt, spec i höstas när det fortfarande var 7-8 plusgrader och han svettades som en gris. Nu är han klippt och jättepigg! Nu kanske det är försent med att klippa din då han har börjat fälla, men hjälper du honom genom B-vitamintillskott så fäller han förhoppningsvis fortare. Har ni analys på grovfodret o så?

Jag upplever absolut min häst som seg och slö denna årstiden. Denna vinter har vi i Sundsvall haft varmt och knappt någon snö, vilket har gjort det väldigt jobbigt för Gauti i sin vinterpäls. Jag tror absoltut att det beror på pälsen!! Han har varit jätteslö och seg, ingen gnista alls liksom. Jag har ingen tillgång till klippmaskin tyvärr, annars hade pälsen rykit!

Nu önskar jag att han börjar fälla snart

Min är lika superpigg som vanligt. Jag har aldrig upplevt min häst som seg. Jag klipper henne inte.
Nu är hon kanske av den lite hetsigare sorten, trots sina 18 år. Men jag har aldrig märkt något på vintern att hon skulle vara seg. Däremot kan hon ha en liten svacka i humöret på sensommaren när hon sätter vinterpälsen. En kur med foderjäst så är hon i form igen.

Nej han är ju inte klippt och nu är det väl bara att invänta pälsfällningen. Samt att man får ta dagarna som de kommer, förhoppningsvis lite svalare och därigenom piggare häst. Tack för era vänliga svar.

Tja, våra ston brukar bli extra pigga si så där vid nyår och det brukar hålla i sig ett antal månader :bump:

Min favorithäst på ridskolan är en riktig krutdam i vanliga fall och nu iom att det var tio grader plus och hon fortfarande hade vinterpäls så blev hon helt plötsligt jätteseg och jag fick driva fram henne i tölt och trav.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka