Plötsligt seg häst? b-vitaminbrist?

kolfinnur

Trådstartare
Hej! Min islandsvalack har plötsligt blivit seg :crazy: skritten känns seg och han orkar inte hålla galoppen fin nå länge. Laddade ner ett foderstats-program och det tyckte han hade b1-vitamin brist. Han har fällt rätt mycket päls redan (jag är duktig på att borsta :D ), men det är lite kvar. Han har knappt muskler, ser hemsk ut :crazy: men han är under igångsättning efter 6 veckors sjukdom.
Jag tycker det låter som att det finns sett samband mellan b-vitaminbristen, fällningen och segheten?
Kan tillägga att han brukade ha päls kvar på magen under nästan hela sommaren (har inte ägt honom någon sommar än, men så var det på island)

Vad tror ni? :)

Sv: Plötsligt seg häst? b-vitaminbrist?

en häst i stallet får extra b-vitamin vid pälsfällningen - han är tydligen väldigt känslig för det, och bla. blir han seg :p

så att testa ge b-vitaminer är nog inte dumt alls! Lycka till :)

hästar producerar eget B-vitamin, men det kan behövas lite extra vid fällning, men det borde inte ge en sån plötslig reaktion.

jag tror snarare att musklerna är problemet, mer mat med mkt protein! lusern är ett jättebra kompliment

Jag har också islandshästar och jag ger foderjäst/bryggerijäst. Superbra. De fäller som skam men de är trots det blanka och fina i pälsen. Pigga och glada. Jästen innehåller ju en del protein så jag skulle prova det. Jag ger 2 dl varje kväll väl utblandat i lucerngröten. Bra för magen är det också.
Min ena får en svacka i humör och ork på hösten vid pälssättningen och då ger jag en kur under några veckor.

Jag skulle också prova att ge mer mat, något proteinrikt som t ex Krafft plus grön, 0,5 - 1 kilo.

Dessutom skulle jag göra ett träckprov för att se så att hästen inte bär på en massa parasiter. Kvarsittande långa hår under magen på sommaren kan vara ett tecken på det.

Bätter mat, tokosel och sen om det inte ger sig tämligen snart, en koll av vet och som Svea säger, bajs.

hästen tillverkar ju själv B-vitaminerna i grovtarmen, och jag har fattat det som att när et fäller och sätter päls så måste de producera mera B-vitaminer, och att det kan göra hästarna lite tjurigare och tröttare, och får de då b-vitaminer tillsatta behöver de inte tillverka lika mkt själva...

Svar till alla!

Jag har höjt hösilaget, havren och mineralerna, håller även på att höja lusernet (får ca 1,5 kg av det).

Han har just blivit avmaskad, så hade han mask så blir han av med den nu :)

Hur mycket lusern bör jag ge för att ge tillräckligt med protein? :crazy: inte så säker på den fronten, så jag tar det försiktigt...

Läst lite grann om olja i en annan tråd på forumet. Kan det fungera? Då hästen är väldigt tunn om ryggen :) då skulle jag ju kunna skippa havren...

om den är tunn om ryggen så är det nog proteinet du vill åt, lusern lusern lusern! mina får i dagsläget 3 kg!

Han har just blivit avmaskad, så hade han mask så blir han av med den nu :)

Om du har tur. Har han svåra parasitangrepp, eller parasiter som inte det avmaskningsmedel du använde tar, så kan han ha mask i alla fall.

Jo det kan ju bero på fällningen, då är det bara att lägga till b-vitamin.

Troligt är att det har att göra med att häsetn "inte har några muskler och ser hemsk ut" ocha tt han varit sjuk. Ta det lugnare, han kanske inte ens ska jobbas i galopp än. Helt omusklad sliter du ju på honom om du kräver mer än han orkar. MAT och lugnare träning är det som krävs. Ge mer protein än foderstatsprogrammet säger, speciellt om han måste bygga upp sig. Det räcker VÄLDIGT sällan med den maten som de flesta foderstatsprogrammen anger.

Såg nu din fråga om lusernet. Det beror helt på hur ditt hösilage är, men 1,5 kg bör räcka som uppbyggnadsmaterial om ditt hösilage har bra värden. Ge det lite tid också.

Senast ändrad:

tog ca 1-2 månader för mej innan min häst började få tillbaka överlinjen efter att han hade proteinbrist. Men du ser att pälsen blir glansigare på bara några dagar :)

I protein har han behov: 307,22 g, och han får i dagsläget 336,05 g. När jag ökat på lusernet till 2 kg får han 414,80 g. Tänkte också öka på hösilaget med 1-1.5 kg till, det blir 453,20 g totalt.
Räcker det eller borde jag ge mer? :)

Ang. oljan har jag funderat på att ge ändå, har hört att det är bra för magen? Annat allternativ skulle vara någon form av jäst :)

hmm, ja min häst har behov på typ 400-500 har jag för mig, men om man räknar med min höanalys så får han typ 900 g Smrp/dag. Men börjar tvivla på om värderna stämmer för i sånnafall skulle han ha fått i sig ca. 600 g Smrp/ dag när han fick proteinbrist... så behovet är ju oxå indviduellt, men har den bara ätit grovfoder innan ??
lusern räknas ju som grovfoder så det är inte farligt att överutfodra för det är långsamt protein...

Okej... ja på island ger man inte kraftfoder, har för mig att deras hö är näringsrikare än vårat, ingen aning om det är så dock.
Han får 1/4 liter havre nu också... funderar på att byta ut det mot ca 1 msk-½dl linfröolja istället, då det tydligen ska vara förebyggande mot eksem...

Vad tror ni? :)

linfröolja är jättebra:) Ger glansig päls och jag har också hört att det kan hjälpa mot hudbesvär och exem, men jag har inte själv haft såna problem så jag har inget att jämföra med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka