Plötsligt så slår det tilt

Sv: Plötsligt så slår det tilt

Alexandra_W skrev:
Lånar knapp..
Så, överskottsenergi, gör så mycket hjängympa som möjligt. Grusvägar rider jag på hela vintrarna och man kan göra både öppna, sluta, skänkelvikningar, saknar och tempväxlingar etc på grusväg. Har de bara något att tänka på så har de mindre tankeverksamhet över till att börja ladda.

'Travsaxar' är himla bra (skänkelvikning i trav från ena sidan vägen till den andra och så tillbaka igen) , OM hästen inte lyssnar på dig utan ångar iväg fungerar de nämligen inte och man märker SNABBT om man har ett LYDNADSPROBLEM eller bara myror i hjärnkontoret och kroppen :angel:

Vi brukar jobba med Travsaxar. funkar jättebra! Flyter på kanoon. Men grejen är den att hon lixom jagar upp sig och då är det svårt att hejda henne.. får lixom "luta sig tillbaka" och börja om och vara lugn som tusan.. Allt går till en viss gräns sedan så tiltar hon.. kan vara i skritt helt avslappnat och vips så har man en fiolsträng. och hon är INTE rädd för saker. Inte bakrädd inte rädd överhuvudtaget.. jovisst kan hon bli rädd men inte ofta.. man känner lixom igen när hon blir rädd. hm..

vissa dagar blir det inte nått problem alls. fast vi har samma rutiner som alltid. rider samma vägar, sadlar på samma sätt, borstar på samma sätt :D

Äh vi får se vad som händer nu när vi flyttar. Tror dock inte att flytten är en problem borttagare men ett hjälpmedel till att få bukt med problemet. och skulle jag hamna i en svårighet där så finns det duktigt folk omkring som kan ev. hjälpa mej. :)

Flytten bär av den 1:a januari. :bump:.... :smirk:...
:( :confused: :crazy: ,:cry:.... :( :love: så känns det :) *trivs jättebra i mitt nuvarande stall men vad gör man*

glömde jag säga att det är fullblod i henne?? :)

Ö-energi :p

Min har de med men Vet skrev ut lugnade så hon inte slitter upp skaddan

Colombia_Girl skrev:
Vi brukar jobba med Travsaxar. funkar jättebra! Flyter på kanoon. Men grejen är den att hon lixom jagar upp sig och då är det svårt att hejda henne.. får lixom "luta sig tillbaka" och börja om och vara lugn som tusan.. Allt går till en viss gräns sedan så tiltar hon.. kan vara i skritt helt avslappnat och vips så har man en fiolsträng. och hon är INTE rädd för saker. Inte bakrädd inte rädd överhuvudtaget.. jovisst kan hon bli rädd men inte ofta.. man känner lixom igen när hon blir rädd. hm..

JAG skulle jobba med lydnad, lydnad och lydnad. Det där är i grund och botten ett lydnadsproblem, som kompliceras av överskottsenergin. Men vad hon gör när hon stressar upp sig och du måste ta tillbaka och börja om är att använda energin till att springa och slutar lyssna på dig. Sålänge hon lyssnar på dig och gör saxarna kan hon nämligen inte älga på, då snubblar hon på sina egna ben.

Dock är det knepigt att komma åt när det väl har hänt, men man brukar kunna komma en bit påväg genom att verkligen se till att ALLTID KRÄVA att hästen lyssnar på din hjälp och omedelbart följer den. Börjar man plocka ner saker så inser man oftast att man 'fuskat' någonstans.

Jag gick och muttrade att det var då f*n vad dryg valacken blev i full tävlingskondition, han har alltid varit het men alltid lydig så han har aldrig använt energin eller nerven till att t ex försöka sticka, smygöka, ligga på eller dylikt. Och 'plötsligt' satt jag med handbromsen i hela tiden och hade en häst det pös ånga ur öronen på. Kunde inte förstå vad de kom ifrån och hade massa förklaring (kyla, kondition, roligt osv). Men sen när det inte gav sig så ledsnade jag och började plocka ner saker i småbitar och insåg rätt snabbt att jag suttit och 'åkt' lite för mycket i skogen. T ex om jag skrittat, och tänkt trava vid 'det där trädet', och hästen börjat trava 20 meter innan, utan att jag sagt något så hade jag bara tyckt 'jaja' och ridit vidare i trav. Och när vi närmat oss 'galoppbacken' och hästen självmant fattat galopp så tyckte jag också 'jaja'.

Det jag *egentligen* gjorde var att indikera att 'numera är det okej för dig att själv bestämma gångart'.. :crazy: Och det fick jag betala för sen när han flyttade det där ett snäpp till och hela tiden 'föreslog' ökad gångart eller ökat tempo.

Så sen var det kadavergrillning ett tag, och verkligen se till att både drivande och tillbakatagande hjälper efterlyddes direkt (vid minimal hjälp) och omedelbart. Och jag gav mig fan på att trava uppför galoppbacken och vända upp och ner på det 'mönster' jag omedvetet skapat för våra turer. Och efter ett tag kom min trevliga lilla häst tillbaka, som aldrig skulle drömma om att ligga på eller 'missköta' sig på något vis och som både kunde galopperas i arbetsgalopp som ökad galopp på lösa tyglar utan att ens fundera på att ändra tempo.

Inte säkert det är hela lösningen i ert fall, men tar man ner det till grunden har man ett rent lydnadsproblem oavsett, för hur laddade de än är så SKA de ju göra som man vill. Fast det är trist att erkänna det, att det är det som är felet :angel:

/Alexandra - som har en överladdad dryg häst just nu, men det är nog bara för det är kallt, och han stått länge och det är så kul att få komma ut, och *visslar och leker struts*

Ojoj.. nu har tjejen svarat :)

Jo satt och funderade på detta om jag har låtit henne ta över.. men med handen på hjärtat så har jag inte det.. för redan på dag ett så fick jag stränga riktlinjer av förra ägaren att inte låta det bli så.. Hon var het redan när jag köpte henne men aldrig några dummheter. Tänkte på det du skrev ang. låta hästen börja trava och att man går med på det.. det har nog aldrig hänt. jag har dessutom väldiga krav att vi aldrig har en bestämd "galoppbacke", "travslinga" utan försöker att göra dessa saker lite varjerade. Vet att hon lätt skulle snappa upp att detta är en galoppsträcka el liknande.. och så vill jag inte ha det. hm.. visst kan det vara lydnad som är en del i problemet :).

Tackar för alla tips och idér och nu är det bara till att sätta dem i test :)

Kom gärna med mer tips och ideer!

Uppdatering.....

Som ni alla vet så har vi nu flyttat till en Ridskola med Ridhus!
Hästen är som förbytt! Redan dag 3 så märkte jag en enorm skillnad i boxen.. hon var så lugn och kontrollerad! Annars så brukar hon ha det jättejobbigt att riktigt kunna slappna av eftersom hon alltid ska ha sån sten koll på ALLA andra! Men nu så står hon och sover och vilar och äter och myser mest hela tiden.. Hon bryr sig väldigt lite att det rör sig i stallet!

Ridningen då....
Ridningen flyter på utan några större problem, nu vågar jag till och med kräva saker av henne utan att vara orolig att hon ska flyga i taket... Fick hjälp av en jätteduktig ridlärare (tyskberidarexamen osv..) Och hon hjälpte oss en dag och dagen efter så var det som att vända på en hand.. dag och natt.. wow vilken känsla!
Igår så longerade jag henne för första gången i ridhuset och Wow vilken häst jag har! Hon var såå otroligt snäll! Hon gjorde ALLT jag bad om och kronglade inte nått! Allt jag kan säga är WOW!

Visst är hon fortfarande HET men absolut inte dum! Het har hon alltid varit och det ska vi nog kunna sätta in i arbetet :) nu när man kan få hjälp direkt :)

En lycklig Colombia Girl :D :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Ridning Min häst blev opererad den 17 september för lösa benbitar i båda haser. Det gjordes även ett litet titthål i vä kota där hon har en...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: Fislisa
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 318
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar