Plötsligt mer vatten

electra1

Trådstartare
Vad kan vara anledningen till att samtliga hästar i stallet plötsligt dricker betydligt mer vatten än tidigare?

Inget i miljö eller utfodring har ändrats. De går i samma hage som "alltid", har alltid saltsten både inne och ute, tre av fyra står på fri tillgång på grovfoder, ts 65 %. En av dem har alltid druckit mängder med vatten under nätterna, medan t.ex en annan knappt har rört sin balja (den som står på begränsad tillgång). Sedan en vecka - tio dagar tillbaka dricker dock samtliga hästar mängder med vatten nattetid. Även den som tidigare druckit mycket upplevs dricka mer.
Ingen annan skillnad på hästarna, allmäntillståndet är mycket gott och tre av fyra går i full träning.

Eftersom det är ett plötsligt, ändrat beteende blir man lite fundersam.
Idéer, någon?

Sv: Plötsligt mer vatten

Vad kan vara anledningen till att samtliga hästar i stallet plötsligt dricker betydligt mer vatten än tidigare?

Inget i miljö eller utfodring har ändrats. De går i samma hage som "alltid", har alltid saltsten både inne och ute, tre av fyra står på fri tillgång på grovfoder, ts 65 %. En av dem har alltid druckit mängder med vatten under nätterna, medan t.ex en annan knappt har rört sin balja (den som står på begränsad tillgång). Sedan en vecka - tio dagar tillbaka dricker dock samtliga hästar mängder med vatten nattetid. Även den som tidigare druckit mycket upplevs dricka mer.
Ingen annan skillnad på hästarna, allmäntillståndet är mycket gott och tre av fyra går i full träning.

Eftersom det är ett plötsligt, ändrat beteende blir man lite fundersam.
Idéer, någon?

Har ni bytt grovfoder nyligen och är i så fall proteininnehållet högt?

Min häst började oxå plötsligt dricka mycket och vi har bytt grovfoder... med protein 58. Vad kan det ha för samband menar du???

Kanske inte det svar du söker men våra hästar har också druckit mycket mer senaste veckan. Detta beror på den sommarvärme som kom och stannat fram till nu. Vi hade höstväder med lite kyliga vindar förra veckan och den här veckan har vi haft 20 grader i skuggan och full sol.
Annars är det mest sannolikt att det är ngt som har med fodret att göra. Våra dricker olika mycket beroende på hö/hösilage. Värdena spelar säkert roll men även ts.

Mvh JV

Gröngräset/tillväxten har minskat ordentligt + att det innehåller inte lika mycket näring å vätska längre, tror det kan vara det.

Om fodret innehåller onödigt mycket protein så bryts överskottet ner i kroppen till kväveföreningar som kissas ut. Alltså kissar hästen mer, och måste då också dricka mer, om den får för mycket protein.

Aha ok fast hon är ju lite kantig och inte så tjock så hon behöver ju både protein och energi. Prover är ju tagna på henne men tänkte om de inte visar något så hade det kanske kunnat vara en anledning men det tror jag inte.... Tack för ditt svar!:laugh:

Tack för era funderingar och försöker svara alla i tur och ordning:

Har ni bytt grovfoder nyligen och är i så fall proteininnehållet högt?

Nej, det är ett par månader sedan, smältbar på 39

Kanske inte det svar du söker men våra hästar har också druckit mycket mer senaste veckan. Detta beror på den sommarvärme som kom och stannat fram till nu. Vi hade höstväder med lite kyliga vindar förra veckan och den här veckan har vi haft 20 grader i skuggan och full sol.

Vi hade lite varmare två, tre dagar förra veckan, men vätskeintaget började före och har fortsatt efter. Vi ligger på 12 - 14 grader på dagen nu.

Gröngräset/tillväxten har minskat ordentligt + att det innehåller inte lika mycket näring å vätska längre, tror det kan vara det.

Möjligt, men samtidigt är det gröna ständigt blött av allt regn. Varför ska ett minskat näringsinnehåll ge ett högre vätskeintag?

hur mycket dricker dem på ett dygn då??

Från intag till utsläpp: Ca 40 - 50 liter per häst. Vad de dricker i hagen är svårare att hålla koll på, ffa per häst. Vattenkaret fylls naturligtvis på när det närmar sig slut.

Det är ju inga "sjuka" mängder vatten de sätter i sig, det är mest bara att det blivit så stor skillnad. Det normala har varit ca 20 liter per natt.

Själv har jag funderat över pälssättning, men tre är visuellt redan klara och dessutom borde det väl då vara samma varje år "runt det här tiden"?

Hästarna bor för övrigt i oisolerat stall med än så länge öppna dörrar.

Antar att det på något vis är fodret som är boven i dramat i alla fall.

Det är ju inga "sjuka" mängder vatten de sätter i sig, det är mest bara att det blivit så stor skillnad. Det normala har varit ca 20 liter per natt.

Själv har jag funderat över pälssättning, men tre är visuellt redan klara och dessutom borde det väl då vara samma varje år "runt det här tiden"?

.

Mina dricker också mycket nu, inte konstigt, sol 14g på natten och vinterpäls, dom är troligen varma.

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 223
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka