Plötsligt ljudkänslig

S

soma

Undrar om någon har varit med om liknande. Wilton är ju lugnet själv. Har aldrig reagerat på något ljud osv. Nyårssmällare funkar bra, förutom precis vid tolvslaget som är lite läskigt, men inte allvarligt.

Häromkvällen låg jag i sängen, sambon spelade något spel på datorn (nörd jag vet :o) då väckte W mig av att han var rädd, skakade och hässjade. Vi tänkte att det var något ljud i spelet som skrämt han och gick ut på en liten kvällsrunda för att han skulle komma på andra tankar.

Igårkväll samma sak, då spelade inte Husse. Han gjorde det tidigare på kvällen men då reagerade inte W. Men TV:n var på och det var svärd som slungades...

Emellan detta har han varit som vanligt. Jag har ju sportlov (lärare :D) så jag har varit hemma och inget konstigt har hänt. Han har inte ont någonstans vad vi kan se. Jag läste på nätet att det kan vara öronen som spökar om hunden plötsligt blir ljudkänslig. Jag plockade ur lite hår men kunde inte se något klet eller smuts, öronen luktar som vanligt och W reagerade inte mer än vanligt. Det var nästan så att han verkade gilla det mer än han brukar...

Någon som har en idé? Återkommer det så kontaktar jag såklart vetrinär...

Sv: Plötsligt ljudkänslig

Det kan vara öronen ändå, trots att du inte hittar klet eller smuts. En lindrig inflammation som gör att han svullnat på insidan vilket kan förvränga ljud. Jag får så själv ibland efter t.ex. förkylningar. Det är inget som syns eller luktar. Och om han gillade öronpillandet mer än vanligt så är det troligen så ändå att öronen kanske inte känns som vanligt för honom? :)

Tror du att man kan avvakta eller är det vetrinären som gäller?

Min hund hade kraftig öroninflammation när hon kom till mig och det kom och gick under tre/fyra månaders tid. Jag märkte av att hon började reagera på ljud andra gången hon hörde en skyddspisk..hon backade, ruskade på huvudet men jag fattade inte sambandet. Till nyår (då fri från symptom i ett par månader) reagerade hon på fyrverkerierna första gången hon hörde dom.
Jag blev väldigt fundersam då hon har 1:a på skott på MH:t så jag ignorerande helt enkelt hennes reaktioner. Två dagar senare sket hon fullständigt i fyrverkerierna.

Det kan mycket väl vara en inflammation på G, jag tror också att det spökar med öronen. Är det en inflammation på G eller om hunden har konstaterad inflammation är knall-ljud och gälla klingande ljud extremt smärtsamma för hundarna, precis som på oss människor. Jag hade själv problem med öroninflammation när jag var lite och man kan lugnt säga att det finns nog inget som varit så smärtsamt i mitt liv hittils..då räknar jag med bla armbrott.
Ingen smärta slår en rejäl öroninflammation, det känns som att hela huvudet ska explodera :crazy:

Penicillin? För i så fall bör man kanske ringa vet på en gång.

Gör nog så att jag avvaktar till torsdag. Kliniken här har stängt på onsdagar så jag får troligtvis ingen tid innan det iaf och jag åker inte akut till Bagarmossen om han inte får hög feber eller liknande, vilket han inte har nu.

Tack för hjälpen (båda två)! :bow:

Har tid idag 14.15 hos vet. ingen egentlig förbättring har alltså skett. W är lite låg inne, reagerar på metalliska ljud och blir stressad mm...

När jag ringde vet sa sköterskan (heter det så?) att de bara kunde titta i örat... jag ska be dem titta allmänt runt huvudet, hals, tonsiller osv allt för att kunna utesluta så mycket som möjligt. Han är lite varmare runt öron och hals än resten av kroppen. Ingen feber. Inte ont när man trycker någonstans. Inte geggig i öronen. Lite simmig på ögonen (eller är det inbillning?) tandkött som vanligt.

Någon som har förslag på saker jag ska be dem undersöka förutom att titta i öronen?

Jag ha ringa förslag men det låter onekligen dom öronen när du beskriver just dom ljuden han reagerar på. Knallar, metall, klingande osv. OM det är det ska reaktionerna försvinna när hunden är frisk, om inte annat ska det gå att träna bort om hunden tagit åt sig av ljuden sas. Det är ett väldigt vanligt problem.

Om han inte har ont så är det konstigt för det innebär att han har genomgått en hel personlighetsförändring... Från kolugn som ligger och snarkar när vi poppar musik, spelar Wii, kollar film, har ungar på besök som skriker och gapar osv. Till att vara rädd för allt som låter lite grann - utan att något speciellt har hänt.

Man vill ju inte säga att man hoppas att han har öroninflammation, men om han inte har ont eller är sjuk vet jag faktiskt inte vad/hur jag ska hjälpa honom att bli "normal" igen. Tänk vad hemskt om han har fått en hörselskada eller håller på att bli döv... :eek: Nä usch nu ska jag inte måla fan på väggen. Återkommer med uppdatering snart!

Ja, just "personlighetsförändring" är ju ett tecken på smärtan.
Öronsmärtor är nog bland dom värsta smärtorna man kan ha..hur reagerar han om du pillar i örat? Känns det varmt, kanske lite oljigt? Lite mökrosa?

Nu är vi tillbaka. Vetrinären kunde inte se några tecken på öroninflammation eller annan källa till smärta. Örongången var ren och fin inte alls röd eller svullen. Hon hade iof sig svårt att se hela trumhinnan - dv schnauzeröron är tydligen täckta med hår ända ned till trumhinnan :confused: och där kan man ju inte rycka... Det hon såg av trumhinnan visade att den såg bra ut, men man kan ju inte utesluta att den är sprucken osv. Fick Rimadyl och rådet att avvakta. Försvinner inte obehaget får vi remiss att undersöka vidare...

Jag tycker också att det är märkligt, men det känns inte som att där någon större idé att åka till ett större sjukhus idag heller. Avvaktar igen (jag som kände mig som världens elakaste som inte åkte till Bagarmossen i tisdags... :cry:). Får väl fortsätta bomull i öronen på honom när vi tittar på TV :crazy: ett par dagar och se om det blir bättre. Och ge värktablett om han verkar ha ont. Vet verkade inte speciellt orolig, men de ville att vi skulle hålla kontakt. Tack för allt i alla fall!

Hur gammal är han? Det kan inte vara spökåldern? Min Billie blev lite nipprig på ljud när hon var runt 1-1,5 år. Det gick dock över.

Han är snart 2 år... Vi tänkte också på spökåldern men det är verkligen en direkt reaktion på vissa ljud så det är inte det.

Ännu konstigare är att han verkar MYCKET bättre ikväll. Mycket lugnare, har inte alls samma stressyndrom. Har spänt blicken och stelnat till ett par gånger, men sen slappnat av. Antingen så är det värktabletterna som gör susen eller så har jag en ny teori... Att han hade lock för örat eller hår som låg för trumhinnan. Sen idag när vet. var där och petade med instrumentet (hon sa själv att hon gick långt ner i hörselgången för att kunna se) så släppte locket eller håret flyttades något. Därmed släppte trycket och ljudkänsligheten avtog... Vi får se hur det blir imorgon. Men förhoppningsvis blir det bara bättre!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka