Plötsligt jättehalt häst. Korsförlamning?

feel

Trådstartare
Red dressyr med min häst idag, mitt under passet vid ett varvbyte blev han jättekonstig. Satt av och kollade hovar, benskydd, sadel, ben, rygg hittar ingenting. Satt upp igen och provade trava, kändes väldigt halt på vb. Tog honom på lina och han ser väldigt märklig ut, jättelåg bakdel (typ travar som en krabba) och ser konstig ut på vb.

Han är jättepigg, ingen smärtpåverkan, bockar och busar på linan, äter som vanligt.

Har såklart kontaktat vet, men jourvet (varför måste sånt här hända under storhelg?) tyckte jag skulle avvakta någon timme.

Vad tror ni? Korsförlamning, sträckning?

Sv: Plötsligt jättehalt häst. Korsförlamning?

Svårt att säga. Både korsförlamning och sträckning låter rimligt. Eller hovböld. Lite märkligt att han inte verkar smärtpåverkad dock... Men det är ju positivt för hästens del!

Liknande trådar

Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 825
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 166
Senast: mimus
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka