Plötsligt händer det..

Scilla

Trådstartare
Har ni varit med om att er häst helt plötsligt bestämmer sig för att nu är det ok att gör något som de tidigare hatat? utan att ni tränat på det?

:D

Detta hände mig häromdagen. Min häst har aldrig varit speciellt förtjust i vattenslangen och pga att jag inte har någon spolspilta eller någonstans att binda upp hästen medan jag tvättar den så har min häst dansat runt och steppat och verkligen visat sitt missnöje varje gång vi gör det.

Men nu för första gången i år skulle jag spola av honom då han blev väldigt svettig efter ett pass. Och vad händer jo han står blixtstilla precis som om han aldrig gjort annat. Jag kan släppa grimskaftet och spola av hela honom och han står bara och njuter :confused: har gjort detta flera dagar nu och han står precis lika stilla...

Hmmm vem har tränat honom i smyg eller vad har hänt?

Sv: Plötsligt händer det..

Du har ju tränat ;) genom att ändå fortsätta spola så har du ju visat att det inte är farligt och för många hästar så är det den bästa träningen.

Det handlar ju bara om ledarskap, så antagligen så har du förstärkt din position som ledare, vilket gör att han står still när du säger till honom att göra det.

För mig är det en självklarhet att en häst som man lärt att stå still ordenkligt sedan står still nästan oavsett vad man gör med den sen.

Du har ju tränat ;) genom att ändå fortsätta spola så har du ju visat att det inte är farligt och för många hästar så är det den bästa träningen.

Men jag har inte tränat honom någonting på detta sedan förra sommaren och skillnaden nu är ju att han står och njuter dvs det verkar inte som om han står still för att jag ber honom göra det :crazy:

Det handlar ju bara om ledarskap, så antagligen så har du förstärkt din position som ledare, vilket gör att han står still när du säger till honom att göra det.

För mig är det en självklarhet att en häst som man lärt att stå still ordenkligt sedan står still nästan oavsett vad man gör med den sen.

Jo en självklarhet är det för mig också men det är inte alltid så lätt att genomföra när hästen uppenbart inte gillar behandlingen. I övrigt så lyder han mig till 100 % inne i stallet. Han backar på kommando tar ett steg i taget när jag ber honom och står still när jag säger till honom. Jag kan tom stå i sadelkammaren och ropa back kommandot och han lyder utan att se mig.

Jadå, hänt flera gånger. Vattenspolning är ett vanligt exempel på det, men sett andra med. (ko-fobi, lastning etc).

Och just att det kommer när man inte tränat, t ex med spolning just första gången på våren, när man inte spolat på hela vintern. Eller ko-fobin, en vår när korna kom ut var den bara som bortblåst.

Ja :p
När min häst var liten och skulle lära sig ha regntäcke på så hände det nåt sånt. Hon hade haft fleecetäcke på inne tidigare och det hade funkat men när vi skulle börja med regntäcket så blev hon helt vansinnig. Det var så att man drog sig för att ta på det för hon slogs för kung och fosterland -tills täcket var på, då brydde hon sig inte om det. Man fick binda henne kort för hon både bet och sparkade, och tryckte upp en i väggen m.m..
Såhär var det VARJE dag, men vi gjorde det ändå.
En morgon stod hon blickstilla och har aldrig protesterat mot täcket igen :p
Det var verkligen "över en natt". Hon blev inte lättare och lättare, för att senare lägga av att tjafsa, utan från krig ena dagen till kolugn nästa.. Tokhäst :D

Jadå, hänt flera gånger. Vattenspolning är ett vanligt exempel på det, men sett andra med. (ko-fobi, lastning etc).

Och just att det kommer när man inte tränat, t ex med spolning just första gången på våren, när man inte spolat på hela vintern. Eller ko-fobin, en vår när korna kom ut var den bara som bortblåst.

Ahhh jag hoppas verkligen ko-fobin blir samma sak :D fast här korna redan ute och inte är hans fobi borta.. Kanske blir det nästa år :bump:

Har ni varit med om att er häst helt plötsligt bestämmer sig för att nu är det ok att gör något som de tidigare hatat? utan att ni tränat på det?
/.../
Hmmm vem har tränat honom i smyg eller vad har hänt?

Har du kollat noga så det verkligen är samma häst som förut ? :angel: ;)

För min tog det nog 4 år eller ngt. Och han hade verkligen FOBI, paniskt rädd. Vi hade tränat och tränat och han gått jämte kohagen etc, men nä.

Sen, samma år som fölet föddes iofs, kan ha bidragit kanske, så gick han mycket lugnt och stilla ut till hagen, trots att korna var nysläppta på andra sidan stängslet och hoppade och for och skuttade runt. Han hävdade sen den dan att vadå kor? hade han väl ALDRIG varit rädd för ;) VÄLDIGT skönt då jag varit lite rädd han skulle lära fölet att kor = monster.

Ja :p
När min häst var liten och skulle lära sig ha regntäcke på så hände det nåt sånt. Hon hade haft fleecetäcke på inne tidigare och det hade funkat men när vi skulle börja med regntäcket så blev hon helt vansinnig. Det var så att man drog sig för att ta på det för hon slogs för kung och fosterland -tills täcket var på, då brydde hon sig inte om det. Man fick binda henne kort för hon både bet och sparkade, och tryckte upp en i väggen m.m..
Såhär var det VARJE dag, men vi gjorde det ändå.
En morgon stod hon blickstilla och har aldrig protesterat mot täcket igen :p
Det var verkligen "över en natt". Hon blev inte lättare och lättare, för att senare lägga av att tjafsa, utan från krig ena dagen till kolugn nästa.. Tokhäst :D

Ja precis så känns det här.

Men man tackar och tar emot :angel:

Just med vatten är det ju så att när hästen för första gången känner att det är skönt (det är varmt ute och den är svettig) så kan den bli som förbytt.

Just med vatten är det ju så att när hästen för första gången känner att det är skönt (det är varmt ute och den är svettig) så kan den bli som förbytt.

Tänker också så... någonstans långt inne i hjärnan så "vet" han ju att han blir duschad ibland, och att det inte är smärtsamt/paniskt skrämmande. Han var antagligen varm och uppskattade avkylningen. Det bådar ju gott för kommande duscheri också :D

Min häst hade (har) ett elakt sår på ett bakknä och det var väldigt svårtvättat men om man bremsade, vilket var väldigt svårt på honom, honom gick det bra. En dag efter extra mycket bråk med bremsen ställde han sig och stirrade på såret en ganska lång stund och efter det har det gått att tvätta såret utan att bremsa.
Han visade att han ville att vi tvättade såret istället för att bremsa:-)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 844
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar