Plötsligt ensam häst?!

Sv: Plötsligt ensam häst?!

TILL TS:
Jag hade sett det hela som en utmärkt möjlighet att träna hästen att vara själv .
Det är ju ett måste att en häst under kortare tid klarar av att vara ensam utan att floppa ur fullständigt.
Även om man har två hästar så kan ju olyckan vara framme och den ena skadas och måste stå på djursjukhus en tid. Då är det inte roligt att samtidigt ha bekymmer hemma med en hysterisk ensam häst.

Ta gott om tid med dig och hästen de här dagarna.
det är som andra skrivit tidigare, de allra flesta hästar klarar av det väldigt bra när de väl ställs inför faktum.

MADELENE:
Citat: Jag tycker det är vansinne att låta ett flockdjur gå ensamt om det så bara gäller för en dag. Den bör åtminstone kunna SE en kompis även om den kanske inte får möjlighet till fysisk kontakt.

det inlägget är så oigenomtänkt att jag hoppas du skrev det innan du ens funderade:crazy:

Håller med ancan här .....

Ta tillfället i akt att träna denna situationen... Normalt brukar hästen lugna sig när den inser att det inte finns kamrater i närheten som den kan dra sig till....

Det kommer att bli en nyttig lärdom för hästen och du kommer ha en häst som du fortsättningsvis vet kan stå själv en kortare period.

jag har haft mina ensamma i perioder, hinsgten stog helt ensam på gården i 3 veckor i somras. nada problemas. mitt vbl klarar också av att stå ensam. 1 månad inga problem.

däremot hästen vi fått nu blir helt hysterisk om hon blir ensam.
jag tror att om folk vänjer sina hästar gå ensamma, dvs inte kasta in dom samtidigt som andra hästar. med vilja lämna dom ensamma i stallet då o då..osv så gör man så att hästarna blir starkare i sitt psyke och klarar av att va ensamma. jag har aldrig haft problem med eget uppfostrade hästar att lämna dom ensamma eller flytta dom till stall där dom i en period får stå ensamma.

nykomlingen ska tränas på det också nu.

skriv en annons om att du vill hyra en shettis, så fort lite pengar är inblandat blir det säkert lättare att hitta en

Nu har jag eget stall men har för det mesta haft 2 hästar just för att man ska slippa såna här problem.

Man ska inte lita på att andra hästägare står kvar i stallet bara för man behöver sällskap till sin häst, de kan flytta sina hästar när de vill, därför tycker jag det skulle vara bra att köpa en shettis, de kostar inte mkt att hålla & tar inte mkt plats heller.
Du kan dessutom låna ut den till fodervärd de gånger du käner att du har hyresgäster som stannar ett bra tag.

Det är alltid bra för hästen att träna på att vara själv men det blir ganska mkt från att ha haft sällskap att sedan vara ensam flera veckor, lättast är att träna ngn/några timmar åt gången.

Hm, jag förstår dig inte. Varje gång man släpper ihop nya hästar med varandra uppstår risker för skador under deras bekantande och rangordnande. Ibland tar det också många veckor innan de kommit till ro i sin relation.

Ibland, om än sällsynt, uppstår allvarliga skador vid ett nytt hopsläpp, avsparkade ben, käkfrakturer t ex. För hästarnas långsiktiga välmående får man ändå ta sådana risker hela tiden. Men att göra det för en 2 veckors period skulle jag aldrig drömma om.
Inte skulle jag vilja låna ut en av mina hästar i det syftet heller, oavsett ersättning. HH

Hm, jag förstår dig inte. Varje gång man släpper ihop nya hästar med varandra uppstår risker för skador under deras bekantande och rangordnande. Ibland tar det också många veckor innan de kommit till ro i sin relation.

Ibland, om än sällsynt, uppstår allvarliga skador vid ett nytt hopsläpp, avsparkade ben, käkfrakturer t ex. För hästarnas långsiktiga välmående får man ändå ta sådana risker hela tiden. Men att göra det för en 2 veckors period skulle jag aldrig drömma om.
Inte skulle jag vilja låna ut en av mina hästar i det syftet heller, oavsett ersättning. HH

Hästarna skulle inte gå tillsammans om det inte gällde en shetlands ponny då dom sällan lyckas skada större hästar. Min häst har gått ensam i hagen nu i 6 veckor med med hästar i hagen runt omkring. Det funkar ok, när hon ser det andra hästarna. Jag vill inte utmanna ödet just nu då detta är en tävlings häst som som starta "för mig" viktiga tävlingar osv i vår som vi kämpat med under lång tid, skulle verkligen kännas uruselt om något skulle hända dessa veckor.... som ensam häst eller i sällskap med annan häst.

Nu har jag eget stall men har för det mesta haft 2 hästar just för att man ska slippa såna här problem.

Man ska inte lita på att andra hästägare står kvar i stallet bara för man behöver sällskap till sin häst, de kan flytta sina hästar när de vill, därför tycker jag det skulle vara bra att köpa en shettis, de kostar inte mkt att hålla & tar inte mkt plats heller.
Du kan dessutom låna ut den till fodervärd de gånger du käner att du har hyresgäster som stannar ett bra tag.

Det är alltid bra för hästen att träna på att vara själv men det blir ganska mkt från att ha haft sällskap att sedan vara ensam flera veckor, lättast är att träna ngn/några timmar åt gången.

Jag läser på naturbruks gymnasium nere i skåne, så min häst e bara hemma korta perioder och våran inakordeiing är min mammas syster, så de känns som att det är en ganska så "nära" inackordering, som man kan ställa upp för osv, men tydligen inte i det här fallet. Att köpa en shetlands ponny elelr ha på foder ser jag som onödigt då hästen i terminerna står i skåne, desutom ska familjen flytta från gården i mars, det e därför vi inte kan ta in nya inackorderingar, så det e därför jag startade den här tråden, hästen ensam i 3 veckor inann den får sällskap igen. men tack för svaret :)

Jag har bestämt mig att testa att ha henne ensam, hon har blivit duktig att stå ensam och gilla läget i stallet nu. Troligen är hästen bara jobbigt i början av perioden då, de andra hästarna åker. Jag får försöka roa henne så gott det går. Märker jag att det absolut inte funkar efter några dagar så har jag en kompis som bor ett tag härifrån isåfall ställer jag upp henne där o får hjälp med henne.

så hoppas på de bästa! :) tack för alla svar!

Jag hade aldrig haft en häst alldeles ensam. De är flockdjur! Det är inget som vi människor kan ändra på. Visst, man kan ha en häst inne i ett stall ensam en kort stund, men inte i en hel dag eller ännu värre, flera dagar. Det är riktigt dålig stil! :mad: Det finns alltid någon foderhäst att låna. Shetlandsponny? Har du ingen kompis i närheten som har någon ponny att låna eller någon uppfödare/stuteri?

Jag hade aldrig haft en häst alldeles ensam. De är flockdjur! Det är inget som vi människor kan ändra på. Visst, man kan ha en häst inne i ett stall ensam en kort stund, men inte i en hel dag eller ännu värre, flera dagar. Det är riktigt dålig stil! :mad: Det finns alltid någon foderhäst att låna. Shetlandsponny? Har du ingen kompis i närheten som har någon ponny att låna eller någon uppfödare/stuteri?

nej, hade jag haft lätta att låna eller hyra en häst/ponny så hade jag antagligen redan gjort det, men de finns inte, och jag förstår folk också om dom nu under jul och nyårs dagarna inte vill flytta runt på sina hästar, eller att folk vill flytta sin häst för bara 3 till 2 veckor. Så för mig är detta ett stort problem.

därför startade jag denna tråd....

Så du tycker det är bättre stil att låta en ponny brytas upp från sin miljö för ett par veckor?

Panikie – det går säkert bra efter ett par dygn. När jag varit i liknande situation har jag haft den ensamma hästen på stall på nätter och när jag inte varit hemma för säkerhets skull. Men det har bara varit oroligt första dygnet faktiskt. HH

Jag hade aldrig haft en häst alldeles ensam. De är flockdjur! Det är inget
Visst, man kan ha en häst inne i ett stall ensam en kort stund, men inte i en hel dag eller ännu värre, flera dagar. Det är riktigt dålig stil! :mad: Det finns alltid någon foderhäst att låna. Shetlandsponny? Har du ingen kompis i närheten som har någon ponny att låna eller någon uppfödare/stuteri?

Med alla dina "seriösa inlägg" under flera olika nicks, så inser man ju att du oftast pratar utan att ha någon som heslt verklighetsanknytning i dina inlägg...

Ännu en gång har du gjort det.

det talas inte om att ha en häst gåendes ensam under en lång period - utan om några veckor...

Om du tycker att det är riktigt dålig stil, kan jag tala om för dig att det tycker jag om ungefär 90% av dina skrivna inlägg...

För att undvika dylika situationer har jag ensamhetstränat mina pållar.

06an står inne ensam varannan natt och äter extra mat och sover gott, superskönt.

Hon klarar även av att bli lämnad ensam i hagen (men lite nervöst i början då hon gått igenom av andra orsaker innan).

91:an bryr sig inte ett smack, hon har det så bra med sig själv så...

Jag skulle med andra ord prova att ha den själv.

Det önskar jag fler kunde göra...

Om dom bara förstod hur stor nytta man har av det i längden.

Bockar till dig:bow:

Hej som alla vet är det lag nu på att hästar får inte vara ensamma man måste ha mer än en häst hoppas det löser sig för dig:bump:

Nej det visste jag inte. Att dom snickrade på ett förslag på lag vet jag men vad jag vet är det inte olagligt att ha en häst ensam.

Det är ren bekvämlighet, som resten av uppfostran.

(Huuu för att alltid vara beroende av att det finns andra hästar i närheten!).

//lil-sis, nyss hemkommen från en skogspromenad med glad 06a.

Med alla dina "seriösa inlägg" under flera olika nicks, så inser man ju att du oftast pratar utan att ha någon som heslt verklighetsanknytning i dina inlägg...

Ännu en gång har du gjort det.

det talas inte om att ha en häst gåendes ensam under en lång period - utan om några veckor...

Om du tycker att det är riktigt dålig stil, kan jag tala om för dig att det tycker jag om ungefär 90% av dina skrivna inlägg...

Jag vet inte vilka utav mina inlägg du anser vara oseriösa? Kan du berätta det? Jag är verkligen inte oseriös i mina inlägg, utan skriver precis vad jag tycker och tänker. Kan inte du acceptera att folk tycker olika och att min verklighet kanske inte är lik din eller någon annans verklighet? Jag förstår heller inte varför du hela tiden ska komma och påpeka hur värdelös och dum jag är. Mår du bättre av att smutskasta mig offentligt? Sover du gott om nätterna? Bra för dig, för det gör jag också.. eftersom att jag totalt ignorerar sådana idiotiska påhopp som du strör ut över nätet till folk.

Hej som alla vet är det lag nu på att hästar får inte vara ensamma man måste ha mer än en häst hoppas det löser sig för dig:bump:

Förslag finns, men den lagen är tyvärr inte antagen än..

Till TS
Hoppas att det löer sig och att hon kan vara ensam,konstigt att ingen kan vara lite snäll och låna ut en häst eller stallplats med sällskap...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV