Plötsligt en avkastarkung??!!

B

Boy of Joy

Har ett litet problem........som tycks växa med tiden. Mitt varmblod har alltid varit den mest pålitliga hästen i stallet. Jag kan låta en person som aldrig ridit förr, lungt åka med på en skogstur på min pålle. Han går snyggt å prydligt på led och hittar inte på något bus. Men min dotter har han alltid......jah, HATAT att ha på ryggen. Så fort hon sitter upp börjar han sparka rätt ut med ett bakben i taget. Vi har bara rätt å slätt accepterat att han :devil: :devil: henne.

Nu hade jag bestämt att jag skulle behöva en medryttare på honom, för att min dotter åker till Stockholm varannan helg och då rider jag även hennes ponny......som är ett yrväder som testar sina ryttare första halvåret. Lättast vore då om herr pålitlig hade en medryttare. Joooo visst!! Första gångerna medryttaren rider är det lunt, andra gången kaos, tredje gången KAOS?! Fler tjejer har provat men :devil: :devil: Ingen passar på herrns rygg.......förutom jag. Ska jag bli smickrad å inse att min häst är MIN BÄBIS och bara nöjer sig med mig, eller ska jag binda fast medryttaren på ryggen och be Boyen å lägga av och hoppas att nån tycker rodeo är kul?

Det verkar som om Boyen är nöjd om det är nån som inte kan rida alls och därmed inte kräver nåt av honom. Den enda som får honom att överhuvudtaget arbeta är jag, annars springer han omkring och flänger!! En väninna som var medryttare på våran ponny (och gjorde ett urfint jobb med honom!!!!!) klarade att rida Boyen.......men hon sa att hon inte fick honom å lyssna å sammarbeta till 100% och hon är MYCKET duktigare än mig. Jag kan inte rida honom som du, sa hon.

Är det bara så att Boyen är en enmanshäst, eller är det bara dumheter han håller på med......och varför isåfall? Om det berodde på att han hade ont, så borde han ju visa nåt när jag rider oxå.

Tjejjen som ägde Boyen innan hade honom utlånad, men hon klarade inte av honom. Fattade inte varför först. Han har alltid varit foglig som ett lamm.....helt underbar mot mig och alla andra......i början. Nu är det bara jag som duger. Någon som har en teori??

Sv: Plötsligt en avkastarkung??!!

Tycker att det låter som att han är en enmanshäst precis som du säger och tyvärr är det ju ibland så att vissa hästar är på det viset.

Många kommer nog att fråga om du kollat hästen så att den inte har ont men detta tycker i alla fall inte jag att det låter som. Då borde han ju göra så med dig också.

Det är ju mycket möjligt att du tyvärr får avstå att ha en medryttare på honom, eftersom han ju inte verkar trivas med någon annan än dig. Vet inte direkt några råd som jag kan ge dig. Annars får du fortsätta att leta efter den, enligt honom, perfekta medryttaren. Vem vet, han/hon kanske finns där ute någonstans..... :smirk:

Hoppas att det löser sig! :)

Är det så? Han är min lilla bäbis........suck, mina barn som just kapat navelsträngen......dom är 12 och 5 :smirk:

Mitt Varmblod accepterar ingen annan än mig, jag kan rida henne barbacka med halsrem, ska andra rida får man spänna fast dom med spännband på ryggen. Mej busar hon med i hagen och i stallet, andra skiter hon helt enkelt i.

Man kanske ska känna sig smickrad........bara jag duger :love: Eller.......är det jag som inte kan rida och det bidrar till total förvirring när nån annan sitter upp :confused: :( :cry:

Du kanske är för duktig så hästen inte accepterar klåpare och wannabees ;)
Nä, men behandlar man hästen på ett sätt och den blir van vid det kan det vara svårt för den att ställa om sej till någon annan, olika hästar har olika svårt att anpassa sej.

Det vore ju lite skönt med hjälp ibland.........men men, jag får väl ge upp den tanken. Det kanske är lika bra för det brukar märkas på honom när någon annan ridit. Det blir "solvalla rally" på honom direkt och ibland tar det dagar innan man får honom att vilja arbeta lungt och harmoniskt igen. Varianten kan ju vara å hitta ett dressyr ess som vill rida min travarbuse..........men här på landet har var och varannan egen häst så det är svårt att hitta nån intresserad. :cry:

Jag känner igen dilemmat! Skulle gärna ha nån liten tjej som sköter om och går promenader/skrittar ut på min lilla häst, och framförallt som mockar och så om jag inte kan åka ut till stallet. MEN jag vill inte riskera att han blir bortskämd med godis och hugger, eller att ungen råkar illa ut eftersom han KAN sparkas, eller att han blir jättehet eller fjantig att rida ut på.
Det bästa vore nån som inte pysslar så mycket med hästen mer än att gå en halvtimmes promenad och så mockar och fixar maten men hur många skulle orka göra bara det då? :smirk:
Nä, hur dåligt samvete jag än må ha, det blir ingen skötare på min häst. Iaf inte medryttare. Ska det hända något eller om hästen blir felinlärd och får ovanor då ska det tamejf*n vara mitt eget fel så har man ingen att skylla på.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 909
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka