Plötslig rädsla vid skoning

acj

Trådstartare
Mitt 11-åriga sto är inte precis någon lugn häst men har aldrig krånglat vid skoning. Hade tid för skoning för några veckor sedan. Tjejen som kom har varit hos oss innan, både som lärlíng och som färdig hovslagare och är inte ny för hästarna. Skodde vår andra häst först utan problem. Dags för fröken nr 2. Tog av alla skorna, verkade och slog på nya skor fram, verkade bak. Så skulle skorna bak på. Någonting hände och hästen blev riktigt rädd. Vad som hände vet varken hovslagaren eller jag. För oss finns det ingen rimlig orsak. Därefter kunde inte hovisen ta i hästen. Ryckte åt sig benet och bara skakade. Jag däremot kunde lägga skon mot hoven, banka osv. Hovisen åkte iväg för att fixa en tappsko, kom tillbaka och ... samma resultat.

Ringde då gamla hovslagaren, en rutinerad, trygg karl. Helt kört, gick inte alls :cry:. Ska nu sedera henne för att få på skor men känns inte som ett alternativ på sikt. Jag och min man kan fortfarande göra "vad vi vill" med henne men det hjälper ju inte när vi inte kan det här med hovslageri själva. Vad har ni för tips för hur man ska kunna bli av med rädslan?( Har varken hovslagaren eller andra hästvana människor på nära håll så någon typ daglig övning är inte genomförbar.)

Sv: Plötslig rädsla vid skoning

Min första tanke är om hon fick ont någonstans? Sträckte sig när hon lyfte ett bakben eller något liknande och kopplade ihop med med hovis.
Ett annat alternativ är insektsbett eller sömstick.

Tror det bara är att öva, och öva och öva.

Senast ändrad:

Tänkte också på sömstick eller någon form av smärta som skapade obehaget.

Nej, jag tror inte hon fick ont. Rörde sig normalt. Betedde sig normalt i övrigt. Inga synliga skador/stick/bett. Kunde stretcha/böja osv utan problem. Inget som hon reagerade på när jag kände på henne. Kan självklart inte garantera att det är så men tror helt enkelt att hon blivit riktigt rädd för något som vi människor runt henne inte uppfattade.

Ja, det är väl övning som gäller misstänker jag. Skulle behöva en stand in för hovslagaren bara men får väl kolla runt och se om någon ställer upp.

Hästen kan fått ont utan att vara halt eller ömma. Det kan vara tillräcklig smärta för att hästen förknippar det och hovis med obehag.

Vissa skador visar sig inte förrän efteråt heller när hästen kallnat. Till exempel, min kompis häst sprang runt i hagen och lekte och under den tiden trampade hon sig troligtvis snett eller liknande. Hon rörde sig normalt in i boxen, men sedan när min kompis ska ta ut henne till stallgången är hon blockhalt i skritten, trots att hon taktat och skittat i högt tempo in från hagen. Vet kommer ut idag. Skadan visade sig först då hästen kallnat.

Hoppas det löser sig för er!

Visst kan hästen känt smärta även om jag inte uppfattade det så, det är jag fullt medveten om. Nu har det ju dock gått några veckor och hon är frisk, pigg och glad så långt jag vet. (Har även vaccinerats nyligen och vet tittade lite snabbt på henne och inte heller han märkte något avvikande.) Gick för övrigt utmärkt med vaccineringen och kollen så där brydde hon sig inte. Har m a o förknippat obehaget direkt med skoningen som jag tolkar det.

Hoppas det går bra med din kompis häst också.

Förlåt, hade helt missat att det var för några veckor sedan. Trodde det var nyligen! :o Då får du glömma mitt förra inlägg ;)

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 245
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 279
Senast: axel
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka