Mitt 11-åriga sto är inte precis någon lugn häst men har aldrig krånglat vid skoning. Hade tid för skoning för några veckor sedan. Tjejen som kom har varit hos oss innan, både som lärlíng och som färdig hovslagare och är inte ny för hästarna. Skodde vår andra häst först utan problem. Dags för fröken nr 2. Tog av alla skorna, verkade och slog på nya skor fram, verkade bak. Så skulle skorna bak på. Någonting hände och hästen blev riktigt rädd. Vad som hände vet varken hovslagaren eller jag. För oss finns det ingen rimlig orsak. Därefter kunde inte hovisen ta i hästen. Ryckte åt sig benet och bara skakade. Jag däremot kunde lägga skon mot hoven, banka osv. Hovisen åkte iväg för att fixa en tappsko, kom tillbaka och ... samma resultat.
Ringde då gamla hovslagaren, en rutinerad, trygg karl. Helt kört, gick inte alls
. Ska nu sedera henne för att få på skor men känns inte som ett alternativ på sikt. Jag och min man kan fortfarande göra "vad vi vill" med henne men det hjälper ju inte när vi inte kan det här med hovslageri själva. Vad har ni för tips för hur man ska kunna bli av med rädslan?( Har varken hovslagaren eller andra hästvana människor på nära håll så någon typ daglig övning är inte genomförbar.)
Ringde då gamla hovslagaren, en rutinerad, trygg karl. Helt kört, gick inte alls