Plötslig hälta med kraftig reaktion på böjprov

Rumpnissen

Trådstartare
Vad tror ni?

Ännu en gång har jag skadad häst. Frågan är vad det är med denna häst denna gången. Ska ringa och boka tid på djursjukhuset imorgon men kan troligen inte åka fören på måndag eller tisdag så jag hör mig för lite här.

I lördags tävlade hästen, gick en LB och känndes kanon. I söndags vilade hon, i måndags gick hon en lättare joggingpass på ridbanan. Något stel men det är som det brukar.

Igår skulle jag rida, känns helt vanlig i skritten. Skrittar alltid länge över stock och sten så det känns inte så noga. När jag började trava var hästen vrålhalt. Konstaterar kraftig värmeökning i höger bakhov. Även något galligare bak än vanligt (konstaterade jag redan innan jag började rida). Hästen har en spricka i denna bakhov så jag gissade på 1. något har hänt med sprickan 2. hovböld.

Hovis kommer ut idag. Hon reagerar något med visitertång på insidan av höger bakhov, ingenting vid sprickan. Han börjar verka av men hittar ingenting. Tar ut henne och han böjer henne lätt. Hon börjar då sparka och hoppa rundor redan när han böjer benet (något hon aldrig gör annars). Kraftigt halt i trav efter. Skulle säga 3-4 gradigt.

Hästen böjdes ua. i april respektive i slutet av juni. Har fungerat bra att rida på.

Hovis gissar att det är något med kota och knä. Vad tror ni? Han nämnde även lösa benbitar.

Sv: Plötslig hälta med kraftig reaktion på böjprov

Hovinflammation?
Fick mitt fullblod för ett tage sen, kraftig hälta direkt. Veterinären skar upp sulan och svart gegga rann ut, och man såg i ögonen på hästen hur trycket släppte.

Reagerade den av visitertången eller av böjningen/rörelsen på benet tro?

Hur kraftigt böjde ni innan den reagerade?
Den är inte svullen någonstans (mer än lite "gallor")?

Reagerade den av visitertången eller av böjningen/rörelsen på benet tro?

Hur kraftigt böjde ni innan den reagerade?
Den är inte svullen någonstans (mer än lite "gallor")?

Det är möjligt att hon reagerade på att hålla uppe benet och inte för visitertången, men det är omöjligt att säga.

Samtliga leder böjdes, vet inte hur man ska förklara graden av böjning...

Ingen annan svullnad eller värme (förutom värme i hoven i tisdags).

Då hade hon reagerat mer på visitertången. Hovslagare har verkat av för att konstatera att där ine finns något...

Det kan mycket väl finnas en böld fast hovis inte hittar den, det har jag ofta varit med om. En böld är ju som en blånagel och gör mkt ont så det blir böjprovsrekationer lågt av det, är min erfarenhet.

Har hästen puls i benet? Det är säkraste tecknet på hoven. Men inte ens det finns alltid, dock oftast.

Har den puls skulle jag avvaktat och lagt på bandage med tex kamfersalva.

Ingen puls. När han hade verkat av tryckte han med tången igen - ingen reaktion.

Har beställt tid till på tisdag. Då har man ju några dagar på sig att se hur det utvecklas. Skulle det vara en böld märker man ju det, hon var inte haltare idag än igår eller tisdags. Varm i hoven i dag, men även upp över kotan (enligt stallägaren). Kan ju lägga ett bandage för säkerhetsskull och hoppas att det är böld som letar sig ut.

Jag har också varit med om böld som hovis inte hittade - hästen var blockhalt och hoppade på tre ben. Ner till djursjukhuset och de hittar inte heller något. In på röntgen - syns en förändring. Hem med gips och ska komma tillbaka om en vecka för ny röntgen (fraktur syns mer då). När vi kommer tillbaka och de tar av gipset har bölden öppnat sig. Den kostade mig 7000 kr.

Senast ändrad:

Det första jag tänkte på va att det kan vara en vrickning?

Vrickning är möjligt och något vi diskuterat. Dock är hon inte så tjock över kotan som jag sett vid tidigare vrickningar (inte denna hästen)... Men det är ju individuellt och beroende på hur vrickningen uppkommit.

Hon står med kraftiga stallbadage på boxvila om det skulle vara en vrickning.

Jag har också varit med om böld som hovis inte hittade - hästen var blockhalt och hoppade på tre ben. Ner till djursjukhuset och de hittar inte heller något. In på röntgen - syns en förändring. Hem med gips och ska komma tillbaka om en vecka för ny röntgen (fraktur syns mer då). När vi kommer tillbaka och de tar av gipset har bölden öppnat sig. Den kostade mig 7000 kr.

Den resdan har jag också gjort, men för oss tog det 2 månader innan vet. vågade utesluta fraktur:crazy: Så priset steg också...

2 månader?????

Igår var hästen mer varm i kronrand och nedre delen av kronan än i hoven. Betydligt mer gallig i hö bak än vä.

Ingen mer som har funderingar? Hoppas innerligt på vrickning men jag får inte ihop alla symptom...

Min gissning är trots allt en hovböld som sitter väldigt högt upp. Dessa hittar ju hovslagaren väldigt sällan (jag har haft ett par stycken sådana på min dam).

När de sitter högt upp så får man oftast protester just när man ska till att böja vilket ju väldigt sällan sker när de har vrickat sig etc. Så min gissning är ändå hovböld. Just att hon nu har värme precis vid kronranden låter ju också så. Kläm igenom kronranden och se om du inte kan lokalisera den (fast det kan ju dröja ett par dagar till).

Det kan alltså vara så...

Tiden är ju inte bokad fören på tisdag, så det ger ju ett par dagar till. Då har det ju gått en vecka från att hon blev halt från början. Hon har stått med hovbandage nu för att snabba på prosessen, OM det är en hovböld, så får vi se.

Det som inte stämmer är ju att hon inte reagerar vid tryck med visitertång...

Tack

Det kan alltså vara så...

Tiden är ju inte bokad fören på tisdag, så det ger ju ett par dagar till. Då har det ju gått en vecka från att hon blev halt från början. Hon har stått med hovbandage nu för att snabba på prosessen, OM det är en hovböld, så får vi se.

Det som inte stämmer är ju att hon inte reagerar vid tryck med visitertång...

Tack

Hoppas att det bara är en hovböld.

Min tanke faller åt Hovbensfraktur.

Mitt sto åkte på det för 2 ½ år sen. Märktes bara på att hon var halt, värme i hoven & kotan. Dag 1 var hon tjock i senan, gick ner under natten. Hela tiden hade hon dock jättegallor och gick som på brännhet kol. Vid skritt u.a , men vid trav 3 grader halt. Visade nada vid visitering på klinik, så man slog en rtg bild & sprickan gick rakt genom hela hovbenet.

Jag trodde först hon fått en böjsena/ gaffelband, sen när senan blev "bra" så provade jag 4 dagar med linfrö omslag för då var jag säker på att det var just hovböld som satt högt upp. Så vi kom in på klinik 7 dagar efter skade dagen.

Lycka till med din häst!

Fy. Visst har tankarna gått ditåt också. Därav (samt om det är en vrickning eller något annat) vågar jag inte ha henne i hagen utan hon får stå i boxhage. Är det en hovböld så är det ju bättre att hon får trampa omkring och röra sig men inte om det är något annat.

Tanken är väll just nu att har ingen hovböld dykt upp på tisdag så åker jag ner och röntgar hoven. Sen får vi ta det därifrån.

Min fick ju som du vet en elak hovböld i sommras.
Hon var först väldigt halt för att sedan inte visa ngn som helst hälta.
Ingen svullnad eller värme ngn. stans.
Sedan kom hältan tillbaka, ner till sjukhuset och de böjde och kännde igenom henne.
Kraftigt halt på böjt spår ca 2grader som försvann med bed.
De hittade till slut en liten böld som skars upp, hon gippsades och fick komma hem (eller till hingsten rättare sagt) hingsägare ringde och sa att hon är nu mer halt på typ 3:e dagen.
Ner till sjukhuset igen och då hade de inte öppnat tillräckligt utan bölden hade letat sig upp i kronranden:( Och luktade mkt illa.
De fick skära upp mkt. och sa att om inte detta hjälper så får vi gå upp i benet:cry:
Som tur var så stannade det vid detta och nu är hon ua igen! Samt dräktig:angel:
Hoppas att det inte är ngt. allvarligt med pållen nu, du har haft mer än tillräckligt.:(

Om den reagerade så våldsamt på böjprovet låter det inte som hovrelaterat. Eller var den 3-4 gradigt halt utan provocering:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat