Plötslig hälta med kraftig reaktion på böjprov

Sv: Plötslig hälta med kraftig reaktion på böjprov

Nej, 3-4 gradigt halt vid böjprov. Idag har värmen lagt sig helt, gallorna försvunnit och inte halt alls i skritt (travade inte). Så hon fick komma ut på en liten promenad. Fick ars*** ur och grusade upp sjukhagen idag också, den används förskräckligt ofta....

Lille_skutt; Jag tänker som så att tror man att det sitter i hoven så är det röntgen som gäller. Jag utsätter henne inte för hovslagare som ska klämma - hon vet att det kommer göra ont och blir hysterisk. Jag kännde igenom hoven igår utan en reaktion.

När min har haft höga hovbölder har hon heller inte reagerat för visitertången. Däremot har man enkelt kunnat hitta dem i kronranden 1-2 dagar innan de ska till och spricka. Börjar man trycka med tummen bak vid ballarna och sedan fortsätter längs med hela kronranden så brukar det bli väldigt tydligt (när det är nära) var den är på väg. Sist jag hade en sådan så tog det 14 dagar innan den kom upp och flertalet hovslagare- och vet.besök.

Däremot så låter det ju lite konstigt att hon är ren nu. Men å andra sidan så kan det ju hända också vid böld.

Hoppas att det bara är en böld!

Ja! Zinkaband kan vara bra för ev. annan skada.
Att få en böld att mogna är inte ngt som jag skulle prioritera- när man dessutom inte VET att det är en sdn.
Kyl o åter kyl.

Fortfarande inegn reaktion varken vid i hov eller kronrand. Igår något varm i kronranden igen, ingen annan stans.

Tack för era svar!

Det känns bra att vi ska åka imorgon. Så man slipper vara oviss längre.

Nja. Jag vet inte.

Jag vet ingenting längre. Har vridit och vänt så jag blir tokig och ingenting stämmer. Man hoppas ju innerligt. Min magkänsla säger i alla fall att det inte är något allvarligt men jag lever under lagen om allts jävlighet så....

Nu har vi varit iväg. Kom hem med 3½ hov, hovvägg var svaret. Blir irriterad på mig själv, min första impuls var ju att det hade hänt något med sprickan, eller hovböld. Har ju haft en annan häst som lätt fick hålväggar så jag borde fattat det.

Allt horn är bortverkad i tån, upp till ca en centimeter från kronranden. 6 veckors vila i hage väntar nu. Sedan blir det återbesök. Risken för hovrotation finns så nu håller vi tummarna och hoppas att oturen är över.

Har följt tråden och hållit tummarna för er.

Hoppas nu att konvalecenten går bra och att hoven läker ut som den ska.

Tack!

Det börjar kännas lite småtungt nu. Är jag helt inkompetent eller varför bli denna hästen skadad stup i ett och ingen annan av de hästar jag har/haft?

Aha. Hade missat detta. Där ser man. Usch, vilken otur ni har. :cry:

Vissa hästar är olycksfåglar hela livet. Jag äger också en. Det är bara att kämpa vidare. *tröstkramar*

Om det nu är en hålvägg- varför reagerar den på böjprov:confused:

När min har haft höga hovbölder har hon heller inte reagerat för visitertången. Däremot har man enkelt kunnat hitta dem i kronranden 1-2 dagar innan de ska till och spricka. Börjar man trycka med tummen bak vid ballarna och sedan fortsätter längs med hela kronranden så brukar det bli väldigt tydligt (när det är nära) var den är på väg. Sist jag hade en sådan så tog det 14 dagar innan den kom upp och flertalet hovslagare- och vet.besök.

Däremot så låter det ju lite konstigt att hon är ren nu. Men å andra sidan så kan det ju hända också vid böld.

Hoppas att det bara är en böld!

Ja det känner jag igen, tyvärr, och dessutom känner jag igen att de kan komma och gå tyvärr, dvs gå tillbaka för att sen återkomma och spricka i kronranden. Det kan om man har otur ta tid innan man är av med bölden.

Rumpnissen: Såg nu att du fått diagnosen, :cry: Vad tråkigt! Vilken otur ni har haft:(

Håller tummarna att det ordnar sig för er! Heddan är också konvalecent för tillfället.:( Det är roligt nästan jämt med hästar...

Om det nu är en hålvägg- varför reagerar den på böjprov:confused:

Jag tänker att smärtan (som smärta ofta gör) liksom fortplantar sej i benet, när man rör benet, precis som vid hovböld då de också kan reagera på böjprov. Det gjorde en gång i världen att min dåvarande häst fick oförtjänt boxvila gnm vet, innan jag ifrågasatte dennes diagnos och åkte in ett par dagar senare. Nej det var inte kotledsinflammation som h"hemmaveterinären" lättvindigt påstod efter böjprov, utan hovböld.:cool:

Det var länge sen, jag hoppas man är lite mer noga innan man diagnosticerar kotledsinflammation idag........

Den gick nästan upp i kronranden och enligt hovslagare på klinik kan det då öka smärtan när man pressar ihop lederna (hov och kronled).

Tack. Jag hoppas bara att vi blir besparade på hovrotation och att hästen får hålla sig frisk sedan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat