Plötslig hälta - Fång? Fraktur? Vrickning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 6 898
Sv: Plötslig hälta - Fång? Fraktur? Vrickning?

*delvis KL*

Vad som hände? Jag vet inte, faktiskt. :crazy: Hon skoddes om och hovis tittade på hovarna och benen utan att finna nåt ovanligt. Kort därefter blev hon bättre, men reagerade fortfarande med några stegs hälta när hon trampade på grus eller kottar eller dylikt. Men på gräs gick hon som tåget.

Åkte till ett tornerspel och red en helg, det gick kanonbra. Det var på gräsbana förvisso, men hon reagerade inte konstigt på någonting. (Och tornerspel går i full galopp.) Åkte på ytterligare ett tornerspel och det gick också kanonbra. Kom hem och red som vanligt, varpå pållan återigen "trippade till" när hon klev på småsten eller liknande. Och så har hon hållit på hela hösten - går kanonbra på gräs och grus som inte har för stora stenar, men då och då haltar hon något steg ungefär som man själv gör om man går barfota och trampar på nåt vasst.

Hovis har kollat henne igen och jag har rådfrågat veterinär, men ingen har hittat nåt. Jag tänkte ett tag att jag borde röntga, men i samma veva började jag träna inför jaktsäsongen och hoppar gör hon helt utan bekymmer. I lördags red vi jakt i Stockholm med hinder uppåt en meter och hon tuffade på helt obehindrat. Så om det är nåt slekettalt, som en hovbensfraktur, borde hon inte protestera i hoppningen då? Borde inte hältan vara mer konsekvent och inte bara nåt steg då och då när hon går på grovt grus t.ex.?

Jag har sökt orsaken i strålfårorna, men har inte hittat nåt sår eller annat. Och man kan sticka ner en hovkrats i fårorna och "leva om" ordentligt utan att hon reagerar. Så jag står lika frågande nu som i somras - kanske ska hon röntgas i alla fall? Inte vet jag, men det låter ju knasigt att hon gärna hoppar så pass rejäla hinder om hon har en fraktur eller lös benbit eller nåt sånt. Eller?

Förtydligande; hon har inga gallor, ingen puls och inga svullnader. Någon hovböld har inte synts till heller.

Ibland läker hovbölder ut av sig själv, dessvärre har hästen haft rejäljt ont under tiden. tills det läkt ut. Kom ihåg att altid uppsöka veterinär eller hovis så fort det är något...

:bow::bow::bow:

Satt precis och undrade över allt detta väntande?
Ringa hovis, ha is i magen, inte veta...
Blir min häst halt och jag inte ser en direkt förklaring till det (öm efter verkning t.ex), så ringer jag min veterinär. Direkt, på stört!
Om vet. sedan efter min beskrivning tycker att jag kan vara lugn ett tag, så väntar jag såklart. Men jag vill alltid rådfråga vet. först!

Eller en osedvanligt bra hovis, förstås :angel:

Jag har rådfrågat veterinär, men denne har inte kunnat ge nåt svar på varför hon reagerar ibland i skritt på smågrus men inte i full galopp på gräs. Det finns liksom ingen rim och reson. Hon är inte varm (längre), inte svullen, inte öm för tryck, nada.

För övrigt är hovslagare oftast bättre på att hitta skador eller andra problem i hovarna än t.ex. distriktarna är. (Och det är bara distriktsveterinärerna jag har att välja på här.) En röntgen är förstås ännu bättre, men det har ju varken hovis eller distriktaren så jag ringer hellre hovis om problemet tycks sitta i hoven.

Nu har flera hovslagare tittat och lyssnat på problemet utan att hitta nåt och veterinären jag frågade har inte heller hittat nåt, så nästa steg är röntgen. Men om problemet är skelettalt så borde hon väl rimligen inte gå med på att delta i en jakt? (Jag frågar för att jag vill veta, om nån har varit med om att en häst hoppat terränghinder med fraktur.) Hon hoppade ju helt klanderfritt på hinder uppåt en meter.

Vill nog påstå att min hovis är osedvanligt bra ;), i alla fall enligt andra hovslagare som känner honom. Det borde väl betyda nåt? (Jag menar, man vill väl inte promota någon annans företag om man själv är lika bra?)

Just sulömhet är det som jag har tippat på hela sommaren, men hon har ju inte varit öm på det sättet förut så jag vet inte. Men jag har sett att en strålfåra är djupare än de övriga, på den hoven som hon reagerar på när hon trampar på grus. Hovis sa att det är rätt vanligt att det kan samlas smuts i småsår i strålfåran om det en gång uppstått ett sår. Ungefär som hälspricklor för oss, de gör förbenat ont och läker ibland rätt långsamt, men de syns knappt.

När jag tänker efter så gjorde jag ett experiment på ett tornerspel i somras; jag la ett förband runt hela hoven med blöt bomull mot sulan, efter att ha sprejat hela sulan och strålen/strålfårorna med sårspray. Dagen efter reagerade hon inte på samma grusväg som hon gjorde kvällen innan. Men jag kunde inte fortsätta med förbandet för hon kom på hur hon skulle ta av det. Får se om hon blir bättre nu när hon stallas in nattetid om ett par dagar, och får stå i torr box nästan halva dygnet menar jag.

Hon reagerar ingenting för visitertång? Sulan sviktar ingenstans?

har ni provat sko med sulor?

Jag förstod att du rådfrågade både hovis och vet. efter ett tag, jag kanske bara missförstod när du gjorde det?

Antingen så är jag bara ovanligt fjollig med mina hästar :p, eller så har jag haft helt fantastiska veterinärer som jag litar blint på- och som hästägare är det så mycket skönare att bara ringa upp veteterinären som man vet är störtduktig, fråga, få ett svar, och sen bli lugn... alt. bli ännu oroligare och kalla ut vet ;) (Ja, eller hovis då, om man har en sån bra som du har. Hade också en sån innan jag flyttade, det är guld värt)

tråden är nästan 4 månader gammal så jag antar att Ts har gjort vad h*n kunnat för hästen.

Ja. Det förstår jag också. Det har jag dessutom förtydligat.

Jag svarade på "vdb"'s inlägg, och skrev bara att jag tyckte att det var konstigt att TS inte ringde till vet. det första hon gjorde.

Har inte påstått att hon inte gjort vad hon kunnat, jag bara undrade varför hon gick till väga om hon gjorde, eftersom jag är van att rådfråga min vet. så fort ngt händer som jag blir orolig för. Och jag fick svar av TS. Så, no harm done?

Nej, hon reagerar inte på tryck mot sulan, strålen, strålfårorna, ballarna, nada... Men hon ska skos igen alldeles snart och då får hovis kolla igen, för tredje gången, och besluta om vi ska prova sulor eller inte. När jag red idag så märkte jag inget förrän precis innan jag började varva ner, då klev hon på en liten sten och haltade i två steg och sen var det bra. :confused:

Dessvärre så har jag nästan bara haft otur med veterinärer. De som jag har tyckt om och som har kunnat ge bra svar har flyttat alldeles för långt bort. :( (Typ, Norge!) Nu har jag i princip bara distriktarna att förlita mig på, och även om jag inte tycker om att döma folk på förhand så har jag träffat på en, möjligen två, distriktare som varit bra på hästar. Lyckligtvis är min hovis väldigt bra på det han gör istället, så när det gäller hovar så ringer jag hellre honom först.

Men som sagt, det enda som är kvar att göra om hon inte blir bättre - förutom att sko med sulor som Alexandra_W tipsade om - är ju att röntga hoven och det kan varken distriktarna eller hovis hjälpa mig med.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 418
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 352
Senast: Ida94
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 886
Senast: Josofinito
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka