Plötslig dövhet på hund?

MrsScabtree

Trådstartare
Existerar det något sånt? Jag har lämnat jycken hos föräldrarna över helgen för att åka iväg en sväng och fira svärfars födelsedag. När jag ringer mamma imorse för att fråga hur det går säger hon mycket allvarligt och smått hysteriskt att hon tror att hunden är döv. Tilläggas bör att han inte var det minsta döv när jag lämnade honom hos föräldrarna igår (fredag) innan vi åkte. Jag påpekade att jag trodde att han var disträ bara och att jag tyckte det vore oerhört konstigt att hunden skulle blivit döv "bara sådär". Men nej, hon insisterar-han är döv. Imorgon ska jag hämta hem honom och jag har fortfarande lite svårt att tro att han skulle blivit döv på en sekund, men imorgon får vi se. Jag kanske ska skriva att han var oerhört olydig senaste promenaden jag gick med honom-dock betedde han sig då precis som han gör när det är löptikar i trakten, dvs sitter fullkomligt fast i marken och omvärlden existerar inte ungefär-när vi kom bort från den platsen han var som värst på var han som vanligt. Men enligt mamma och min syster är han döv sen jag lämnade huset ungefär.

Nu vill jag höra vad ni tror, jag har googlat och hittar ingen info om något sådant "fenomen".

Sv: Plötslig dövhet på hund?

Öroninflammation?

Annars låter det troligare att det är selektiv dövhet.. Hur upptäckte din mamma att hunden är döv? reagerar den inte på plötsliga ljud eller är det när din mamma försöker påkalla uppmärksamhet som den inte lyssnar? Din mamma kanske inte är så intressant?

Öroninflammation?
Hör dom illa då? Möjligheten finns ju..han verkar dock pigg..men det kanske inte harmed saken att göra?

Annars låter det troligare att det är selektiv dövhet.. Hur upptäckte din mamma att hunden är döv?
...vad är selektiv dövhet?:o

Tja..ang hur det urrartar sig har jag fått höra både sådant som kunde tyda på dövhet och annat som jag inte alls tycker tyder på det.

Exempel ett är att när hon kom hem från sin granne och sprang förbi henne i trappan för att sedan springa tillbaka och hälsa på henne.
Sen kommer han och fjäskar oerhört för mig då han nyss fått en tillsägelse för att inte ha lyssnat på "stanna" och "varsågod" innan han springer upp för trappen. Det är ett kommando han alltid får av mig hemmavid..men eftersom att dom kommandona inte existerar hos mamma och pappa har han gjort så otaliga gånger innan vilket jag inte tycker förklarar saken.

Exempel två som är det "tydligaste" i min mening är när min syster kom hem till mamma och pappa för att hämta sin son som dom har passat. Då hon går upp för trappen pratar hon med hunden som inte ger henne någon uppmärksamhet för än han ser henne i ögonvrån. Då blir han glad och hälsar på henne.

reagerar den inte på plötsliga ljud eller är det när din mamma försöker påkalla uppmärksamhet som den inte lyssnar? Din mamma kanske inte är så intressant?

Har inte fått något direkt svar här-och mamma är inte intressant enligt min hund om hon inte har mat i näven...det är därför jag känner mig så kluven. Han har blivit extremt mattekär på äldre dagar och är väldigt fäst vid mig och ibland min sambo-andra kan då vara väldigt ointressanta...

Jag tror inte riktigt på att han är döv..men man kan ju inte låta bli att fundera när dom hemmavid fastställer att det är som det är.

Selektiv dövhet är enormt vanligt förekommande, framför på hundar i könsmogen ålder och senare på äldre dagar :p

Det betyder helt enkelt att han lyssnar på det han vill höra bara. Resten skiter han i.

En av våra Schäfrar drabbades av selektiv dövhet när han pensionerades från sitt liv som tjänstehund. Helt plötsligt så kunde gamla gubben inte aaaalls höra inkallningen - han som 3 veckor tidigare fortfarande var i full fart på jobbet och hade en extremt bra lydnad ;)

Min hane här hemma lyssnar bara när han själv vill vissa dagar. Då tittar han inte ens på mig/andra om man ropar något han inte vill höra.. Okunniga skulle säkert kunna gissa på att han är döv då, eftersom han är helt inne i det han gör. Luktar efter en löptik exempelvis. Då kan en långtradare köra förbi utan att han hör det..

"Skönt" att höra. Något säger mig att det är precis vad den här herren har haft för sig när han varit på kravlös weekend från matte.
Hemma hos päronen behöver man oftast bara se söt ut nämligen för att få sin vilja igenom :angel:. Nu ska jag inte ropa hej för än jag kommit över bron..imorgon ska jag göra några "experiment" så ska vi se vad herrn har för sig. Återkommer!

Tappa ett gäng kastruller i golvet. Reagerar han då är han inte döv:-)
Jag tror som du, att det inte är så intressant att lyssna på regler när han är där helt enkelt. Har de testat att ropa "Kooooorv!"?

Hur har det gått?

Ja, nu kommer lite uppdatering!

Igår kom jag hem och märker nog vad syster och mamm har menat. För hunden blir hemskt överaskad när jag plötsligt dyker upp och beter sig allmänt förvirrat och verkar nästan lite slö eller ruggig?
Hursomhelst kvicknar det till i blicken när vi ska klä på oss och åka hem till oss..och jag passar på att expeminentera när vi går till bussen. När han inte ser mig kommenderar jag tex sitt, ligg och säger saker som "titta där"-och jo, jag får reaktioner och han lyder utan att jag behövde skrika och gapa.

När vi hoppat av bussen lyder han också, men jag märker att han vrider på huvudet ovanligt mycket som för att lokalisera vart ljuden kommer ifrån. När vi kommer in ser jag att han är lite geggig i örat och det är irreterat..öroninflammation? Idag har jag bett sambon som passar hunden att experimentera lite. Bla har han smällt ihop en bok bakom hunden som for upp och höll på att skita på sig ( oops:angel:) trots att smällen inte var vidare hög. Han verkar dessutom lyda bra på promenaden.

Kort och gott-han hör men något fuffens är det. Imrogon ska vi till veterinärenb klockan 16 bara för att konstatera att det inte är något-eller att det är något.

Återkommer igen!

Det är fullt möjligt att det är något fysiskt fel. Jag känner faktiskt till en katt som blev totalt döv på ena örat för det var totalt igensatt med öronvax (antagligen både jästsvamp och bakterier i farten också). Katten gick halvdöv väldigt länge, en mängd veterinärer missade den enorma bollen med kort djupt nere i örat.

Till slut hittade en veterinär bollen och ägaren kunde efter dagligt masserande och droppande med Fucidin få ut skiten. Katten blev då vansinnigt rädd av att helt plötsligt höra på örat igen.

Idag har jag bett sambon som passar hunden att experimentera lite. Bla har han smällt ihop en bok bakom hunden som for upp och höll på att skita på sig ( oops:angel:) trots att smällen inte var vidare hög.

Ta det lite lugnt med testandet. Vissa hundar kan få riktigt ont av höga ljud när de har öroninflammation.

Ta det lite lugnt med testandet. Vissa hundar kan få riktigt ont av höga ljud när de har öroninflammation.

Det är slut med det nu, men vi var tvugna att göra någonting för att se om han ens reagerade på ljud-även "överaskande" då man aldrig vet om han lyder av andra anledningar. Man har ju själv haft öroninflammation ett par gånger..och jag måste säga att det är nog det värsta jag varit med om i smärtväg. Stackars min lilla farbror! Nu kommer jag gå och grubbla tills undersökningen är klar imorgon.:(

Precis sådär blev det med min Chow hane. Plötsligt så verkade
han ha svårt att lokalisera var ljud kom ifrån och stundvis verkade
han höra riktigt illa. Hos veterinären kollade öronen, Vet såg lite
kladd där i men tyckte att det var märkligt att det påverkat
honom såpass. Men hon sade att det iofs låg mot trumhinnan
så kanske att det kunde påverka mycket ändå. Precis innan
hon skulle gå till andra patienter så sade hon "jag tar en titt
i munnen också" och tur var väl det! För längst inne på vänster
överkäke så var det en liten fraktur på innersta kindtanden och
när hon tryckte runtomkring om lite var. NU förstår jag
verkligen att han är påverkade sade Vet för detta gör ONT
och det är inte alls ovanligt att det "går upp i" örat och påverkar
hörseln som det gjorde på min hund. Vi fick antibiotika i tablett
form, droppar för öronen och dagen efter sövdes min hund
och tanden opererades ut. Kindtänder sitter djupt på hund,
rötterna går ner i käkbenet och dom fick fräsa bort tanden.
Så inte konstigt att detta påverkat min rara Chowpojke!

Uppdatering!

Nu har vi varit hos vetten igår och kikat i herrns öron. Han har ju hört i två dagar nu, och allt veterinären kunde hitta var en vaxpropp i ena örat. Det andra kunde hon inte förklara. Jag får mao tro på en blandning av selektiv dövhet och vaxpropp. Slutsats= slutet gott, allting gott!

Han börjar väl bli till åren och tycker sig att rätt att sålla bland det som sägs... ;) Vem kör med en pankis liksom?

Hur gammal är din hund?

Min gammelman fick selektiv hörsel någon gång runt 11-12 års ålder så när stackaren fick öroninflamation så fattade jag inte först att han inte hörde på riktigt:(

Nu har han dock blivit valp igen:angel: han blir 13 år i maj och sedan valpen kom hem för fem månader sedan så har han blivit ung på nytt:love: ingen selektiv hörsel här längre;) nu har han ju en STOR uppgift att fostra lillkillen:rofl: han visar såååååå gärna hur man ska bete sig så att matte blir nöjd:love: sen att man kan reta lillen så att matte säger till lillen när han skäller är ju så kul:angel:

Underbara underbara djur:love:

Han börjar väl bli till åren och tycker sig att rätt att sålla bland det som sägs... ;) Vem kör med en pankis liksom?

Ja..och matte som han annars lyder som smort får skylla sig själv som inte tränat någon lydnad på säkert en månad:o ..det märks ganska så väl:angel: . Är man hemma hos föräldrarna där man bara behöver se söt ut för att få en godis..jaa...då kanske man inte behöver lyssna på dera övriga dravel heller:D.

Hur gammal är din hund?

Min gammelman fick selektiv hörsel någon gång runt 11-12 års ålder så när stackaren fick öroninflamation så fattade jag inte först att han inte hörde på riktigt:(

:

Han är 12! Valpig här också, far i skogen som en tok och är i sina bästa år skulle jag vilja påstå:D . Den här förändrades dock när den andra hunden gick bort, han ville visst ha matte för sig själv;).

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 471
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 069
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka