Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?

L

lacessere

Den 29 augusti kom en liten hingstunge till världen, helt oväntad.
Det är nämligen så att mitt sto tydligen blivit tjuvbetäckt. Vi anade något tidigare så gick till veterinär som sa att hon var skendräktig (gjorde ultraljud och kände). Därför har jag ridit på, lugnt eftersom hon är så ung och eftersom hon fick föl förra året också. Fölningen gick bra och båda är friska, trots allt. Och lillkillen är helt underbar, men vääldigt pigg och busig! :love:

Hur som helst, hur ska jag på bästa sätt ta hand om den lille krabaten och hans mor?
När kan jag börja rida lugnt igen?
Hur ska jag hantera fölet?
När kan/bör han kastreras (pappan är icke-godkänd ettårshingst, troligtvis..)?

Jag är tacksam för alla vettiga svar!
Andra behöver ej göra sig besvär.

(Ändrade trådnamnet --> slarv! Jag vet faktiskt att det heter ett föl. (; )

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?

Nämen oj, grattis till en frisk krabat!
Har du möjligtvis några bilder?

Tack så mycket! :)
Det var en evig tur att allt gick som det skulle trots allt.
Bilder finns på sallberglina.zoomin.se --> Galleri --> One of a Kind.

Finns också lite mer att läsa där. Jag är inte så bra på allt detta med datorer, men jag hoppas att du tar dig tid att kika lite.

Gud vad söt han var :love:
Vad kan det tänkas vara för pappa, vad är 1åringen för ras/stam?

Aaahhh....den góbiten behövde man inte sockra på. Gillar täckningen...:love:

Aaahhh....den góbiten behövde man inte sockra på. Gillar täckningen...:love:

Ja han ser mycket speciell ut. :)
Och det är han ju också (såklart).
Läste ni den lilla historien om honom som jag pulat ihop på min hemsida? :)

Åååh va kul! :D och seriöst, skiiiiiiiiitfint föl! :laugh:

Grattis till Fölisen!
Börja hantera fölet med en gång lite försikigt att den lär dig att du tar på den på ben hovar i mungipan (för fram tida avmasking o bett kommer så småning om att var där) och klappa den över hela kroppen. Lyft lite försiktigt på hovarna och vänj den med grimma och att den blir ledd och så småning om sitter fast. Lycka till!

Gud en sån underbar liten kabrat! :) Han va jätte fin!
Hoppas allt går bra.

Reagerade bara på att du sa att du red lugnt.. Men i galleriet tävlar du lokalt när hon är väldigt stor? Strunt samma, det va inte det tråden handlar om!

Gud en sån underbar liten kabrat! :) Han va jätte fin!
Hoppas allt går bra.

Reagerade bara på att du sa att du red lugnt.. Men i galleriet tävlar du lokalt när hon är väldigt stor? Strunt samma, det va inte det tråden handlar om!

Ja, som jag skrev så sa veterinären att hon inte var dräktig - så vi red på som vanligt, på den nivån hästen låg med sin ringa ålder. Jag red två timmar innan födseln också. Modern var aldrig speciellt stor och hon visade ingenting. Jag hade stenkoll på allting!

Med tanke på hur andra hade ridit henne i den situationen så red jag LUGNT. Andra har frågat varför jag inte tävlat högre, tränat oftare o.s.v. För detta sto har enorm kapacitet.

Dessutom är det ju helt naturligt för en häst att röra sig innan och strax efter födseln, men jag förstår vad du menar.
Allt blev väldigt konstigt. Men veterinären ska allt få höra sitt så fort han kommer tillbaka ifrån sin semester, så att detta inte upprepas.

Vad roligt att ni tycker om honom! :)

har var verkligen jättefin. :)

som de andra säger, vänj honom vid dig och att du tar på honom. ingen press, bara glatt och snällt. du har många år på dig att lära honom nya saker, så en sak i taget!!

lycka till!!!!:bump:

Grattis (eller vad man ska säga ;) )!

Jag fotade ju dig och Bellona på hoppningen i Tuna i juli. Inte förrän jag nu kollade på bilderna igen ser jag att hon är lite rund på dem.:o

har var verkligen jättefin. :)

som de andra säger, vänj honom vid dig och att du tar på honom. ingen press, bara glatt och snällt. du har många år på dig att lära honom nya saker, så en sak i taget!!

lycka till!!!!:bump:

Det är redan påbörjat. Har tagit på hela kroppen, borstat, lyft ben och lett i grimma+grimskaft. Får stanna där ett tag nu innan vi börjar rida, då blir nästa steg att kunna vara ensam kooorta stunder. :)

Grattis (eller vad man ska säga ;) )!

Jag fotade ju dig och Bellona på hoppningen i Tuna i juli. Inte förrän jag nu kollade på bilderna igen ser jag att hon är lite rund på dem.:o

Ja det var det. :) Men runda blir de ju av skendräktighet med, som vet. sa att det var..
Och allt gick ju bra!

Förresten så såg jag att du tagit en bild på Falstaff. Har du något att säga om den hingsten?

O gud vilken söt en! Jättetuff teckning!

Ja, som jag skrev så sa veterinären att hon inte var dräktig - så vi red på som vanligt, på den nivån hästen låg med sin ringa ålder. Jag red två timmar innan födseln också. Modern var aldrig speciellt stor och hon visade ingenting. Jag hade stenkoll på allting!

Med tanke på hur andra hade ridit henne i den situationen så red jag LUGNT. Andra har frågat varför jag inte tävlat högre, tränat oftare o.s.v. För detta sto har enorm kapacitet.

Dessutom är det ju helt naturligt för en häst att röra sig innan och strax efter födseln, men jag förstår vad du menar.
Allt blev väldigt konstigt. Men veterinären ska allt få höra sitt så fort han kommer tillbaka ifrån sin semester, så att detta inte upprepas.

Vad roligt att ni tycker om honom! :)

Vilken härlig liten unge:love:, och den är ju sabinofärgad:bump: (måste väl betecknas som det?)

Kan ta den om du vill:angel:

Ha inte dåligt samvete för att du inte visste, vi köpte en sån liten "surprise" som unghäst och det blev en underbar d-ponny. Mamma var irländsk korsning som importerades för hoppning på högre nivå och tävlades flitigt (och det var inte LC-nivå heller.....). Blev fet, bantades utan resultat:cool:
Så en dag låg fölet där, stoet var tjuvbetäckt på gården (troligen av fullblodshingsten av fölis egenskaper att döma:love:)innan exporten. Hon kom att bli en lika bra hoppare som mamma och verkade aldrig ha farit minsta illa av att inte "upptäckas" förrän hon tittade ut:o

Inte jag som tagit bilden på honom, och jag törs nog inte uttala mig något om Falstaff, eftersom jag inte stött på någon efter honom (av vad jag kommer ihåg...). Men här är en tidigare tråd med folk som har mer erfarenhet av hans avkommor:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=687945

Bara han inte blir skimmel.... Han är gudomligt söt o unik.

Du har väl hört ordspråket att "har den 3 vita ben rid den själv" :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka