Plocka upp saker

Kalaspinglan

Trådstartare
Tänkte lära min ointresserade RR att plocka upp saker från golvet och sedan ge till mig. En jättebra idé tyckte jag, men han stirrar mest och tar ibland upp föremålet, tuggar lite och släpper det på marken långt innan han kommer fram till mig.

Hur ska jag göra?

Följande finns hemma:
Klicker
Älgkött i små små bitar
Kamptrasa
Massor av lortiga strumpor på golvet :eek:
En uttråkad RR som fått för litet motion och stimulans idag (vaddå? vad är det för fel på att gosa i soffan?)
En gravid orörlig flodhäst (läs: kalaspingla)
 
Sv: Plocka upp saker

Först måste du få upp motivationen på honom. Om du ska använda godis, se till att han är ordentligt hungrig när du tränar. Om du ska använda beröm och kel, håll honom ifrån dig en längre stund innan. Eller hitta något annat han hemskt gärna vill ha.
Börja sedan med att berömma när han plockar upp "prylen". När det sitter så ökar du kraven och berömmer först när han närmar sig dig. Sedan ska han lämna prylen i handen på dig och får beröm först då.

Det tar tid att träna på det viset men den positiva sidan är att hunden får tänka själv hela tiden och klura ut hur han ska göra för att få det han vill ha, och det är väl främst hjärngympan du vill ha?

Har du pejl på hur man klickertränar?
Först måste du klicka in hunden så han vet att ett "klick" betyder = "godis på väg!". Då kan du sedan med klickern ge ett precist och exakt beröm direkt när hunden gör rätt, dvs sluter käkarna om den skitiga sockan (:crazy: ). Om han sen släpper sockan direkt för att gå till dig efter godisen så gör det inget. Efter ett klick följer ALLTID en godis. Sen gör du om det tills han fattar att "tar jag tag i den där så får jag godis".
När han sen gör det och inget godis följer så blir han förbryllad och börjar testa sig fram (förhoppningsvis) för att se vad mer som krävs. När han då gör rätt, dvs tar ett steg mot dig - klick!
Osv osv.
Tidsövande, tålamodskrävande men kul och nyttigt. Perfekt för en strandad flodhäst...! :angel: ;)
 
Sv: Plocka upp saker

TACK! På ett pedagogiskt sätt beskrivet - kan knappast bli fel. ..stackars vovve.. *S*

Han är klickertränad.. han slickar sig om munnen varje gång han ser den. :)
 
Sv: Plocka upp saker

Kul, tack! :p

Ja då låter det som om klickern är rätt metod att använda. Jag har själv lärt min hund att plocka sina leksaker och lägga i en plastback med samma metod, fast jag har en helt annan typ av jycke. Vissa dagar går det dock extremt segt, hunden verkar inte fatta något och är noll intresserad. Då är det bättre att lägga ner om man inte kan få upp motivationen på något sätt och försöka igen vid ett annat tillfälle.
Träna vid korta tillfällen och ofta (reklampauser på tv:n ;) )så fastnar det bättre och hunden slipper tröttna. Sluta alltid när han gjort rätt eller gjort framsteg. Ibland blir det dock två steg bakåt och ett steg framåt.
Så småningom när det sitter lägger du till ett kommando och tar stegvis bort klickandet.

Jag tycker det är skitkul att sitta och titta på min hund när hon hoppfullt står och blänger på mig och man verkligen ser hur hon tänker och sedan försöker med än det ena än det andra för att få sin godis...! :D Hon är av den kvicka sorten så ibland hoppar, rullar, snurrar, ligger hon död, vinkar och gud vet allt på tre röda sekunder innan hon till sist hittar "rätt".
 
Sv: Plocka upp saker

Hur du ska gå till väga är redan rätt välbeskrivet så det skiter jag i;)
Tänkte bara säga att det är ett roligt trick som går att varriera i det oändliga. När jag ska städa hemma hjälper min rottis mig att plocka upp grejer från golvet. Tappar jag något så plockar hon upp det, hon hämtar tidningen och min morrgonrock på morgonen, sitt koppel matskål osv. Allt med samma grundprincip. Har även utvecklat det till att lämna över till annan person (ge tidningen till husse osv)
mycket användbart men med risk för att matte blir lat:D
 
Sv: Plocka upp saker

Det var det roligaste jag läst på länge ! Precis så är min hund ! Kan man göra nåt för godis, hon gör ligg-sitt-ligg-sitt i rekord o allt annat hon kan komma på o det är jättekul att se henne för hon är så energisk o det går rasande snabbt, vinka o high five skitkul är det !!! Skrattorgie:bump: Hon hämtar husses strumpor o ger till mig utan protest ! Det roligaste är när vi ska handla mat då piper hon när vi kommer fram till affären för hon vet att hon kommer ut då o får sniffa på de delika lukterna på gräsmattorna runt omkring. (givetvis tar vi upp bajs om det behövs) Hon vet precis när jag ska till stallet, hon blir alldeles tokig, så hon får följa med så klart.Så himla go hund som är kärleksfull o leksen om det bjuds på lek.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp