Plegicil och avmaskning??

Alexandra_W

Trådstartare
Donnan ska avmaskas nästa vecka egentligen. Dock så åkte hon på boxvila i torsdags, och får därför pleg varje morgon för att hjälpa henne hålla sig på mattan lite.

och där nånstans ringde det en klocka att jag läst/hört ngt om att pleg interagerar med en hel del andra preparat, inkl avmaskning.

Kollade i Fass, och mycket riktigt.
Ur FASS:

Interaktioner
Fentiazinderivat kan interagera med ett flertal farmaka, bl a muskelrelaxantia, t ex suxameton, avmaskningsmedel och insekticider av typ organiska fosforföreningar, piperazin, analgetika och narkosmedel.

Mina frågor är alltså:

Kan det interagera med alla maskmedel eller bara vissa typer? (Tänkt använda moxidectin)

Hur länge efter senaste dos pleg kan man avmaska?

VAD kan hända om man 'blandar'?

Sv: Plegicil och avmaskning??

De macrocykliska lactonerna, dit Moxidectin hör, påverkar upptaget av många läkemedel. Lustigt nog kan jag inte se att det står i fasstexten på nätet!? Vissa läkemedel tas upp effektivare i kroppen när den förbehandlats med Makrocykl. lactoner. Det kan alltså bli överdoseringseffekter. Om det rör Plegicil vet jag inte men det är inte otänkbart. HH

Jag kikade ju på Cydectin, och där står INGENTING om att det interagerar med någonting (exvis plegicil), kollat på de andra medlem med - nix. Där jag började fundera, om det typ gällde gamla avmaskningsmedel eller bara av vissa typ, iom attd et står i plegiciltexten.

Sen, det står inget om VAD som händer, hur länge man ska vänta etc. Och sånt brukar ju också stå i fass, t ex att man ska vänta Y timmar innan man ger X medel om de fått Z medel

Så, jag blev mest förvirrad och vet nu varken ut eller in om jag törs avmaska donnan eller ej? Inget kul med korsreaktioner, samtidigt är det inget kul med maskjävlar i hagen heller..

När jag ahde en häst som fick plegg så sa vet att jag skulle vänta 2 veckor med o avmaska

Ingen kritik alls, men jag skulle vilja veta mer exakt VARFÖR din vet gav den rek t ex? För en del veterinärer tycker/påstår ju saker som är uppåt väggarna, de är ju inte mer än människor, och alla är inte så uppdaterade.

Det som gör att jag funderar är att det slog mig att jag ALDRIG blivit tillfrågad 'när är hästen senast avmaskad?' inför att veterinär gett pleg av någon anledning. Inte heller på den tiden när pleg fanns i flytande flaska, eller när jag fått vetranquil utskrivet har det nämnts ett ORD om avmaskning (ch vad gäller vetranquil kan man inte läsa sig till det i fass heller). Måhända att interagerandet bara gäller vid i.m. eller i.v tillförsel kanske? Men inte heller när vet sprutat pleg eller när jag *viskar* fått ut plegg för injektion, har det undrats om avmaskning? Eller varnats för att avmaska för nära inpå?

Ring och prata med en veteriär kunnig i ämnet så slipper du oroa dig! :)

Jodå, jag ska fråga hemmavet imorgon när han är här för att vaccinera och kolla tänder. Men Buke är ett bra ställe att stilla nyfikenheten på, och få 'flera sidor' av myntet.

Min vet frågar alltid när jag avmaskat om han ska ge plegg dock. Vet inte hur andra veterinärer gör.
Enl. min vet så ska det vara nån substans i plegget som inte går ihop med avmaskningsmedel.

Mm, det finns säker de som gör det. Frågan är ju varför inte fler/alla gör det?

Dvs rent teoretiskt, är det din veterinär som är ouppdaterad och 'kvar i det gamla', eller är det min veterinär som har taskig koll? (nu är det ju inte bara en som inte frågat, men skitsamma)

Det som är himla svårt att veta, och därför det vore kul att få veta VAD det är som gör att man inte ska och vad som kan hända. Får se vad min hemmavet svarar imorgon (han har aldrig gett plegg, så jag vet inte om han skulle fråga eller ej)

Det som är aktuellt är organiska fosforföreningar som fanns i gamla tiders avmaskningsmedel och i vissa antiparasitära medel. Alltså finns ingen alvarlig interaktion mellan pleg och dagens avmaskningsmedel, men en avmaskning påverkar alltid hästkroppen... är det viktigt för dig att göra avmaskningen nu när hästen har boxvila? Kan du vänta med avmskningen till dess att boxvilan är över är det säkert bättre för din häst i flera avseenden.

Ska bli kul o höra vad din svarar, det kan vara så att min är gammalmodig eller nått:p

Det som är aktuellt är organiska fosforföreningar som fanns i gamla tiders avmaskningsmedel och i vissa antiparasitära medel. Alltså finns ingen alvarlig interaktion mellan pleg och dagens avmaskningsmedel, .

Nej, det är inte den mekanismen som är aktuell här. I stället påverkar de makrocykliska laktonerna ”inpumpningen” av många läkemedel över membraner, t ex i tarmen, blodhjärnbarriären mm.

Det påverkar också läkemedelseffekter på andra sätt.
Experiment görs bla för att se om cancertumörer som blivit resistenta mot ett cellgift kanske kan bli känsliga igen med tillägg av ivermectin. Men, återigen, jag vet inte om Plegicilomsättningen påverkas. (Dock har väl pleg en egen anti-maskeffekt?)HH

Det som är aktuellt är organiska fosforföreningar som fanns i gamla tiders avmaskningsmedel och i vissa antiparasitära medel. Alltså finns ingen alvarlig interaktion mellan pleg och dagens avmaskningsmedel, men en avmaskning påverkar alltid hästkroppen... är det viktigt för dig att göra avmaskningen nu när hästen har boxvila? Kan du vänta med avmskningen till dess att boxvilan är över är det säkert bättre för din häst i flera avseenden.

Vänta till efter boxvilan går, det är inte idealiskt men det går (hennes kompis ska ju avmaskas samtidigt, men det går ju att låta dem ha lite olika intervall). Men plegdosen fortsätter ju efter boxvilan. Slänga ut den där i stor/större hage opleggad är att radera ut hela boxvilan liksom då det kommer bli ett sällan skådar rejs då. Så hon kommer fortsätta få pleg även när hon ska ut i lite större hage, och då vill jag definitivt att hon ska avmaskas.

Men det blev väldigt knas, för precis som dus äger blir det 'mycket på en gång' med avmaskningen nu. Men är ju svårt att styra hur/när de små liven tänker ställa till det =/

*KL*

Ingen fara alls sa hemmavet, det är/var de gamla avmaskningsmedlen som var just organiska fosforföreningar. och så nämnde han namn på ett sånt (och la till att 'det var jäkla bra, förutom då att vissa hästar råkade dö av det..' :devil:

Men var absolut ingen fara att avmaska med vilket som helst av de avmaskningsmedel som förekommer idag (inte de receptfria iaf, vi pratade inte specifikt om de andra, och iom att jag inte bett honom om ngt recept så antog han nog det var en vanlig rutinavmaskning, vilket det ju är med)

Är du fortfarande osäker så kontakta tillverkaren för både plegicil och det avmaskningsmedel du funderat på att använda. Där kan du få klara besked på hur det är resonerat, och exakt vilka substanser som interagerar, och hur. De har tillgång till medicinska studier, tester, biverknings och interaktionsdatabaser, veterinärer och farmacevter som kan hjälpa till att ge dig ett klart besked.

Nr till dem brukar stå på förp/instruktionsboken el. fass.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka