Plegicil finns inte mer?!

Cillen89

Trådstartare
Min häst är p.g.a shivering lite jobbig att sko och hovis vill gärna att vi ska ge honom något lugnande till nästa skoning.
Ringde min vet idag och hon skulle skicka in ett internet recept på Plegicil.
Och nu har jag läst lite om Plegicil och vad jag förstår så finns inte Plegicil mer, i alla fall inte som oral lösning? Stämmer detta?:crazy:

Sv: Plegicil finns inte mer?!

Om det inte kommit åter väldigt nyligen stämmer det. Vi har fått Vetranquil istället, men jag tycker faktiskt inte att det verkar 100 %, i alla fall inte på alla hästar.

Många år sen det försvann, så kom det inte tillbaka nyss så, som Lovisaeleonora säger.. Men vetranquil och sedalin är precis samma verksamma substans som plegicil, förutom att vetranquil är i granulat/pulver och sedalin i geleform.

Många år sen det försvann, så kom det inte tillbaka nyss så, som Lovisaeleonora säger.. Men vetranquil och sedalin är precis samma verksamma substans som plegicil, förutom att vetranquil är i granulat/pulver och sedalin i geleform.

Finns väl även Domosedan i gelform? Något du känner till?
Jag får nog minsann ta och ringa vet.

Min lilla pålle tyckte INTE om att skos heller. Så jag fick Sedalin utskrivet till henne.
Hon fick det i ca 1 år, sedan trappade jag ner på det för att till slut helt sluta med det.
Visst, fortfarande är hon lite orolig men det går utan Sedalin.

Jo, ganska nyligen kom domosedan i gelform, men det är annan verksam substans än plegicil/vetranquil/sedalin.

En bekant provade vid lastning, fungerade bra. Gick ur fort med.

Men jag är som dig, för stor respekt för domo, och vill inte gärna ge det 'själv' så. Däremot om vetranquil/sedalin inte fungerar så skulle jag kunna tänka mig att prova om det sas krävs sedering, men inte förstahandsval.

Jag gillar inte domo vid skoning generellt, vissa blir hemskans 'kittliga' och kring sig med benen av det har jag märkt?

Domosedan funkade bra på min kuse, lite för bra nästan. Gav så mycket som det stog att man skulle ge men ändå så somnade han nästan, så man behöver troligen inte ge lika mycket som står angivet..

Pratade med min vet idag och hon säger att det finns kvar som oralt på licens?! Så tydligen är hon fortfarande fast beslutsam att ringa in ett recept med Plegicil oralt till min häst :grin:

Men urk =/
Jag har fått Domosedan utskrivet som jag ska ge min häst när jag ska ta bort stygnen på hennes ben, hmm... Vill ju inte att hon ska somna :crazy:

Vi får domosedan i gelform utskrivet till en häst på jobbet som är svårskodd, funkar hur bra som helst!! Fick det han skull, och blev lagom seg. Tog ett bra tag innan det började verka bara! jag tyckte nog han var seg rätt länge efteråt faktiskt.

Pratade med min vet idag och hon säger att det finns kvar som oralt på licens?! Så tydligen är hon fortfarande fast beslutsam att ringa in ett recept med Plegicil oralt till min häst :grin:

Du tror inte hon menar vetranquil/sedalin då, men säger plegicil för det är enklare för djurägare att förstå? Det är ju samma verksamma substans liksom?

Domosedan funkade bra på min kuse, lite för bra nästan. Gav så mycket som det stog att man skulle ge men ändå så somnade han nästan, så man behöver troligen inte ge lika mycket som står angivet..

Efter att jag läst Era inlägg här så ringde jag veterinären som skrev ut Domosedan till mitt sto som är åksjuk, så tack för tipsen.
Vi ska på fölvisning på Lördag & tänkte testa detta, så hon slipper all denna ångenst inför transport åkandet. Vi ska prova en dos dagen innan så vi vet hur hon svarar på det.
Men jag vill gärna veta hur Era hästar svarade på det, dvs. hur lång tid det tog innan det gick ur kroppen. Min vet sa att man ska ge det en halvtimme innan.
Eftersom alla svarar så olika på lugnande, så kan det vara bra att få erfarenhet från andra som använt det.

Hon får inte vara påverkad då hon visas, skulle se ut om man blev tvungen att dra runt henne sovandes *ler* då hon ska stambokföras med.................haaa,haaa...............................

Senast ändrad:

Du tror inte hon menar vetranquil/sedalin då, men säger plegicil för det är enklare för djurägare att förstå? Det är ju samma verksamma substans liksom?

Ingen aning, blir ju spännande på fredag att se vad det är jag får :grin:
Jag sa till henne att jag läst att plegicil inte finns mer som oralt utan enbart som injektion, men nej, inte enligt henne.

Går man sedan i Fass så ser man att den enda pleg som numera finns ges som injektion.

Jag kollade på apotekets hemsida, hittade inte Sedalin/vetranquil, plegicil enbart som injektion och domosedan som gel och injektion. På FASS hittade jag inte ett smack ;)

Senast ändrad:

Att du inte hittar Sedalin/vetranquil på apoteket hänger just samman med att de är licens preparat och måste beställas.

Min pappa har en spruta oral plegicil liggandes i kylskåpet hemma i väntan på hovis, så det verkar ju finnas som oralt också. Är utskrivet av vet.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 239
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 415
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 941
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka