Sv: Pleasure och Hunter
*kl*
Personligen, och detta är min uppfattning o inget annat, så tycker jag inte man kan säga att en specifik hingst är pappa till de flesta bra wp/hus hästarna. IO tex har ett ENORMT antal avkommor, varav många är super och många är kass. Det är inte bara att ta den mest kända hingsten o tro att det blir kanon, inte ens IO passar på alla ston och inte alla ston passar i avel.
Men IO är en hingst som absolut har förtjänat sin plats bland stjärnorna på himlen. Framför allt som pappa till bra hingstar trots att han faktiskt är chryptorchid. Trots det hade jag inte valt honom till alla ston även om jag hade haft råd.
Men absolut till några, eller ännu hellre någon av hans söner idag beroende på vilken som passade bäst!
De som har format pleasureindrustrin till vad den är idag är bland annat Zippo Pine Bar, Zippo Pat Bar, Barpasser (IO's farfar), The Invester (som bla har gett fantastiska stolinjer), Hotrodders Jet Set, Ima Big Leaguer (en son till Barpasser), Mito Commander, Sonny Dee Bar, Deck Of Stars, Scotch Bar Time (efter Sonny Dee Bar), Impulsions mfl.
Även Wiescamplinjerna från Skipper W återfinns i mången fin pleasurestam, kanske mest på mödernet.
En del hingstar har gett mer eller bättre hingstlinjer (tex IO) och en del har dominerat på stosidan (tex The Invester, Skipper W, Deck Of Stars) En del har både och.
Senare hingstar är bland annat Zippos Mr Good Bar, Zips Chocolate Chip (båda personliga favoriter som har gett lika mkt bra söner som döttrar), Invitation Only och hans söner, RL Best Of Sudden (i ropet nu, kommer ur Impulsions hingstarna som kommer ur Invester), Lazy Loper (också månadens smak), Blazing Hot (efter Hotrodders Jet Set), One Hot Krymsun (efter IO undan ett Hotrodder Jet Set sto), Dont Skip Zip och Zippos Old Gold (och mängder av andra ZPB söner) Impulsions söner, mm, mm -listan på bra hingstar kan göras hur lång som helst.
Många av dagens moderna och populäraste hingstar har halterblod på mödernet vilket är väldigt intressant. Vissa av hingstarna har gett bra både på HUS oc WP sidan, outstanding där är tex Invitation Only och One Hot Krymsun.
På huntersidan är IO en av de dominerande, mycket pga att han inte har fullblod i närmaste stammen och därmed är en perfekt outcross för fullblodsston. Numera finns det fler sådana tex Iron Age som inte är släkt med IO. Andra hunterhingstar att nämna är dock These Irons Are Hot som kommer ur Skipper W blodet, Artful Moves söner, Sky Blue Walker, Skys Blue Boy (och vidare söner), HBF Iron Man, Allocate Your Assets och samma här, massor fler o någon fyller säkert på.
Även hingstar som Zippo Pine Bar, Zippos Mr Good Bar och Skipper W linjerna återfinns dock i många hunterstammar.
Fullblod som återfinns i många hunterstammar är Nashua, Nasrullah, Nearco, Native Dancer mfl. (Finns några nyckelnamn till här men kommer inte ihåg dom i huvudet just nu)
Problemet är att det räcker inte att veta vilka namn som är kändast och para ihop lite hur som helst. Är man verkligt intresserad av stammar och avel så är det plugga som gäller. Sitta och kolla videos på både hingstar och ston, kolla live video från alla de stora tävlingarna och se vilka hästar man gillar, kolla upp deras stammar osv. Sitta och lära sig vad man gillar för typ av häst, och vilka kombinationer av blodslinjer som finns i just dom. Vad som är "golden crosses" och vilka linjer som ska undvika varandra.
En hobby med andra ord som tar ganska mycket tid, iaf om man som jag är nörd intresserad. Jag drar ut stamtavlor från AQHA's internetbas varje månad och studerar.
Om man ska avla så är det dock viktigt att man inte fastnar i vad som är populärt för dagen och "månadens smak" -utan verkligen lär sig varför vissa hästar är mer framgångsrika än andra. Och vilka som är hållbara, vilka som kan ridas av amateurer och vilka som behöver proffsträning året runt för att hålla sig på mattan. Vilka som kan tränas tidigt och vilka som mognar sent, fysiskt eller psykiskt, vilka linjer/typ av häst som förbättrar/försämrar andra linjer/typer. Hur man undviker för mycket inavel i en krympande genpol som quarterhästens. Ja och en massa andra grejer.
Men all info finns att hämta, överallt på internet och genom erfarenheter -andras och egna.