Pleasure och Hunter

M

Modigtjej

Jag är Väldigtr intresserad utav pleasure och Hunter.
Hur Ska en pleasure och en hunter häst se ut enligt er, hur bedömmer ni dom?
Hur tränar ni in gångarterna?

Sv: Pleasure och Hunter

Med den lilla erfarenhet jag har så har jag sett att, pleasure hästarna är högre i mankhöjd. Reining/cow hästarna ligger på 141-154 cm medans pleasure hästarna ligger på 154-165 max cm. Dem har lite mer fullblods utseende, längre ben och mer slimmad extriör. Oftast även lite fullblod längre tillbaka i stammen.

Stammen är ju också annorlunda, så mycket värt att kolla upp den! Oftast vet man (genom stammen) och ser att hästen är en pleasure häst.
Dem har lite mer "makrvinnande" steg, lite högre steg.

Dem små reining/cow hästarna har oftast lite högre rumpa en manke. Byggda lite i nedförsbacke. Brett mellan frambenen. Oftast mer kompakta och breda över ryggen.

Hur träningen går tillväga kan jag inte säga helt. Mest sett 2-3 åringar ridas. Men alla hästar har samma "grund" där jag fått lära mig. Sen börjar man träna reining hästarna på att lära sig spinna med rätt teknik och bygga upp mer styrka. Även stoppen börjas tränas tidigt så att tekniken riktigt ska "sitta där"
En reining häst galopperas största delen av ridpasset. Du tävlar inte i gångarten trav, så man lägger ingen vikt på den. I vissa ridpass är det endast galopp/skritt som gäller. Reining hästarna får även vänja sig vid kor tidigt 2-3 år. Då han jag var hos föredrar att kunna använda sina hästar till båda delarna.

Pleasure hästarna tränas i mer trav/jogg, där dem ska kunna flytta för skänkeln, öppna/sluta och diverse annat. Galoppen lägger man inte lika stor vikt på. Mjuka övergångar tränas. (i skillnad mot reining hästarna som du i princip bara skiftar mellan galopp/skritt/stillastående genom att stoppa dem helt eller göra en "rollback" om du ska byta varv)

Nu vill jag nog lägga mig i lite här... :)

Om vi ska beskriva pleasure och hunterhästar så som de är överlag - på högsta nivå, så är det ganska stor skillnad,

Pleasurehästar har sällan väldigt mycket fullblod nära i stammen (alla quartar har fullblod i stammen). 152-158 cm på en pleasurehäst är ganska normalt, +/- ett par centimeter. 165 cm hör nog inte till det vanligaste... det är lättare att få en något mindre häst med rätt gångarter.

Gångarterna är avslappnade, inte särskilt markvinnande och med så lite knälyft som möjligt.
Man kan inte träna in pleasuregångarter, de måste finnas där. Sedan kan man förbättra och fixa lite men det är stor skillnad i en gångartsavlad quarters gångarter och en reininghäst tex. Galoppen anses vara den viktigaste gångarten att ha bra naturligt, för den är svårast att påverka.
Man vill att hästen ska kunna bära och balansera sig lätt och långsamt, naturligt. Man vill inte behöva sitta och bromsa en pleasurehäst. Det är viktigt att hästen rör sig korrekt i frihet till att börja med!
Det finns olika typer av pleasurehästar, det är lite av en smaksak. En del vill ha nätta individer och en del vill har mer massa. Balansen, formen och gångarterna är avgörande inte typen.
PLeasuregångarterna kallas walk, jog (+extenden) och lope.

En hunterhäst har ofta en stor del fullblod, ibland nästan rena fullblod. Högre, mer slimmad och hunterlik. Mkh ca 165-170 ofta större. Finns mindre också men dom har svårare att hävda sig av rent fysiska orsaker. De vinner inte lika mycket mark. En hunter ska röra sig med långa långsamma vägvinnande steg, också här med så lite knälyft som möjligen, men mer framåt än en pleasurehäst. Lång rak form med lätt tygelkontakt. Gångarterna helter walk, trot och canter.

Gemensamt är att gångarterna måste finnas där från början. Därav de speciella typerna som utvecklats mot WP respektive HUS.

Aldrig aldrig göra en rollback i en WP/HUS klass! Man gör en liten volt tillbaka i den gångart som efterfrågas och fortsätter i andra varvet utan att stanna eller tveka.

Träningen går ut på att lära in så små hjälper som möjligt, mjuka övergångar och att stärka hästen i balans och samling, på lätt eller ingen tygelkontakt. Samma grundträning som alla hästar ska ha, men senare olika utförande.

I USA är det inte så vanligt att samma häst går både WP och HUS på högre nivå. Här i Europa är det lite vanligare att man rider båda klasserna på samma häst, då är det viktigt att hitta en häst som är lite mer allround med stort register i sina rörelser. Inte den mest specialicerade åt något håll.

Dem små reining/cow hästarna har oftast lite högre rumpa en manke. Byggda lite i nedförsbacke. Brett mellan frambenen. Oftast mer kompakta och breda över ryggen.

Hur träningen går tillväga kan jag inte säga helt. Mest sett 2-3 åringar ridas. Men alla hästar har samma "grund" där jag fått lära mig. Sen börjar man träna reining hästarna på att lära sig spinna med rätt teknik och bygga upp mer styrka. Även stoppen börjas tränas tidigt så att tekniken riktigt ska "sitta där"
En reining häst galopperas största delen av ridpasset. Du tävlar inte i gångarten trav, så man lägger ingen vikt på den. I vissa ridpass är det endast galopp/skritt som gäller. Reining hästarna får även vänja sig vid kor tidigt 2-3 år. Då han jag var hos föredrar att kunna använda sina hästar till båda delarna.

)

Passar också på att lägga mig i, jag tar delen med reining/kossehäst eftersom Wranglan så fint redan beskrivit gångartshästarna och som så ofta håller jag med. :bow:

Kan säga att vi vill absolut inte ha överbyggda hästar, en överbyggd quarter eller paint är exteriört felaktig!!

En reininghäst tränas i ALLA gångarter under träningspassen, om inte hästen utbildas korrekt och på ett sätt som underhåller och stärker hästens kropp så kommer den garanterat inte att hålla. Skulle jag se en sk. reiningtränare träna på det vis du beskriver skulle jag vilja påstå att denne 1. Inte har en aning om vad h*n håller på med 2. Skiter fullständigt i att hästen inte håller under det närmsta året.
En reininghäst ska tränas under varierade former i alla gångarter, precis som de flesta andra hästar i alla discipliner.
:banana:

Jag skulle vilja lära/läsa mer om dom olika stammarna, är det någon som kan mycket som skulle kunna berätta eller finns det någon hemsida ? :)

Jag skulle vilja lära/läsa mer om dom olika stammarna, är det någon som kan mycket som skulle kunna berätta eller finns det någon hemsida ? :)

Oj, jaa du det finns massor, massor att lära. Det är en stor värld och det tar tid och engagemang att få grepp om den. :)
Idag finns ju oändligt med information att hämta på nätet, jätte bra att börja där...Man kan ju berätta en del av det man kan...men det blir lååånga historier...

:banana:

Invitation Only är en hingst som är upphov till de flesta av de bästa Hunter och Pleasurehästarna.

*kl*

Personligen, och detta är min uppfattning o inget annat, så tycker jag inte man kan säga att en specifik hingst är pappa till de flesta bra wp/hus hästarna. IO tex har ett ENORMT antal avkommor, varav många är super och många är kass. Det är inte bara att ta den mest kända hingsten o tro att det blir kanon, inte ens IO passar på alla ston och inte alla ston passar i avel.

Men IO är en hingst som absolut har förtjänat sin plats bland stjärnorna på himlen. Framför allt som pappa till bra hingstar trots att han faktiskt är chryptorchid. Trots det hade jag inte valt honom till alla ston även om jag hade haft råd. :grin: Men absolut till några, eller ännu hellre någon av hans söner idag beroende på vilken som passade bäst!

De som har format pleasureindrustrin till vad den är idag är bland annat Zippo Pine Bar, Zippo Pat Bar, Barpasser (IO's farfar), The Invester (som bla har gett fantastiska stolinjer), Hotrodders Jet Set, Ima Big Leaguer (en son till Barpasser), Mito Commander, Sonny Dee Bar, Deck Of Stars, Scotch Bar Time (efter Sonny Dee Bar), Impulsions mfl.
Även Wiescamplinjerna från Skipper W återfinns i mången fin pleasurestam, kanske mest på mödernet.
En del hingstar har gett mer eller bättre hingstlinjer (tex IO) och en del har dominerat på stosidan (tex The Invester, Skipper W, Deck Of Stars) En del har både och.

Senare hingstar är bland annat Zippos Mr Good Bar, Zips Chocolate Chip (båda personliga favoriter som har gett lika mkt bra söner som döttrar), Invitation Only och hans söner, RL Best Of Sudden (i ropet nu, kommer ur Impulsions hingstarna som kommer ur Invester), Lazy Loper (också månadens smak), Blazing Hot (efter Hotrodders Jet Set), One Hot Krymsun (efter IO undan ett Hotrodder Jet Set sto), Dont Skip Zip och Zippos Old Gold (och mängder av andra ZPB söner) Impulsions söner, mm, mm -listan på bra hingstar kan göras hur lång som helst.

Många av dagens moderna och populäraste hingstar har halterblod på mödernet vilket är väldigt intressant. Vissa av hingstarna har gett bra både på HUS oc WP sidan, outstanding där är tex Invitation Only och One Hot Krymsun.

På huntersidan är IO en av de dominerande, mycket pga att han inte har fullblod i närmaste stammen och därmed är en perfekt outcross för fullblodsston. Numera finns det fler sådana tex Iron Age som inte är släkt med IO. Andra hunterhingstar att nämna är dock These Irons Are Hot som kommer ur Skipper W blodet, Artful Moves söner, Sky Blue Walker, Skys Blue Boy (och vidare söner), HBF Iron Man, Allocate Your Assets och samma här, massor fler o någon fyller säkert på.
Även hingstar som Zippo Pine Bar, Zippos Mr Good Bar och Skipper W linjerna återfinns dock i många hunterstammar.

Fullblod som återfinns i många hunterstammar är Nashua, Nasrullah, Nearco, Native Dancer mfl. (Finns några nyckelnamn till här men kommer inte ihåg dom i huvudet just nu)

Problemet är att det räcker inte att veta vilka namn som är kändast och para ihop lite hur som helst. Är man verkligt intresserad av stammar och avel så är det plugga som gäller. Sitta och kolla videos på både hingstar och ston, kolla live video från alla de stora tävlingarna och se vilka hästar man gillar, kolla upp deras stammar osv. Sitta och lära sig vad man gillar för typ av häst, och vilka kombinationer av blodslinjer som finns i just dom. Vad som är "golden crosses" och vilka linjer som ska undvika varandra.
En hobby med andra ord som tar ganska mycket tid, iaf om man som jag är nörd intresserad. Jag drar ut stamtavlor från AQHA's internetbas varje månad och studerar.

Om man ska avla så är det dock viktigt att man inte fastnar i vad som är populärt för dagen och "månadens smak" -utan verkligen lär sig varför vissa hästar är mer framgångsrika än andra. Och vilka som är hållbara, vilka som kan ridas av amateurer och vilka som behöver proffsträning året runt för att hålla sig på mattan. Vilka som kan tränas tidigt och vilka som mognar sent, fysiskt eller psykiskt, vilka linjer/typ av häst som förbättrar/försämrar andra linjer/typer. Hur man undviker för mycket inavel i en krympande genpol som quarterhästens. Ja och en massa andra grejer.

Men all info finns att hämta, överallt på internet och genom erfarenheter -andras och egna.

Det är såklart en miljon bra hästar/hingstar jag inte har nämt men vill tillägga Two Eyed Jack bland samlingen gamla odödliga förvärvare.

Då har jag med fått lära mig lite nytt! :) Som jag nämnde först i mitt svar har jag inte mycket erfarenhet på detta område då jag sysslat med dressyr hela livet:D

På stället fanns 5 pleasure hästar, varav den ena var 162 och 2 år. Därför trodde jag att vissa individer går upp mot 165 cm i mankhöjd. Men vanligast är nog som du säger att dem är runt 156 cm ungefär +-

Rollback menade jag att man gör med reininghästarna, volt tillbaka med en pleasure. Nämnde det som skillnad på hur man byter varv, då det är en rätt tydlig skillnad. Kanske formulerade mig lite fel? brukar kunna göra det när jag inte läser igenom min svar :angel:

Jag fick höra att dem skulle ha (oftast) mer fullblod i stammen.

SVAR TILL ANDRA:
Nämner igen att jag INTE har mycket erfarenhet, bara varit hos 3 tränare och intresserat mig för detta senaste halvåret.

Tränaren jag var hos senast där jag sett hästarna tränas så som jag beskrivit har väldigt många höga titlar och vinster. Även så sent som i år!
Han har mycket hållbara hästar, och alla har ett bra psyke.

Nej överbyggda är väl inte det ultimata. Men man kan ändå se (speciellt på ej färdigväxta unghästar) att dem gärna är överbyggda, med högre kors än manke. Till skillnad mot halvbloden som växer långsammare men vid ridbar ålder brukar vara jämnare i kroppen.

Det med stegen är bara vad jag la märke till, pleasure hästarna där hade mer "markvinnande" gångarter, medan reining hästarna hade lite kortare, snabbare och högre gång, lite mer "kraft" i gången SER det ut som. Medan en pleasure häst rör sig långsammare, längre steg. Dem rör sig helt klart olika iaf.

Ska hålla lite koll i denna tråden... spännande att lära sig mer! :)

Senast ändrad:

Jamen POTENTIAL INVESTMENT också såklart! :bow:

Och jag vill tillägga Impressive, som finns bakom många fina gångartshästar.

Det finns naturligtvis pleasurehästar på 165 cm i mkh också, inte så att det är extremt ovanligt, men det vanligaste är något mindre.

Egentligen kan en pleasurehäst se ut hur den vill, det är balansen, formen och gångarterna som avgör. Men som med allt annat avlas det på de som har de rätta förutsättningarna och det gör att en viss typ av häst dominerar så att säga.

Ang överbyggda hästar så finns det sin beskärda del av sådana quarterhästar, men jag tycker inte i större utsträckning än hos många andra raser. Det är inte önskvärt och inget man eftersträvar.
Däremot luras ögat ofta av dessa faktorer:
- Kraftig muskulatur över kors och rumpa. Tryck ner ett finger i en välmusklad quarterrumpa och det är inte ben som möter dig...
-det i kombination med en rund manke och lägre ansatt hals, samt..
-formen hästen ofta går i. Tex en cuttinghäst som rör sig djupt ner i sanden när den arbetar eller en reiner som går i låg form.

Absolut inte! Det finns en oförtjänad aversion för Impressive, mycket pga Hypp men håller man bara koll på hyppstatus är han inte alls fel att ha bakigenom, korsat med rätt linjer! Jag skulle inte byta ut mina Impressive ston för allt i världen!

O det tror jag inte ägarna till tex Lazy Loper, Vital Signs Are Good, VS Code Red, A Certain Vino, Certain Potential, One Hot Krymsun, The Krymsun Kruzer, Potential Diva, Cool Krymsun Lady, Repeated In Red osv osv skulle heller!

Kolla bara in hur många stolinjer bakom kanonerna som har Impressive nära... samt som en del av topphingstarna (tex Krymsun blodet) som har Impressive på mödernet producerat superhästar med ston som också har Impressive på mödernet....

Dynamic Deluxe vill jag nämna också, som jag tycker är intressant blod eftersom han går tillbaka på (återigen) Two Eyed Jack och Sonny Dee Bar. Alltså inget Zippo blod.

Hans son Dynamic In The Dark har faktiskt inte något gångartsmöderne alls och när dom sedan korsade honom med Zippo blodet (Zippos Mr Good Bar) så blev My Final Notice till, en av dagens populäraste hingstar.

Här är ett exempel på avel jag gillar blodslinjermässigt med lite tanke bakom.

(shit alltså, don't get me started....)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 564
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 444
Senast: morgaine
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka