Pleasure hingst

Sv: Pleasure hingst

Ja det kanske gäller alla imorter och seminhingstar då.

Jag vet att man inte får ha en hingst på både semin och naturlig betäckning.
Har ju själv endast erfarenhet av egna hingstar på naturlig betäckning (än så länge) och då har det inte behövts CEM prov på de svenskfödda.

Okej, jo men så kan det nog vara. Men ändå står det ju
Hingst, som ska användas som spermagivare för färsk sperma, skall provtas en gång avseende CEM
Men det kan ju uppfattas olika.

Äsch, jag vet inte:p

Med det menar dom seminhingst.

Jag känner mig ganska säker på detta eftersom jag har haft kontakt med SH senasti somras angående mina hingstar och disuterat CEM prov på importen, den svenskfödda behövde inte testas. :-)

Senast ändrad:

Med det menar dom seminhingst.

Jag känner mig ganska säker på detta eftersom jag har haft kontakt med SH senasti somras angående mina hingstar och disuterat CEM prov på importen, den svenskfödda behövde inte testas. :-)

Japp love:love: du har rätt....CEM test gäller alla importhingstar samt alla hingstar som används via semin. Seminhingstarna måste dessutom CEM/EVA testas före varje ny betäckningssäsong. Fördelen med det som hingstägare är att du vet att din hingst är frisk och kan därmed inte få skulden för ev. ston som inte blir dräktiga, eftersom man kollar ju även vid varje insemination antalet spermier samt kvalitén.

Jag vet dock ett flertal importhingstar som verkar i allmän avel utan att ha ett godkänt CEM test...:cool:

Hej hopp....

Hur kommer det sig att det inte finns så många pleasure hingstar? Reining finns det ju en hel del av.... Och jag har fått för mig att det måste vara lättare att sälja pleasure eftersom det inte finns en uppsjö av dom, eller har jag fel??? Finns det efterfrågan på pleasure hästar? Jag kan betäcka mitt sto med typ vad som helst och det blir bra(ialla fall hittils)...

Den trista verkligheten är faktiskt den att det är svårare att sälja gångartshästar, marknaden har varit lite låg ett tag i största allmänhet men det är idag lättare att sälja reiners. Man kan bara hoppas att antalet bra svenskuppfödda gångartshästar ökar och därmed också försäljningen av dessa hästar.

Det är också lättare att sälja en riden häst än ett föl, det finns så många föl därute...och tyvärr många som köper föl kan inte skilja på bra och dåligt, och idag kostar en dålig häst lika mycket som en bra i Sverige....men vi kanske lär oss...:crazy:

Den trista verkligheten är faktiskt den att det är svårare att sälja gångartshästar, marknaden har varit lite låg ett tag i största allmänhet men det är idag lättare att sälja reiners. Man kan bara hoppas att antalet bra svenskuppfödda gångartshästar ökar och därmed också försäljningen av dessa hästar.

Det är också lättare att sälja en riden häst än ett föl, det finns så många föl därute...och tyvärr många som köper föl kan inte skilja på bra och dåligt, och idag kostar en dålig häst lika mycket som en bra i Sverige....men vi kanske lär oss...:crazy:

O ändå envisas vissa med att det SKA gå, folk SKA lära sig se skillnad på bra o dåligto inte stirra sig blind på priserna. O gångartsgrenarna SKA bli stora här! :grin:

:angel:

*tar på mig rocken o kämpar mig fram i motvinden*

Förresten :love::love::love:

O ändå envisas vissa med att det SKA gå, folk SKA lära sig se skillnad på bra o dåligto inte stirra sig blind på priserna. O gångartsgrenarna SKA bli stora här! :grin:

:angel:

*tar på mig rocken o kämpar mig fram i motvinden*

Förresten :love::love::love:

:bow::bow::bow:

*kränger på mig min och joinar*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: Gimlan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 111
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka