Pleasure hingst

M

missapril

Jag letar efter en pleasure/hunter hingst till mitt paintsto att betäcka med nästa år. Men det verkar dåligt med dom??? Eller??? Har ni något tips om en som lämnar bra avkommor? Jag har bara hittat Gators Dirty Larry. Ger han lika tuffa avkommor som han tydligen är själv? Jag har inte råd att ta in fryst, då hade ju danmark varit ett bra alternativ... Utan jag letar en hingst i Sverige i första hand.

Sv: Pleasure hingst

Jag letar efter en pleasure/hunter hingst till mitt paintsto att betäcka med nästa år. Men det verkar dåligt med dom??? Eller??? Har ni något tips om en som lämnar bra avkommor? Jag har bara hittat Gators Dirty Larry. Ger han lika tuffa avkommor som han tydligen är själv? Jag har inte råd att ta in fryst, då hade ju danmark varit ett bra alternativ... Utan jag letar en hingst i Sverige i första hand.

Consider Him Good kommer att börja betäcka nästa år...han blir tre då och är förvisso oprövad men hästen har ett fantastiskt lynne och en otrolig stam....:banana:

Det finns inte så många, men här är några som är fina som inte är reininhingstar å har bra meriter å fina avkommor, Very Inviting, Prime Time, Sporty Danny (paint) och Creditor Canyon. Själv gillar jag Danny och Crditor.
Jackpot

Hur kommer det sig att det inte finns så många pleasure hingstar? Reining finns det ju en hel del av.... Och jag har fått för mig att det måste vara lättare att sälja pleasure eftersom det inte finns en uppsjö av dom, eller har jag fel??? Finns det efterfrågan på pleasure hästar? Jag kan betäcka mitt sto med typ vad som helst och det blir bra(ialla fall hittils)...

Alltså, reiningen har varit så himla populär länge och därför har antalet reininghästar ökat.
Nu blir gångartklasserna mer populära och större och därmed ökar antalet gångartshästar i samma takt som efterfrågan ökar.

Hur kommer det sig att det inte finns så många pleasure hingstar? Reining finns det ju en hel del av.... Och jag har fått för mig att det måste vara lättare att sälja pleasure eftersom det inte finns en uppsjö av dom, eller har jag fel??? Finns det efterfrågan på pleasure hästar? Jag kan betäcka mitt sto med typ vad som helst och det blir bra(ialla fall hittils)...

Gångartsgrenarna växer!

Det finns flera unga mycket lovande hingstar redan i Sverige,bla den som Wild Rein nämde(som jag själv ska använda!) och det kommer även äldre in i landet framöver! ;)

Tack Wrangler! Det va en het tråd.... Jag ska googla på hingstar jag såg va omskrivna där...

Kan nån tala om hur man gör om man hittar en quarter hingst att betäcka med? Måste hingsten vara listad i APHA i USA för att jag ska få ett reg.bart föl? Jag vill inte ha en häst utan ¨riktiga¨ papper...

Ja han måste vara listad där men det omser hingstägaren, de allra flesta ominte alla quarterhingstar betäcker även paint och är således redan listade där!

Numa HQH kanske? han ger massa och bra temerament. Själv har han ett super lynne och fina gånarter. Men han är också mkt allround hingst..:)

Men långt ifrån en pleasure/hunter hingst.
Och det finns hingstar som är mycket mer allround än vad han är.

wrangler;11224633? skrev:
Glöm förresten inte att du måste cem-testa honom när det är så dags!

Vad är CEM test?

Senast ändrad av en moderator:

Liten rättelse, det är bara importerade hingstar som måste testas, men det gäller även om dom är importerade som föl. :laugh:

Liten rättelse, det är bara importerade hingstar som måste testas, men det gäller även om dom är importerade som föl. :laugh:

Men det här då, det fattade jag som att det gällde alla hingstar?
För jag trodde nämligen, eller 'visste' att det också bara var importer.

Saxxat från Sva.se;
Sedan 1995 regleras inte sjukdomen längre av kontrollprogram i Sverige, dock reglerar författning provtagning av seminhingstar. I föreskrifter om seminverksamhet med hästdjur (SJVFS 1999:113) saknr M4, anges i kapitel 2 §4 att hingstar som används i seminverksamhet måste provtas årligen inom 30 dagar före spermasamlingsperiodens början. Hingst, som ska användas som spermagivare för färsk sperma, skall provtas en gång avseende CEM. Varje prov ska utvisa negativt resultat. Hingst, som ska användas som spermagivare för sperma som ska frysas, skall provtas avseende CEM två gånger med sju dagars intervall mellan varje provtagningstillfälle. Dessa prov ska utvisa negativt resultat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: Gimlan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 111
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka