Pleasure ämne

A

Anna_Karin

Har precis köpt en pleasure häst från tyskland och den skall ha bra stamm enl kunnig bekant. Har tänkt betäcka henne i år pg av en skada hon fick och behöver minst ett halvårs vila och så. Vill betäcka med någon pleasurehingst och som sagts tidigare är jag ny inom detta men varit ute och sett de större tävligarna och bildat mig en uppfattning om vad jag skulle vilja ha.
Har provat både reining, pleasure och trail och det var de två sistnämnda som föll mig i smaken. Reininig är nog lite för fartfyllt för mig.

Kan någon ge mig lite tips och tankar om hingstarna som finns?

Tack på förhand....

A-K

En hingst som är väldigt duktig i Pleasure är Gators Dirty larry han vinner nästan jämt när han e med... Sen är han vacker också!!!!

Finns ju några bra pleasurehingstar här i Sverige, men vilken som passar till ditt sto beror ju på vad för stam/exteriör hon har, bra stam kan ju vara lite vad som helst...

Malin

Håller med om att det beror på vilka linjer som finns i stammen. Gators Dirty Larry är dock en enastående performer.
Hans stamtavla finns här under hingstar.

Sv: Pleasure ämne

vad tror ni på en hingst efter

Sierra scheme

Född 1987 hos H J Wiescamp, Colorado - U.S.A

Western Pleasure, Hunter under Saddle, Reining, Barrelrace & Halter
- AQHA Champion -
- Grand Champion -
- Reserv Champion -
- Performance -
- Halter ROM -
- AQHA World Show Qualifyer -
- Incentive Fund, SQHA Futurity ansluten

Mor I Am Moore Deluxe
E: Mr Double Deluxe
U: Leo Paula Top

kan det bli något inom pleasure tror ni?

Jag skulle välja Gators Dirty Larry, om han passar ditt sto.

Om jag inte är helt ute och cyklar, han finns väl inte mer.....han dog väl i en olycka.....rätta mig om jag har fel...

Synd på en väldigt fin häst!

Det var Larrys son Larry Deluxe som dog, han var dessutom valack. Gators Dirty Larry mår alldeles utmärkt vad jag vet och betäcker många ston om året.

Vad gäller Sierra avkomman kan den definitivt bli en bra pleasure häst, känner väl till den och har själv haft Sierra hemma, mkt trevlig hingst!

Dock skulle jag hellre velat toppa upp Sierras gedigna wiescamostam med ett rent pleaure alt hunter sto för att få det ultimata ämnet!

I övrigt är den absolut bästa hingsten i Sverige Very Inviting, även om han är något mer åt HUS hållet så ger han otroligt fina pleasurehästar på rätt ston, och han är en direktson efter Invitation Only vilket talar för sig själv!

helt rätt nu när du säger det, blandade i hop lite där :smirk:

Tack för svaret då har jag lite mer att gå på med stammen!

Du har rätt... Jag blandade ihop honom med Cookies Candy King som blev kastrerad...
Sorry....

Synd på en fin häst iallafall!

Senast ändrad:

Va? Är Larry Deluxe död:confused: ? Här är man efter som vanligt märker jag.
Usch!

vad tror ni på en hingst efter

Sierra scheme

Född 1987 hos H J Wiescamp, Colorado - U.S.A

Western Pleasure, Hunter under Saddle, Reining, Barrelrace & Halter
- AQHA Champion -
- Grand Champion -
- Reserv Champion -
- Performance -
- Halter ROM -
- AQHA World Show Qualifyer -
- Incentive Fund, SQHA Futurity ansluten

Mor I Am Moore Deluxe
E: Mr Double Deluxe
U: Leo Paula Top

kan det bli något inom pleasure tror ni?

Har haft att göra med både Sierra och I am moore deluxe så denna hingst kan jag nog gott rekomendera!!

Men som Wrangler sa så något av det bästa hittar du nog änndå i Very inviting!!!

Senast ändrad av en moderator:

Det första jag blir nyfiken på är vad stoet har för stam, hur hon ser ut (exteriör), hur hon är (temperament/huvud), vad det är för skada hon fått (och hur)...
Vad behöver kompletteras o vad behöver avkomman inte få mer av? Och så vidare...

För mig säger en vinst i en klass inget alls i den långsiktiga planeringen.
Och en vinst i en klass eller tio säger inget om hästens mentala del.

Men så är det hur jag tänker... :)

Jag svarade på ett inlägg (eller flera) som skrivits under 2006.
Och eftersom jag inte är nån avelsexpert, så var det en allmän åsikt till all avel.

En bra åsikt också!

Tråden har en intressant frågeställning och kan väl leva även om den är gammal! :idea:

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII