S

sylvest

Vi lade i höstas nytt plåttak, falsad plåt, samtidigt som vi isolerade om övervåningen. Problemen med plåtslagarfirman var många men allt börjar nu bli utsorterat, utom ett.

Hur mycket ljud ska ett falsat plåttak ha? Plåtläggandet drog ut på tiden och det blev färdigt i samband med att den första snön kom, när nu snön rasat av taket upplever vi att det bullrar och skallrar något fruktansvärt när det blåser. Firman som gjorde jobbet är naturligtvis kontaktad men de verkar inte ta oss på allvar, vi får svaret att "ljud är förstås en subjektiv upplevelse" och "ring när det låter så kommer vi ut och tittar". Vi ringer ju när vi upplever att nu låter det faktist jättemycket, men de har ju inte jourtelefon dessutom kommer de inte heller ut när vi ringer. En oberoende besiktningsman ska komma ut och granska men det dröjer ännu några veckor innan han har tid, i telefon sa han dock att detta lät märkligt och att ett plåttak i dagens läge inte borde ha ljud.

Ikväll blåser det ca. 7 m/s och jag håller på att bli galen. Det låter som att plåten håller på att lossna och samtidigt ska jag försöka skriva en litteraturtent. Ska det vara såhär med ett falsat plåttak?

Sv: Plåttak

Vi har nytt plåttak och ny övervåning. Vi har nu haft det i två år. Det låter lite mer när det regnar men inte annars. Det beror mycket på hur ni isolerat och mängd isolering, men ett plåttak ska absolut inte skallra om det är ordentligt fastsatt.

Senast ändrad:

När det regnar hör vi ingenting alls, det är bara när det blåser vi hör av taket. Taket är på 230 kvm, hela taket är isolerat med ca 40 cm träfiberisolering.

Hur vet man ifall plåtarna inte är ordentligt fastsatta? Måste man riva upp dem?

skallrar plåtarna så är de inte fastsatta. Däremot är det ju inte omöjligt att det knäpper och låter lite vid temperturväxlingar då det rör på sig.

vi har plåttak inte falsat utan ett sådant som ser ut som tegelpannor, och jag kan inte komma ihåg att det brukar låta ngt vidare när det blåser.. däremot hörs det en del vid kraftigare regn men framförallt när vinterns snö rasar av(10-30cm tjockt täcke) låter det nästan som en jordbävning eller som hela taket ska rasa in.

jag hade tagit in en oberoende besiktningsman eller pålitlig kunnig snickare för att göra en bedömning.
är det en seriös takläggare/plåtslagare ska det finnas garanti samt försäkring.

Sådant tak hade vi tidigare och då upplevde vi inget ljud, vi blev dock tvungna att byta eftersom det läckte in.

Plåtslagarfirman är kontaktad idag igen, de kunde dock komma ut först nästa vecka sa de men som jag sa tidigare så tycker inte de att de gjort något fel. enligt plåtslagarfirman är det snickarna som gjort fel men när vi pratat med besiktningsmannen (också idag igen) så är det en omöjlighet.
Situationen idag är densamma, värst är det över sovrums- och kontorsdelen, där låter det som att någon skulle stå och skaka en plåt utanför fönstret (tänk er åska på teaterscenen).

Frågan kvarstår, vad borde göras ifall plåtarna är lösa? Riva upp hela taket och göra om, göra rätt?

Liknande trådar

Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 055
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 156
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar