Platt pannkaka

H

heylan

...blir min kära hund när hon möter andra hundar. Har försökt locka med henne med godis, locka med roliga leksaker etc. ...o visst, har jag en kul pinne eller liknande skuttar hon efter, men det känns som om hon blir lite för "taggad" av det, eftersom det känns som att de gånger hon farit ut mot den andra hunden är fler då (hon är normalt hyfsat lätt med andra hundar, åtminstone utan koppel. Strax innan löp blir hon dock en piraja, o det är då de flesta utfallen har inträffat). Har nu lagt ner strategin "avleda-voffan-med-godis-eller lek" och istället låter jag henne ligga. Tänkte att det kanske kan avdramatisera och göra så att hon själv kommer på att hon inte behöver lägga sig platt 100 m innan de möts...:crazy: Har även försökt sätta henne, men hon bara lägger sig när den andra närmar sig.

Hon är två år, o när hon var yngre tänkte jag att "det växer kanske bort..!" Men...nej. Det är lite jobbigt tex när jag cyklar med henne, eller bara om man har lite bråttom någon gång.:smirk:

Som sagt, hon har hundkompisar och fungerar bra med andra hundar. I koppel kan hon ibland vara lite mopsig mot tikar, men lös går det i 99 fall av 100 alldeles utmärkt. Hon börjar aldrig något när hon är lös (o sällan i koppel), men om någon gör utfall mot henne backar hon inte...

Någon som har någon bra tanke eller synpunkt?! Jag vill att hon ska kunna traska förbi andra hundar och inte bry sig så himla mycket, i alla fall inte bli platt som en pannkaka låååångt innan hunden ens är i närheten! ...o Uppsala är platt, så man ser varandra rätt långt innan man möts...:crazy: Har alltså försökt avleda, sätta henne och nu då - inte bry mig... (låta henne ligga)

Sv: Platt pannkaka

Är det en border collie? =o)
Har samma problem med min vovve, men han är dessutom rädd för andra hundar. Om han börjar krypa ihop använder jag endast min "snälla, lugna röst" och jag försöker alltid träna inkallning följt av "fot". Är han riktigt nervös håller jag en godisbit ganska nära hans nos. Detta har iaf hjälpt mig att avleda hans koncentration, och det gör att han litar mer på mig, dvs att _jag_ håller koll på vad den mötande vovven har för sig, så att min vovve slipper det.
För att undvika onödiga utfall från både den andra vovven och min hund brukar vi dock försöka vika av från vägen, eller iaf passera med några rejäla meters avstånd. =o)

Hon är en blandning, mamman bc/schäfer och pappan isländsk fårhund... Försöker också att vika av, om jag ser hunden innan hon gör det! Hoppar o skuttar och gör mig rolig för att hon ska studsa efter mig istället.. Men om hon har sett den, om vi är påväg mot den o hon har lagt sig - då ligger hon...:crazy: ...som ett klistermärke! Godis eller lek kan funka ibland, men då bara en bit.

hos oss är det strängt förbjudet att ligga ner. det blir lätt "gubben i lådan effekt" av det hela, d v s hunden hoppar upp när den andra hunden är tillräckligt nära. är det en ovanligt läskig hund kan jag gå med på att sitta, men aldrig helt utan kontakt.

Har du något tips på hur jag kan få henne att inte lägga sig?! ...känns som om jag har försökt det mesta... (ända sedan hon var liten)

träna på långa avstånd och var igång med en aktivitet. alltså inte att bara sitta och glo. närma dig successivt. är hunden inklickad? jag har kört inklickningar på svåra avstånd (alltså så nära att min hund inte klarade av att hålla kontakt med mig) med gott resultat.

Ja, hon är inklickad. Har, som jag skrev, försökt avleda henne och försökt få henne att hålla kontakten med mig, men när hon väl lagt sig är det så otroligt svårt att få tillbaka kontakten. ...o problemet är ju även då hur jag ska kunna behålla denna kontakt?! (så att hon inte lägger sig) Har alltså försökt med både lek och godis, men ännu inte med klickern! När ska jag klicka henne? När hon ser hunden och ändå går framåt? (känns logiskt) Är det ok om hon sätter sig? (o hon får klick för att hon sitter istället för ligger)

inklickning d v s precis som du gör när du klickar in en ny hund. och det ska gå fort, din hund ska inte få en chans att släppa fokus.

men börja först med aktivitet på så långa avstånd att det inte är svårt. lär henne ögonkontakt på kommando och t ex tävlingsmässigt fritt följ. närma dig långsamt, misslyckas du så gå tillbaka ett snäpp.

Förlåt om jag lånar din tråd lite, men jag har en hanhund som beter på samma sätt. Han lägger sig enbart när han verkligen tycker att den andra hunden är väldigt läskig. Annars gör han gärna utfall och morrar.
Är det effektivt med klickers då också? Vi har börjat köra med pip nu för att han ska koncentrera sig på oss och pipen och inte den andra hunden.
Och varför gör han så?

klickerns effektivitet ligger i att du kan förstärka ett beteende väldigt exakt och hela metoden går ut på att göra träningen lustfylld. men det är inte något trollspö du får i handen, utan det krävs att du vet vad du vill förstärka.

jag har väldigt lite erfarenhet av att klicka ickeaktivitet, det fungerar säkert, men jag kan inte svara på hur man ska göra.

det ja har gjort med min hund är att jag har klickat ögonkontakt vid fotgående. har hon ögonkontakt med mig kan hon inte titta på den andra hunden. vi har börjat stillasittande utan störning-ökat tiden-övergått till fotgående-ökat tiden-lagt till liten störning+kortare tid-ökat tiden-ökat störning + kortare tid osv. detta har gått till en viss gräns då störningen blivit för stor och vi inte kommit över tröskeln. då har jag gjort om inklickningen med riktigt stor störning, dvs de andra hundarna har varit så nära att de nästan trampat på henne.

en annan variant när man kommit lite längre är att vid möte klicka precis innan hunden släpper ögonkontakt. eftersom godisen inte behöver komma direkt efter klicket har ni några sekunder på er att hala fram belöningen och har då förhoppningsvis hunnit passera med fullt fokus på dig (eller rättare sagt på din ficka ;)).

observera att du klickar när du lär in ett nytt beteende. efter inlärningsfasen kommer kravfasen och där klickas det inte.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 709
Senast: fixi
·
Hundträning Tog en omplaceringshund för några månader sedan. En supersnäll stövare. Tyvärr skäller hon på andra hundar när vi möter dem. Hon är...
2
Svar
20
· Visningar
3 295
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar