platsliggning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare skrocken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 861
S

skrocken

har ju kommit igång så smått med träningen med lilla fröken och funderar lite på detta med platsliggningen.
Har aldrig haft problem med tidigare hundar och inte tänkt på det så mycket. Men märker nu att många lägger sina hundar så att de ska ha hakan i backen. Så, hur gör ni? Är det ett smart sätt att minimera risken för uppgång eller en "modefluga" som bara är stressande för hunden?

Sv: platsliggning

Det är ett smart sätt att dels begränsa hunden synfält, men även blir det en trygg situation. Hunden vet att när hakan är nere i backen och matte inte står där kan jag bara ligga här och slappna av.

Jag har haft turen att ha en hund som självmant lägger ner hakan, och då har jag klickat honom och gått tillbaka. Han förstod snabbt att matte kommer tillbaka snabbare om jag lägger ner hakan. Sedan lät jag det gå längre och längre, och när han kunde ligga två*två minuter minskade jag igen för att det åter igen skulle bli positivt. Nu fortsätter vi så och ökar och minskar tiden hela tiden så han inte ska börja lyfta huvudet.

Senast ändrad:

lånar tråden lite

Ni som har hundar som håller huvudet högt och spanar efter er hur har ni fått dom att ta ner hakan i backen?
Är det värt att lägga ner jobb på det?

Har ni olika kommando på platsliggning och enbart ligg?

det beror på vilken nivå du vill tävla på. vill du konkurrera på elitnivå så kan det vara värt att lägga ner tiden på. hunden får en uppgift att fokusera på och kan inte ligga och vrida på huvudet på platsliggningen, vilket ger nerdrag. jag kommer försöka få till "hakan i marken" med min nästa hund, men tycker inte att det är värt jobbet med min gamla.

Ela: jag har samma. ligg + stanna när jag lämnar hunden. situationen är ganska speciell och liknar inte det övriga programmet så hunden lär sig fort vad det är som gäller.

Har man en hund som ligger o tittar mycket runt omkring sej o siktar på elit så bör man försöka få den att ligga med huvudet i backen. Annars kan man få nerdrag pga orolig hund.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 448
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka