Platsliggning, goda råd

Sparkling

Trådstartare
Sitter och kollar på vårens hundkurser och känner mig helt velig om vilken inriktning jag ska välja. Jag har en snart tvåårig hane som jag tränat och tävlat lite lydnad med, men platsliggningen som sätter käppar i hjulet för mig/oss. Ibland går det bra, men lika ofta gör det inte det. Han har aldrig rest sig (än...) och han har heller aldrig visat någon tendens att vilja gå till/mot mig. Istället ligger han och kollar på allting runt omkring sig, gnäller och skulle någon annan hund titta åt hans håll så sätter han sig upp. Jag har aldrig gjort någon stor sak av det på träning utan bara lugnt sagt åt honom att vara tyst eller gått tillbaks och lagt om honom. Har alltid "bara" belönat platsen med godis när han fortfarande ligger, aldrig kampat eller kastat bollar så att han ligger och laddar för det. Men det känns som att han inte tycker det är "värt" att ligga och vänta på belöning, utan att det kanske kunde vara lite roligare att se om man kan få en ny kompis istället... :)

Men nu känner jag mig som sagt VELIG. Både han och jag tycker det är kul att träna (övriga) moment och han är ganska duktig. I somras klarade vi LP1 och nu i höst har vi tränat på momenten i tvåan. Men jag börjar känna mig lite uppgiven inför platsliggningen, även om tvåans platsliggning blir mer lik ettans nästa år. Men är det verkligen värt att slösa så mycket adrenalin under de minuter som momentet varar? :) Det känns som att det finns risk för att jag smittar honom med min inställning och så blir det en ond cirkel. Ska jag strunta i tävlandet helt och hållet (fast jag tycker det är kul i övrigt)? Eller ska jag vänta något halvår/år för att se om han blir mer stabil med åldern (han blir ganska uppspelt och leklysten när han träffar andra hundar)? Eller ska jag ge upp den "vanliga" lydnaden och satsa på rallylydnad (aldrig testat, men det verkar kul) istället för att komma undan den hemska platsliggningen?

Någon som har/har haft liknande problem och/eller kan komma med tips på hur man kan träna för att komma bort från det? Goda råd mottages tacksamt!

Sv: Platsliggning, goda råd

Vissa hundar blir ju mycket säkrare på platsliggningen om man tränar in att de ska ha hakan i backen, då får de en väldigt specifik uppgift att koncentrera sig på istället för att bara ligga och "vänta ut" minutrarna. Det kanske vore något att testa på din?

Platsliggningen kommer ju bli än mer viktig fr.o.m nästa år, när rapporteringskravet blir hårdare (även hundar som reser sig och går fram till andra hundar för att de vill leka kommer att bli rapporterade), så vill man tävla lydnad så kommer man behöva träna just detta moment ännu mer :).

Själv, som tävlingslydnadsnörd, så tycker jag det är så KUL med lydnad att jag givetvis tycker att man ska lägga ner mycket träning så man kan komma ut och tävla mer :D! Men det är ju absolut inget fel i att "lägga ner" tävlingslydnaden ett tag om man känner att det är för svettigt för nerverna ;).

Tack för tipset! Jag har försökt träna in att platsliggning innebär att hakan ska vara i backen och det funkar bra om vi är ensamma, eller om jag står på ett avstånd av 5-6 m, men när jag sedan ökat avståndet är det som om min "makt" bryts och BING så hör han något eller får syn på något i ögonvrån och så far huvudet upp. Ibland när vi tränar in något nytt moment och han inte riktigt förstår vad jag vill att han ska göra så brukar han testa att göra lite olika grejer för att se om det blir rätt, och bland det första han gör är att lägga sig och trycka ner hakan mot marken, så det känns som att han är medveten om att det är ett "bra" beteende som man får belöning för...men uppenbarligen inte tilräckligt intressant med andra hundar i närheten. Om jag pekar lite diskret mot marken så korrigerar han sig oftast även på stora avstånd, men det kan man ju inte göra på en tävling :angel:
Fast jag antar att jag får fortsätta att träna på 5-6-metersnivån och seeeega mig ut därifrån...Har ju egentligen ingen panik med att tävla eftersom han inte är så gammal än, det är mest bara så frustrerande när nästan allting annat går så bra! :)

Det finns lite olika "skolor" inom platsliggningen. En del vill att hunden ska se det som världens tråkigaste moment och i princip somna, andra vill att hunden ligger på väldigt hög föväntan (och alltdärimellan).

Min persoliga erfarenhet är att de flesta hundar ligger bättre på förväntan, förutsatt att de är väl inskolade i självkontroll. Har de tråkigt är risken stor att de börjar nosa, titta sig omkring, få syn på nåt spännande och helt glömma vad de höll på med ;)

Jag skulle prova med omvänt lockande med nåt superkul, för att "förlusten" ska bli mer kännbar när han gör fel, och uppgifte tydligare.

Aha, det låter ju väldigt klokt (och genast undrar man: Varför kom jag inte på det själv? :D ). Upplever ju att han blir uttråkad snarare än otrygg, och med tanke på det hårdare rapporteringskravet vid platsliggningen nästa år så ser jag nog hellre att han springer till mig på ren förväntan än att han börjar fundera på att börja leka med en annan hund av ren tristess. Om man måste välja mellan två onda ting alltså :).

Jag är tveksam till om detta stämmer in på din hund, men du får väl se om det är någon del som kan tänkas passa.

Jag hade stora problem med platsliggningen på min lilla terrier. Han "glömde" vad han gjorde, det var tråkigt, och reste sig gärna. Aldrig för att gå fram till någon annan hund och egentligen inte för att gå till mig heller. Efter ett tag kopplade han ihop (tror jag) det faktum att han reste sig med "belöningen" att jag kom tillbaks för att lägga om honom. Även om jag höll mig väldigt neutral så kom jag tillbaks och det "hände" något.

Lösningen för oss var att jag la honom väldigt långa platsliggningar, ensam. Det kunde vara på klubben med annan aktivitet runt omkring, men inte med andra hundar som låg plats. Det kunde vara uppåt 20 minuter när det var som värst. Reste han sig så la jag om honom från där jag stod, med muntligt liggkommando (i varierande tonfall). Belöningen att jag kom tillbaks uteblev alltså, men när han låg stabilt och bra, DÅ kom jag. :)

Sen överförde jag detta till platsliggning i grupp med tåliga, gärna pensionerade, hundar där förarna var väl medvetna om att jag kunde bli rätt högljudd. ;) Många hundar klarar ju inte detta så man får välja sin "offer" och informera noggrannt om vad som kan komma att hända.

Det funkade bra för oss, och efter att jag genomförde detta (för flera år sedan) har han ställt sig upp en gång – när det var riktigt blött och kallt... men DET är ett annat problem, som jag iofs tror att vi också har löst, på ungefär samma sätt.

"Hakan i backen" är ju annars ett väl beprövat tips som funkar för många. Vi provade det också, men då började han ljuda så jag valde bort den metoden.

Platsliggning är egentligen ett enkelt moment. Det enda hunden ska göra är att ligga och då också koncentrera sig på att ligga.

För min del gäller detta, ligg eller dö. Mitt platskommando är absolut och kan även användas i vardagen, vid akuta situationer. Ordet plats betyder för min hund " kasta dig i backen och vänta på nya instruktioner". Då kan han inte börja kolla efter fåglar för då kan han missa nästa instruktion. Plats är inte ett speciellt kul moment, och ska så heller inte vara, men de ska inte sova heller.

Det jag saknar hos många är kravet. De lär in jättefint med godis och hunden blir trygg och lugn i platsen, men.......de talar sedan inte om för hunden att det är förbjudet att bryta kommandot. Alltid, alltid totalt förbjudet.

De smurfar som bara kör positivt kommer säkert opponera sig nu, men för mig handlar det om säkerhet. Platsen är det enda moment där du kan förstöra för andra ekipage och därför ska hunden ligga. Punkt!

Och skitbra att ha i vardagen om man måste få stopp och kontroll på hunden på sekunden. Det är inte alltid jag vill ha den till mig. Ibland är det bättre att lägga hunden på avstånd.

Smurfar..?

kl.

Tycker det här med platsen är intressant, jag har börjat träna inför att starta lydnads klass 1 med min hund. Än så länge har jag bara tränat platsliggning själv med ökad störning i form av leksaker som slängs, jag tjoar, "tappar" godis, sätter mig ned på huk låtsas att jag hittar något osv. Ska börja träna med andra hundar i träningsgruppen som instruktören som jag gick lydnadskursen för har startat upp för våran grupp.

Det jag tänker rent spontant med din hund är att träna med mer störning? Det behöver inte vara i form av andra hundar det kan ju räcka med en liten störning i början på nära håll tex att du slänger en leksak?
Jag kanske är helt ute och cyklar men det är så jag gör för att befästa ett moment. Det blir lite som en utmaning för hunden också tänker jag.

Visst måste man störningsträna, men det kan bli för mycket av det goda. Det var förmodligen ett av problemen med min hund. Vi hade störningstränat mycket. Han klarade av att jag gjorde i princip vad som helst, bollar och köttbullar som flög omkring, etc. Det var när det helt plötsligt inte hände någonting som det blev "tråkigt" och han tappade koncentrationen på uppgiften. Man får alltså inte glömma att träna utan störningar också. Det är nog först då de riktigt förstår uppgiften.

Ja, smurfar.

Naturligtvis ska man träna med mer och mer störning, men den intressanta frågan är vad man gör när hunden går upp. De allra flesta bryter platsen någon gång. Habituering kan man pyssla med om man vill och det gör även jag, men man kan omöjligt träna med all störning som någonsin kan uppkomma. Jag har sett både rådjur och harar komma sprintandes mitt under en platsliggning. Lite svår störning att träna med.

Överlag anser jag att folk får träna efter vilken filosofi de vill, men kommer din hund farande på min under en plats......då kommer du åka på en rejäl korrigering. Platsliggningen i de lägre klasserna brukar vara rena cirkusen och mer än en hund har blivit påflugen och fått rejäla problem. Jag tror helt det beror på folks obefintliga kravställande.

Ja, smurfar.

Naturligtvis ska man träna med mer och mer störning, men den intressanta frågan är vad man gör när hunden går upp. De allra flesta bryter platsen någon gång. Habituering kan man pyssla med om man vill och det gör även jag, men man kan omöjligt träna med all störning som någonsin kan uppkomma. Jag har sett både rådjur och harar komma sprintandes mitt under en platsliggning. Lite svår störning att träna med.

Överlag anser jag att folk får träna efter vilken filosofi de vill, men kommer din hund farande på min under en plats......då kommer du åka på en rejäl korrigering. Platsliggningen i de lägre klasserna brukar vara rena cirkusen och mer än en hund har blivit påflugen och fått rejäla problem. Jag tror helt det beror på folks obefintliga kravställande.

Är helt överens med dig om kravställningen i platsliggningen! Det där med rådjur och harar får mig att minnas när jag hade lagt min hund plats, ensam, på plan en kväll. Vi var då inne i en fas med mycket störningsträning. När jag står där, kanske 20 meter ifrån honom, ser jag en hare komma skuttande, ungefär 5-6 meter bakom honom. Han tittar på haren – tittar på mig – tittar på haren och jag ser hur han tänker "det är säkert något matte har riggat och DET ska jag inte gå på". :) Nåja, det kanske var ett litet förmänskligande av hundstackar'n, men kvar låg han iaf. :)

Fast man ser ju hundar som man vet har korrigerats gå upp på platsen också.

Jag tycker att man hellre kan säga att det beror på att folk har tränat för dåligt och för lite och framför allt att de visar för dålig hänsyn till andra tävlande. Även om jag själv har använt verbal korrigering på mina hundar i samband med platsliggning, till skillnad från i övrig lydnad, så tror jag inte att det är nödvändigt utan jag tror absolut att man kan få en säker hund genom att långsamt trappa upp svårigheterna helt utan korrigeringar. Men man måste ju träna både med rejäla störningar och längre stunder än på tävling.

Man får hoppas att det blir bättre med de nya reglerna där hundar som går upp ska rapporteras in till SBK.

Jag håller absolut om att det ska finnas krav i platsliggningen! Däremot är det inte i den änden jag börjar, och jag är heller inte jättepigg på att ge råd om korrigering till en främling på nätet.

Mina får veta att de lever om de reser sig när de är platsade, de få gånger det händer (har aldrig hänt på tävling eller i träning i grupp, men någon enstaka gång i vardagen).

Går hunden upp trots korrigering har man inte genomdrivit den, vilket också är vanligt. Man gör det halvdant och då fungerar det inte.

Nu handlar ju dock detta om en två-årig hund med LP1, inte inlärning av total nybörjare. Och sitter man då och tittar på vilken kurs man ska välja är mitt tips...välj en där instruktören inte är rädd för krav. Undvik smurfarna.

Jag har inte tipsat om hur man rent praktiskt korrigerar. Det skulle kunna slå lite fel.

Går hunden upp trots korrigering har man inte genomdrivit den, vilket också är vanligt. Man gör det halvdant och då fungerar det inte.

Nu förenklar du. Det är inte bara att genomdriva en korrigering och sen går hunden aldrig mera upp på en platsliggning.

Nu handlar ju dock detta om en två-årig hund med LP1, inte inlärning av total nybörjare. Och sitter man då och tittar på vilken kurs man ska välja är mitt tips...välj en där instruktören inte är rädd för krav. Undvik smurfarna.

Jag har inte tipsat om hur man rent praktiskt korrigerar. Det skulle kunna slå lite fel.

Vilket inte är så himla lätt om man inte är insatt. Antingen hamnar man hos IMMI-"smurfarna" eller hos någon som håller på alfarullningar/ledarskapstjaffs/bankar skiten ur hundarna. De som håller på med någon balanserad gyllene medelväg växer inte på träd. Och hittar man nån kan man ge sig fan på att det varken blir hackat eller malet :cool:

Motargument på det, tack!

(Och då undantar vi saker såsom jordbävning, översvämning, aggressivt påflugen av annan hund och liknande).

Någon gång kan det behövas en påminnelse, men svårare än så är det inte. Inte om vi talar om "färdiga" hundar.

Senast ändrad:

Motargument på det, tack!

(Och då undantar vi saker såsom jordbävning, översvämning, aggressivt påflugen av annan hund och liknande).

Någon gång kan det behövas en påminnelse, men svårare än så är det inte. Inte om vi talar om "färdiga" hundar.

Jag vet inte vilka argument du vill ha. Jag tycker att man ser hela tiden att folk korrigerar sina hundar mer eller mindre ordentligt för allt möjligtutan att hundarna ändrar beteende. En sak som kan hända om man korrigerar för hårt är att hunden går upp för att den vill till föraren för att fjäska.

Jag är inte alls emot att verbalt påminna en hund om att ligg är ligg men jag tycker att du förenklar det hela väldigt mkt vilket kan få olyckliga konsekvenser när nybörjare vill genomdriva korrigeringar och inte kan läsa sina hundar och inte kan avgöra varför en hund går upp på platsen t ex.

Vilket inte är så himla lätt om man inte är insatt. Antingen hamnar man hos IMMI-"smurfarna" eller hos någon som håller på alfarullningar/ledarskapstjaffs/bankar skiten ur hundarna. De som håller på med någon balanserad gyllene medelväg växer inte på träd. Och hittar man nån kan man ge sig fan på att det varken blir hackat eller malet :cool:

Håller med om att det är svårt att hitta bra instruktörer. Om man ska gå en kurs i tävlingslydnad tror jag att det är viktigare att kolla på instruktörens meriter än på att han el hon "vågar ställa krav". Finns många klåpare som inte ens tagit sig ur lydnadsklass 1 både bland "kravställarna" och "mjukisflummarna".

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar