Plåtar från röntgen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rambolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 235
R

Rambolina

Har någon här erfarenhet av att få tillgång till plåtarna från en hältundersökning? Var nere på en sådan för 2.5 år sedan och är intresserad av hur det egentligen såg ut...Kan kliniken neka en att få köpa loss dem? Hur länge sparas de?
Tyckte att de var så kinkiga när vi var där:(

Sv: Plåtar från röntgen

Men hallå du kan väl inte "putta" efter 13 minuter, lugna dig :eek:, du lär knappast få svar fortare för det :crazy:, folk läser faktiskt inte bara det allra överasta inlägget eller gör du det?

Det är bara att ringa till kliniken och be om röntgenplåtarna, de lämnar ut dem utan problem.

Ja kliniken kan neka dig att köpa loss dem. Kliniker med digital röntgen ger dig utan problem en CD-skiva med kopior av plåtarna. När det gäller 'icke digitala' plåtar där man får en sån bild där man sätter på ljustavla så det bara finns ett orginal, där kan de neka dig att få/köpa dem - ja. Men de ska 'låna ut' dem till dig.

Således har jag valackens hasledsdefekt både på VD-skiva, samt utskrivet på 'bild'. Från kliniken med digitalröntgen. Men jag fick bara låna bilden på hans rygg, tagen på annan klinik med icke-digital röntgen för 'många år' sen.

Hur länge de sparar vet jag inte, har jag också undrat (ryggbilderna är från 2001..)

Vilken klinik var du på? Jag har alltid upplevt att dom är väldgit tillmötesgående och trevliga på de flesta stordjurssjukhus. En kompis till mig var nyligen och röntgade sin häst och fick bilderna mailade till sig utan problem. Har du kvar den hästen fortfarande? Är den inte ok ännu? Undrar bara varför man vill se 2½ år gamla plåtar. Mycket kan ju ha hänt sedan dess!

Undrar bara varför man vill se 2½ år gamla plåtar. Mycket kan ju ha hänt sedan dess!

Det är väl oftast just därför man vill se dem? Alt för att man vill ha en ny bedömning, att man undrar om den kliniken gjorde rätt bedömning där och då.

Men oftast när man vill ha ut 'gamla' plåtar är det ju just för det 'hänt saker' sen dess och man vill jämföra.

Det är väl oftast just därför man vill se dem? Alt för att man vill ha en ny bedömning, att man undrar om den kliniken gjorde rätt bedömning där och då.

Men oftast när man vill ha ut 'gamla' plåtar är det ju just för det 'hänt saker' sen dess och man vill jämföra.

Då kan det ju vara lämpligt att åka tillbaka till samma klinik, då borde det ju absolut inte vara några problem att jämföra plåtarna.

Det kan ju finnas anledningar till det med. Jag skulle INTE åka tillbaka till kliniken som har ryggplåtarna på valacken t ex.

Jag köpte ut mina digatala röntgenbilder på CD utan några som helst problem, kostade 125:- inkl. porto efter ett enkelt telefonsamtal.

Det kan ju dock -som föregående skrivit- bli problem att få ut analoga bilder.

Då kan det ju vara lämpligt att åka tillbaka till samma klinik, då borde det ju absolut inte vara några problem att jämföra plåtarna.

Över min döda kropp att jag åker till den kliniken igen! Sorry.

Exakt, hästen skulle enligt dem skjutas på plats:eek: men rids idag 6 dagar i veckan utan problem, vill mest veta om de hade rätt eller ej. I samma veva blev 3 hästar före oss utdömda, det verkade som de hade en sådan dag helt enkelt...:o

Vilken klinik var du på? Jag har alltid upplevt att dom är väldgit tillmötesgående och trevliga på de flesta stordjurssjukhus. En kompis till mig var nyligen och röntgade sin häst och fick bilderna mailade till sig utan problem. Har du kvar den hästen fortfarande? Är den inte ok ännu? Undrar bara varför man vill se 2½ år gamla plåtar. Mycket kan ju ha hänt sedan dess!

En mindre klinik i GBG, den har fått mycket beröm från andra men jag ger inte ett smack för den tyvärr...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 456
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka