plåt eller plasttak på ligghall??

bigganl

Trådstartare
Ja som syns i rubriken. Jag vill ha era synpunkter på plast eller plåttak på ligghallen. :)Vi ska lägga på taket om någon vecka och jag vill vara säker på att jag väljer rätt, så fram med era erfarenheter och åskter! tack!

Sv: plåt eller plasttak på ligghall??

Ja kommer ha plåttak på ligghallen. Känsn som det mest hållbara allternativet vid snö.

Jag har plåttak och förkondensens skull även plast (kommer inte ihåg vad den heter för tillfället).

Vet ej om det finns flera typer av plasttak men vi har ett som släpper igenom ljus och det är jag mycket nöjd med. Det blir mycket trevligare miljö i ligghallen och jag tror hästarna uppskattar den mer än att gå i in en mörk plåtburk. Vårt tak höll bra i vintras med bara en skottning.

Plåt och plast ;)

Plåt med vissa inslag av plast för ljusinsläppets skull. Det taket har legat i ca 30år och inte ens i vintras med de mängder snö som kom var det ngt problem.
Efter så pass läng tid kan man nog dock säga att plasten åldras lite sämre än plåten :)

Håller med föregående talare,jag har en som är 14m lång och det blir väldigt mörkt,så jag körde 2plåt,1 plast,2 plåt 1plast osv.Hållbart och ljust.

KL

Tack för era åsikter. Jag lutar mest åt plast eftersom jag vill ha in ljus och framför allt vill undvika det hemska ljudet av regn på plåttak. (tvivlar på att hästarna går in där då) Vi får mera ljus från två luckor som ska vara öppningsbara men klädda med vitt vindnät så de släpper in ljus även om de är stängda.
Hur är det med ljudet vid regn för er som har plåt i taket? Låter det inte väldigt mycket? Hur reagerar hästarna?

Vi har plåttak på våran ligghall. Det låter en del när det regnar men inte så farligt vid "normala" regn. Haglar det eller vräker ner hårt regn så blir ljudvolymen hög. Dock brukar hästarna inte bry sig, utan de står gärna inne även då.

Det låter på både plast och plåt. Inte avgörande.

För vår del vore ljus "ligghall" negativt då hästarna endast går in där sommartid för att komma undan bromsar m fl. Just mörkret (relativt- öppna portar och några småfönster släpper in ljus) gör att bromsarna stannar ute.

Plåten har längre livslängd, åtminstone om man ska se till våra tak.

LIA

Det låter inte lika mycket i vår ligghall som det gör i vedskjulet när det regnar så visst är det avgörande. Klart att det låter på plasttaket också men den ljudnivån är mycket lägre.

Det beror kanske på kvalité och takkonstruktion?

Jag menar att för hästarna är det inte avgörande om det låter lite mer eller mindre på det ena eller andra taket. Finns ingen anledning att välja bort plåt av den anledningen.

LIA

Det låter inte lika mycket i vår ligghall som det gör i vedskjulet när det regnar så visst är det avgörande. Klart att det låter på plasttaket också men den ljudnivån är mycket lägre.

Ja der var5 så jag också tänkte. Vi har plasttak på en liten uteplats och där är det trevligt att vara även vid regn, men i uthusen är det plåttak och där låter det väldigt mycket vid regn. Det lutar åt plast för min del. Dels också för att det nog blir jag själv som ska få upp det och plasten är inte lika tungjobbad. :)

Jag och sen är ljuset avgörande för min del. Vi har så pass liten ligghall (funkar bra till 2 hästar) så det skulle vara kolmörkt med plåttak.

Såhär ljust är det en ganska gråmulen dag:

Plåt med ruta av plast, som takfönster. Liten ligghall för 2 hästar. Blir ljust och fint trots plåten då :)
Det låter inte särskilt mycket när det regnar på det.

Den ser ljus och fin ut. Hur stor är hallen? Vår blir också en liten en. 4,5x7m. Är din hall klädd med plåt? (ser så ut på bilden)

Jag tror den är 5x8m eller liknande. Ja det är plåtväggar.

Såhär ser den ut utifrån:

Fiffigt att låta taket gå ut mer över öppningarna. (usch vad vintrigt det var. Jag vill inte ha vinter. inte än)

Ja det trodde jag allt. Men jag kände att jag blev plågsamt påmind om att en vinter är på G snart. Bara att bita ihop och göra bästa möjliga av det. (och hoppas på att inte frysa för mycket. Förra vintern var väl bister för min smak)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 890
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar