Plastträns...

Mirraya

Trådstartare
Jag var in till Täby stall och foder här i veckan och såg att de börjat sälja galoppträns, tyglar och bröstor/martingall i plast... I rött, svart, grönt och lila! Jättefina!! Inte lika dyra som biothane tränsen...

:banana: :banana:

Sv: Plastträns...

Men ett galoppträns har inte funktionen att man lätt kan knäppa av bettet. Det tycker jag är STORT + för distanstränsen.
// Linda

Nä, men vissa rider ju med hackamore och då tjänar man in ett par hundringar... Sen kan man ju faktiskt, om man ORKAR sätta fast ett par vanliga hakar i sidostyckena som man kan knäppa på och av bettet i...
Annars är man ju fortfarande helt fri att köpa Biothane träns ju!!
:D

Varför är dessa plast/biothane träns så dyra?
Varför vill man ha utrustningen i plast?
Finns inte modellen med avknäppningsbara sidostycken i läder?
Bara undrar eftersom jag är helt utan erfarenhet på detta område. Min magkänsla säger bara att det mest naturliga och bekvämaste för hästen borde vara utrustning i läder!?

I distans handlar det mycket om svett och vatten. Läder mår inte bra av varken eller. Rider man med läderträns gäller det att sköta om dem noga och direkt.
Då är det mer praktiskt med plast som det räcker att skölja av eller stoppa i en hink med vatten.
Ju varmare plasten blir destu mjukare och följsammare är den. Läder skaver lättare, speciellt i värme och svett.

Ang. att sätta hakar i sidostyckena eller rida med "pessoaträns" så ska man vara lite försiktig. Tar man av bettet så hänger sidostycken med hakar kvar på hästen och då kan hästen fastna i tex hinkar.
// Linda

Varför skulle det vara farligt att rida med "pessoaträns", jag förstår inte riktigt hur du menar?

På s.k. pessoaträns sitter det två hakar längst ner på sidostyckena som håller bettet. Skulle hästen klia sig mot någon/något så kan hakarna fastna i ex dennes kläder eller på benskydden. Även när hästen äter ur spann/hink så får man se upp att inte hakarna knäpper i sig i hinkens handtag eller fastnar på kanten.
// Linda

Ja nu är jag med på hur du menar!! Jag rider med pessoabett men det är fastsatt i ett vanligt huvudlag i biothane, så då kan jag känna mig lugn:)

Jag köpte träns inkl.nosgrimma (man köpa utan om man inte vill ha den) + martingal+ tyglar med gummi. Tot 920:-

Kolla in Zolitzas på nätet även de säljer platsträns.
Du som varit på Täby-är de samma sorts träns?
hälsn. T

Ja det är samma märke (Zilco). De hade fler färger på täby och man kunde välja om man ville köpa med eller utan nosgrimma. Dock hade de inte distansvarianten av Zilco.

Gomorgon, mailade de igår. De har fler färger eller rättare sagt har hela Z:s sortiment. De de inte har hemma plockar de tydligen hem.
Dessutom blev jag erbjuden rabatt vid köp av fler produkter "paketpris". Verkar som att det blir billigare :) handla därifrån.
hälsn T

Pratade med dem idag, Zolitzas alltså...
Deras mål är att sälja till "bra" priser.
Tyvärr kan de inte ha alla saker hemma, men står man ut med att vänta 1-3 veckor får man ytterligare 10% rabatt. :d
Tror nog de därmed blir billigast. Du kan ju kika in på deras sida och jämföra med den sida du lag ut länk till. http://hem.bredband.net/denemt/
häls T
p.s har handlat samt beställt fler varor, återkommer inom tre veckor med rapport hur det fungerade

Lovade att återkomma med hur det gått med köpet..
Allt bara gått bra, förutom att jag förköpte mig lite. :smirk:
Men men fanns många fina färger, kan följa modet i vår
Fredag-blått
lördag -rött osv .Ombyte förnöjer som sagt var.
Kommer att handla mer därifrån,klart att rekommendera att de dessutom är billiga och att man får rabatt vid "storköp" inte fel... :banana:
Glad påsk på er alla

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 913
Senast: Trissa
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 506
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 975
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka