Plastpappan då?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Impuls
  • Startdatum Startdatum
I

Impuls

Ni som har flera hästar, när låter ni ett sto med föl dela hage med kompisarna igen? (Förutsatt att alla är pigga och friska).
Min valack älskar föl, men stoet är ganska tuff av sig, så det är inte alls säkert att hon låter honom leka med lillen/lillan (vet inte vad det blir än på ett par veckor). Det finns fyra hästar i hagen, har iofs plats att dela på dem men de gillar att vara tillsammans och klia varandra. Får väl vänta och se hur hon reagerar, undrar bara hur ni andra brukar göra? Det är det högst rankade stoet som ska få föl, kanske jag ska tillägga. Så ingen annan kommer att få nosa på fölisen om hon inte vill det...

Sv: Plastpappan då?

Jag väntar ungefär en vecka med att släppa ut i flocken. Först vill jag se att fölet fattar vad staket är och att "hur man följer stoet" fungerar.

Det brukar inte vara några problem och att fölet skulle vilja leka med de andra hästarna är nog inget du ska oroa dig för. Det tar många veckor innan fölet "leker" med vuxna hästar. Går det fler föl i flocken kan dom så smått börja titta efter varandra efter några veckor.

Lycka till!

Just som överskriften lyder säger fölungen här som är född på påskaftonen:crazy:.

Stoet med föl går i hagen jämte min gentleman till vallack.
Jag har haft ganska stora problem att få in fölungen i stallet för han har bara kutat tillbaka till hagen och mammahäst har fått nippran för att han inte följer med in. Inte går det med sambons hjälp då stoet hatar karlar och ve den man som rör hennes bebis.
Nu har jag förstått att fölis vill ha med valacken så bara jag tar in plastpappa först så går det galant...

Dessa djur:crazy:

För övrigt brukar jag släppa ihop sto med föl med andra hästar när dom är ca två veckor ,då brukar dom ha koll på mamma och sina ben för oftast blir det en del spring.
Om hästarna känner varandra sedan innan brukar det funka bra.

Sita

Jovisst, fölet bryr sig nog inte speciellt om valacken, men valacken glömmer sin egen ålder när han träffar bebisar. Det är nog han som behöver extrafoder i sommar, inte mamman :-)

jag har en ganska välfungerande flock med hästar som ver sin rang och går ute på lösdrift. Tre av fölen är födda ute mitt i flocken. De andra har fått gå själva med sina mammor någon dag eller två sedan har vi släppt ihop dem, brukar vara minst problem när fölen föds ute med de andra. Men man själv vill ju helst inte ligga ute och fölvaka i en hage om det är lite kyligt :p

Jag hade tänkt vänta tills fölis var nån månad. Stoet och valacken avgudade varandra innan fölning, och valacken var fölsnäll. Men efter fölning blev ju stoet väldigt vaktigt om fölet, och gjorde krokodilutfall om valacken så mycket försökte tjuvkika över boxväggen på telingen. Så för alla eventualiteter skull tänkte jag vänta tills fölis var 4 - 5 veckor.

Det blev dock inte så, efter cirkus en vecka så blev stoet missnöjd med att bara gå med fölingen. Efter två veckor hade hon lessnat helt och stod och hängde vid grinden mot valackens hage hela dagarna. När valacken försvann kunde hon i princip ramma fölet för att springa fram till grinden och skrika.

Där beslöt jag att 'naturen sagt åt mig' att det var dags nu. Så de släpptes ihop. Valacken fick inte hälsa på fölet i början, och lyssnade på stoet och lät blli. Stoet var MYCKET nöjd med att gå med valacken igen, även om hon hade lite besvär med att hålla efter sin lilla teling från att hälsa på valacken ;) Tog kanske 4 - 5 dagar innan stoet slappnade av och fölet fick hälsa på valacken och vice versa, men sen hyrde stoet rätt ofta in valacken som barnvakt.

Och valacken tog sitt jobb som plastpappa på STÖRSTA allvar, sen när ett ungsto släpptes in, som fölstoet inte ville skulle hälsa på fölet, så såg valacken till att hela tiden hålla sig mellan ungstoet och fölet, och då slappnade fölstoet av. Valacken gick sen ömsom nära ungstoet och ömsom nära sto + föl, och sakta men säkert makade han dem närmare varandra. Tog inte ens en vecka innan de gick i flock, nogsamt övervakade av valacken.

Med facit i hand hade jag kunnat släppa ihop efter några dagar när fölet lärt sig stängslet. (Följa mamma ingick aldrig i det fölets repertoar, hon fick ledas i grimma från dag ett, annars var hon på byn. Mamma kan väl springa efter om hon är orolig typ.. De hade hiskeliga problem på hingsstationen när stoet skulle betäckas om. Slutade med att de helt sonika lät fölskrället gå kvar i hagen med de andra när stoet betäcktes, fölskrället var nämligen inte alls intresserad att följa med. När de skulle hem hade fölet blivit lite 'otamt' och gick inte sätta grimma på. Men vi tog in mamman. Fölet tyckte 'hejdå mamma, ha kul'. Nehe, vi tog in de andra två stona, vars föl snällt och fint följde sina mödrar. Mitt föl tyckte 'hejdå, ha kul' och gick kvar och åt maskrosor helt ensam i hagen. Efter pass 20 minuter började hon långsamt strosa upp mot stallarna för att se vad mamma vrålade så hemskt om, och om de andra gjorde något kul..hrm..)

Senast ändrad:

lånar tråden lite då det gäller sammaämnen, hoppas det är ok:o
Gäller detta även om resterande del av flocken består av unghästar?
För vi kommer ha en valackåring, en stoåring och en treårig ponny(lugn och snäll) också?
Vågar man det då, jag är nämligen rädd att lekarna blir för häftiga med de två åringarna.. samtidigt som jag tror att mammahäst trivs bäst med att gå i samlad flock sen.

Någon annan med mer erfarenhet har säkert bättre svar, men JAG skulle inte släppa med åringarna, just pga det du skriver. Kan kanske åringarna gå ihop och så mamma + föl + ponnyn ihop? Det är ju inte helt lyckat ha åringarna utan 'ordningspolis' kanske, men så skulle jag göra. Då slipper fölis burdusa åringar, och mammahäst får ändå en miniflock iom ponnyn? Och åringarna kan härja med varandra.

Tillägg: Är fölet sto eller hingst btw?

Senast ändrad:

Vi vet inte kön på fölis än då damen inte fölat ännu.

Stoåringen är väldigt blyg och försiktig, ponnyn litar jag på då han är en ferdinand och träffade stoet +föl ( han som är ett år nu) när de kom förra året. Han är en vettig häst och har aldrig lekt hårt ngnsin. munbrottas kan han göra om "han är tvungen" men klättrar ej eller försöker brottas..

Ah, nej liiite svårt att veta kön då =) Att jag frågade var för om det blir ett sto, så om det är enklare för dig etc, så brukar ston leka snällare, och jag skulle föreslå att du ju då kan prova ha mamman, fölet, ponnyn och ettårsstoet ihop. Och skicka iväg valackåringen på bete eller liknande?

Just för ston brukar leka mer 'springa ikapp' och liknande, och boysen brottas mer. (Sen är det ju inte bara lek som påverkar, åringar är ju längst ner på hackordningen, och en del kan bli riktigt 'elaka' om de får någon som DE kan bossa med..)

Men annars står jag kvar vid mitt mamman, fölet & ponnyn ihop, och åringarna ihop.

Jag släppte ihop mamman och fölisen med de andra två hästarna när fölis var 5 dagar gammal.
Allt fungerade bra här. Hade en Varmblodsvalack och ett litet russto.
Ponnyn var lite uppskruvad den första timmen, och försökte nästan stjäla bebisen, men hon lugnade sig efter en stund.
Valacken däremot bekymrade sig inte ett enda dugg om nykomlingen.

Vi släppte in en snäll valack när fölet (hingstföl) var 3 veckor. Sedan kom ett annat sto med föl efter ngn månad och då tog vi ut valacken igen och lät stona och fölen gå ihop.
Efter betet när det andra stoet och fölet åkt hem släppte vi in valackerna som fölet senare skulle gå med och tog hem ett extra hingstföl som var avvand.
Det gick därför väldigt smärtfritt när vi skickade iväg mammastoet under avvänjningstiden och fölet kunde gå kvar i den vanliga flocken.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 783
Senast: AbCdE
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 971
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka